Vad böckerna givit mig? Hur långt får ett inlägg vara?
Nej, eftersom jag kommit hem alldeles för sent från jobbet och är ruskigt trött kommer jag inte bli långrandig även om mitt svar absolut skulle kunna bli det. The stories, förstås! (Underbart citat, Beledhel! Fick en klump i halsen när jag läste det så här fristående.)
Att stiga in i en bokvärld så grundligt som jag gjort (och ni andra också antar jag) gör att det nästan känns som att resa till sin favoritsemesterort varje gång man öppnar boken. Speciellt om det var ett tag sen senast. En känsla av att återvända till en plats där man alltid är lycklig. Allt detta bitterljuva vemod som speciellt sista boken är frikostig med är dessutom en mycket skön känsla när det bara är på lådsas alltihop. Men på det här sättet kan jag fortsätta i det oändliga så jag går istället in på vad detta intresse fört med sig rent praktiskt:
*Min stavning har förbättrats avsevärd, främst genom detta forum. *Min engelska har förbättrats rent kolossalt eftersom man ju
måste ha läst boken i orginal.

*Jag har lärt mig massor, massor och åter massor om datorer. Det var nämligen mitt Tolkienintresse som fick mig att skaffa internet och på den vägen... *Jag har utvecklat mitt naturintresse till mer än bara rent betraktande. Jag riktigt lusläser miljöerna omkring mig. Från början var det en önskan att förstå naturskildringarna i boken som sedan blivit ett fristående intresse. *Jag har slutligen förstått att det här med historia faktiskt är ganska intressant och börjat läst lite smått och lärt mig betydligt mycket mer än mina stackars chanslösa lärare gjorde en gång i tiden. Det intresset är en följd av att jag inte ville vara
så oerhört nördig att jag kan massor om Middle-Earths historia men nada om min egen.
Nä, jag lovade ju att inte bli långrandig så jag får väl ge mig här. Men tro mig: Detta är bara en del av min korta sammanfattning. En fullständig redogörelse är stoff till en hel bok. (Jag skojar inte!)