Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Från ond till god
InläggPostat: sön nov 13, 2005 2:13 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Finns det någon som har gått från att vara ond till att vara god? Skrämmande många har gjort resan åt andra hållet (Sauron, Melkor (?), Gollum mfl). Vad säger ni om Boromir? Han kanske kan tillräknas att ha hoppat åt båda hållen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 13, 2005 2:24 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
själva definitionerna "ond" och "god" är ju rätt veka...
men jag antar att du menar från Valars små gullgossar till Morgoths anhängare, isf kanske Maeglin kan räknas in, detsamma för Turin (vet att ingen av dem var direkt "onda").

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 13, 2005 2:30 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Mahedros och Maglor borde väl kanske räknas in där eftersom de insåg sina onda gärningar och på så sätt kunde göra sig fria från Silmarilliernas makt.

Thingol mörkeralven blev ju också en godare person under resans gång även om han då aldrig var direkt ond. Han blev ju bland annat betydligt lungnare allt eftersom och fick ju också respekt för människorna på ett helt annat sätt.

Att så få rena exemplar av ondska mot godhet finns beror väl främst på att Melkors/Saurons tjänare bestod av orker, vilka knappast hade intresse av att gå över.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 13, 2005 6:02 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Håller med om att benämningen ond och god inte är riktigt rätt men det verkar som om ni ändå har greppat vat jag syftar på. Tanken att de flesta som är onda från början är orker stämmer ju. Thingol skulle jag kanske aldrig nämna som ond eller direkt elak utan snarare allmänt dryg. Turin tycker jag konstant balanserar på gränsen. Oavsett om man kan kalla det han gör för ont eller inte så tycker jag att han är extremt osympatisk. -fast det var väl ändå schysst av honom att ta kol på draken..

Mahedros och Maglor hade jag helt glömt bort. De är väl klockrent "onda" som blivit "goda".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 13, 2005 7:20 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: ons jun 29, 2005 7:30 pm
Inlägg: 370
Ort: Stockholm
Turin gjorde ju onekligen en god gärning iom att han dödade Glaurung, men det var väl för egen vinnings skull (eller snarare pga hur förbannad han personligen var på Glaurung) som han dödade Glaurung?

_________________
Mina fnysningar överröstades fullständigt av deras idiotiska livsglädje.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 13, 2005 7:45 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
CasperV skrev:
Turin gjorde ju onekligen en god gärning iom att han dödade Glaurung, men det var väl för egen vinnings skull (eller snarare pga hur förbannad han personligen var på Glaurung) som han dödade Glaurung?
Om det är för personlig vinner eller inte, torde ju inte spela någon roll? Alla goda bekämpar ju ondskan egentligen för den egna vinningens skull. Beren hämtade ju en Silmarill enbart på grund av vad det skulle ge för belöning och alverna kämpade ju så hårt emot Melkor enbart för att de vill ha det lungt och skönt.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010