Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 9:06 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad är din behållning av Tolkiens böcker?
InläggPostat: tor maj 12, 2005 1:31 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vad har böckerna givit dig? För mig är det en fantastisk värld som öppnade sig och ett antal intensiva år i gymnasiet med lajvande och studerande av språket (i blygsam omfattning jämfört med vissa här på forumet men minns att internet knappt fanns då).

Det är också en värld som man kan krypa in i när den yttre är för elak. Eftersom man studerat den så flitigt så har man en massa fina små krypin. Vattnadal, Lothlorien, Gondolin, Valinor...

Dessutom så väcktes det stora intresset för fantasy i och med detta.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 12, 2005 1:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vad Böckerna betyder för mig, ingen aning men jag gillar dom eftersom man kommer in i en fantasivärld som känns riktig och så är böckerna en verklighetsflykt också från en grå och trist värld.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 12, 2005 2:02 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Har de förändrat dig på något sätt som du märkt själv?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 12, 2005 3:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Har de förändrat dig på något sätt som du märkt själv?

Inte såvitt jag vet men jag är inte lika tillbakadragen nu som förut.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 12, 2005 5:32 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Tolkien har nog gett mig enormt mycket även om jag har svårt att sätta fingret på vad. Rent spontant så tänker jag väl på detta forum och all den kunskap och intressanta människor jag stött på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 12, 2005 6:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

"It's like in the great stories. The ones that really mattered. Full of darkness and danger they were. And sometimes you didn't want to know the end. Because how could the end be happy? How could the world go back to the way it was when so much bad had happened? But in the end it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines, it's will shine out the clearer. Those were the stories that stayed with you. That meant something, even if you were too small to understand why. But I think I do understand. I know now. Folk in those stories had lots of chances of turning back only they didn't. Because they were holding on to something."

"What are we holding on to?"

Jag ställde frågan högt för mig själv. Så lade jag en arm om Birk, min sköthäst, och svaret kom över mina läppar utan att jag visste hur det hade gått till.

"The stories."

Naturligtvis.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 12, 2005 6:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Beledhel skrev:
"It's like in the great stories. The ones that really mattered. Full of darkness and danger they were. And sometimes you didn't want to know the end. Because how could the end be happy? How could the world go back to the way it was when so much bad had happened? But in the end it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines, it's will shine out the clearer. Those were the stories that stayed with you. That meant something, even if you were too small to understand why. But I think I do understand. I know now. Folk in those stories had lots of chances of turning back only they didn't. Because they were holding on to something."

"What are we holding on to?"

Jag ställde frågan högt för mig själv. Så lade jag en arm om Birk, min sköthäst, och svaret kom över mina läppar utan att jag visste hur det hade gått till.

"The stories."

Naturligtvis.

Yes of course the stories :D

—Voldemort

/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Vad är din behållning av Tolkiens böcker?
InläggPostat: tor maj 12, 2005 6:22 pm 
Maia

Älva skrev:
Vad har böckerna givit dig? För mig är det en fantastisk värld som öppnade sig och ett antal intensiva år i gymnasiet med lajvande och studerande av språket (i blygsam omfattning jämfört med vissa här på forumet men minns att <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=internet&v=56">internet</a> knappt fanns då).

Det är också en värld som man kan krypa in i när den yttre är för elak. Eftersom man studerat den så flitigt så har man en massa fina små krypin. Vattnadal, Lothlorien, Gondolin, Valinor...

Nästan samma för mig. Det är en underbar värld att fly till när allt annat inte går.
Det har också hjälp mig, tex när vi hade nationella prov i Sv så skrev jag om min passion för Tolkien, och fick MVG! 8)

Inläggsrubrik: Re: Vad är din behållning av Tolkiens böcker?
InläggPostat: tor maj 12, 2005 8:19 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Tyarime skrev:
Älva skrev:
Vad har böckerna givit dig? För mig är det en fantastisk värld som öppnade sig och ett antal intensiva år i gymnasiet med lajvande och studerande av språket (i blygsam omfattning jämfört med vissa här på forumet men minns att <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=internet&v=56">internet</a> knappt fanns då).

Nästan samma för mig. Det är en underbar värld att fly till när allt annat inte går.
Det har också hjälp mig, tex när vi hade nationella prov i Sv så skrev jag om min passion för Tolkien, och fick MVG! 8)
Det gjorde jag med! :lol: 8)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 12, 2005 8:48 pm 
The Magnificent

Hmm... vi fick tyvärr inte skriva om vad vi ville på nationella, så jag kunde inte ta LoTR... men när vi skulle läsa böcker på eng. så har jag läst FoTR och TTT (ska läsa RoTK när nästa bok kommer i 2:an...). Har fått MVG på båda bokrecensionerna hittils så lite har de iaf gett i skolväg.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 12, 2005 9:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vad böckerna givit mig? Hur långt får ett inlägg vara? :)

Nej, eftersom jag kommit hem alldeles för sent från jobbet och är ruskigt trött kommer jag inte bli långrandig även om mitt svar absolut skulle kunna bli det. The stories, förstås! (Underbart citat, Beledhel! Fick en klump i halsen när jag läste det så här fristående.)
Att stiga in i en bokvärld så grundligt som jag gjort (och ni andra också antar jag) gör att det nästan känns som att resa till sin favoritsemesterort varje gång man öppnar boken. Speciellt om det var ett tag sen senast. En känsla av att återvända till en plats där man alltid är lycklig. Allt detta bitterljuva vemod som speciellt sista boken är frikostig med är dessutom en mycket skön känsla när det bara är på lådsas alltihop. Men på det här sättet kan jag fortsätta i det oändliga så jag går istället in på vad detta intresse fört med sig rent praktiskt:

*Min stavning har förbättrats avsevärd, främst genom detta forum. *Min engelska har förbättrats rent kolossalt eftersom man ju måste ha läst boken i orginal. :) *Jag har lärt mig massor, massor och åter massor om datorer. Det var nämligen mitt Tolkienintresse som fick mig att skaffa internet och på den vägen... *Jag har utvecklat mitt naturintresse till mer än bara rent betraktande. Jag riktigt lusläser miljöerna omkring mig. Från början var det en önskan att förstå naturskildringarna i boken som sedan blivit ett fristående intresse. *Jag har slutligen förstått att det här med historia faktiskt är ganska intressant och börjat läst lite smått och lärt mig betydligt mycket mer än mina stackars chanslösa lärare gjorde en gång i tiden. Det intresset är en följd av att jag inte ville vara oerhört nördig att jag kan massor om Middle-Earths historia men nada om min egen. :roll:

Nä, jag lovade ju att inte bli långrandig så jag får väl ge mig här. Men tro mig: Detta är bara en del av min korta sammanfattning. En fullständig redogörelse är stoff till en hel bok. (Jag skojar inte!)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 13, 2005 8:34 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Underbart Rosie! Jag glömde tillägga att det faktiskt gav mig en spirande önskan om att skapa egna världar och egna historier. Även om det går trögt att skriva så finns hoppet om att få min bok klar någon gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 13, 2005 8:37 am 
Maia

Då får du skicka gratisexemplar till oss på forumet :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 13, 2005 8:40 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Är ni kvar här om femton år då? Med den här takten så lär det dröja ungefär så lång tid. :roll:

Dessutom så kommer jag inte kunna leva på mina skriverier om jag ska skänka bort alla mina böcker. :D :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 13, 2005 8:42 am 
Maia

Vi kan väl få köpa signerade exemplar i alla fall... Jag är dessutom ung, så jag kan vänta.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]