Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 21, 2024 2:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 29, 2008 3:51 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Líndaletaro skrev:

Ja. "The 50th Anniversary Edition", den engelska utgåva som trycks nu för tiden, innehåller ett flertal ändringar gjorda av Christopher Tolkien. Det rör sig, som jag förstått saken, om uppenbara fel som han letat upp och rättat till.

Virre: Var har Gustav nämnt detta? Det vore intressant att se hur tankegången gick kring frågan.

Och grattis i efterskott, Sairë!


Det var den upplagan och i någon tråd under de fem eller vad det är jag varit här, och det är inte så enkelt att söka efter (;

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 29, 2008 4:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Nej, det kan jag tänka mig! :wink:

"50th Anniversary Edition", alltså. Intressant!

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 29, 2008 5:36 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ok, tack. Min nyaste upplaga är från tidigt 90-tal, så jag antar att jag bör köpa den svarta upplagan inför nästa läsning då...

Finns det några sådana ändringar i nyare upplagor av The Hobbit och The Silmarillion, där Christopher rättat faderns (eller sin egen) text?


Senast redigerad av Eldalie sön aug 31, 2008 9:24 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 30, 2008 8:43 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Det finns ju "The 70th Anniversary Edition" av The Hobbit, som Amazon.com skriver följande om:
Amazon.com skrev:
A new edition of The Hobbit with a short introduction by Christopher Tolkien, a reset text incorporating the most up-to-date corrections, and all of Tolkien's own drawings and color illustrations, including the rare "Mirkwood" piece.


...och det finns "The 30th Anniversary Edition" av The Silmarillion, på Amazon.co.uk.

Angående spel i The Hobbit: Intressant inlägg! Skriv gärna in detta i läsecirkelforumet istället (du har fått ett PM).

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 31, 2008 6:03 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:14 pm
Inlägg: 15
Ort: Stockholm
Templar skrev:
Sairë skrev:
Tur att jag fyller år imorgon 8)


Imorgon? Som i idag? Nej men grattis, stort grattis. Hoppas du har haft en underbar dag med massa firande och uppmärksamhet. :P


Tackar :D Jag har ätit tårta och öppnat paket i dagarna tre, så jag är nöjd!

Dock fanns givetvis inte Ohlmarks böcker inbundna någonstans på nätet :evil: Jo, en två kilo tung tegelsten med alla tre LOTR delarna, men den lär ju inte gå att lyfta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 31, 2008 6:09 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:14 pm
Inlägg: 15
Ort: Stockholm
Líndaletaro skrev:
Eldalie skrev:
virre skrev:
Inte helt sant det där, det finns mindre ändringar i de senare varianterna. Gustav har tidigare nämt vilken som är den optimala utgåvan med ändringar av Professorn själv.


Gör det det även i versioner efter 60-talet?


Ja. "The 50th Anniversary Edition", den engelska utgåva som trycks nu för tiden, innehåller ett flertal ändringar gjorda av Christopher Tolkien. Det rör sig, som jag förstått saken, om uppenbara fel som han letat upp och rättat till.

Virre: Var har Gustav nämnt detta? Det vore intressant att se hur tankegången gick kring frågan.

Och grattis i efterskott, Sairë!


Tack!

Och vet du något om den upplagan i övrigt? Med tanke på att det var en svensk jubileums upplaga jag köpte förra gången jag köpte böckerna så ringer det varningsklockor :wink: Den var tryckt på billigt dåligt papper, var helt utan bilder, någon enstaka värdelös karta i Sillmarillion och inga appendix som borde ha varit där i övriga böcker.

Men om de är utgiven av någon som hyser lite mer kärlek och respekt för Tolkiens verk så låter det bra!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 03, 2008 4:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Sairë skrev:
Tack!

Och vet du något om den upplagan i övrigt? Med tanke på att det var en svensk jubileums upplaga jag köpte förra gången jag köpte böckerna så ringer det varningsklockor :wink: Den var tryckt på billigt dåligt papper, var helt utan bilder, någon enstaka värdelös karta i Sillmarillion och inga appendix som borde ha varit där i övriga böcker.

Men om de är utgiven av någon som hyser lite mer kärlek och respekt för Tolkiens verk så låter det bra!

Fast i fallet med de svenska jubileumsupplagorna var det väl snarare så att förlaget helt enkelt gav ut en ny upplaga av boken, utan att göra några ändringar i texten?

"The 50th Anniversary Edition" är en reviderad version av texten. Den finns, som jag förstått det, att köpa i många olika upplagor och versioner. Det rör sig alltså inte om samma sak.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010