Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 11:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 24, 2009 8:21 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Antagligen inte, nej.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 24, 2009 8:30 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Tolkien gillade ju inte allegori. C.S. Lewis gjorde det och om man läser hans böcker (särskilt Häxan och Lejonet) flödar de över av liknelser med Bibeln.

I Tolkiens böcker står det att finna många likheter med Bibeln. Förutom då förbunden, Gandalf och Aragorn och Arwen kan man finna likheter mellan Aragorn och Jesus. Sug på titeln: The Return of the King. Vad är det kristna (dvs. även jag) väntar på? Just det! Jesu återkomst - KUNGENS återkomst! Gondor har länge saknat en kung och enligt profetiorna kommer kungen till slut och intar sin rättmätiga plats på Gondors tron.

Det hade varit konstigt om Tolkien inte hade delat världsbild med sin mytologi - som trots allt ska föreställa verkligheten. Jag tycker att det är mycket intressant att jämföra Bibelns gudsföreställning med den i Arda.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 24, 2009 8:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Sen är det ju inte så konstigt om det råkar sammanfalla en del saker. Bibeln är ju ganska omfattande liksom Tolkiens verk om Arda.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 24, 2009 9:07 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Det är sant, men nu tänker jag inte på sammanträffanden. Det märks ganska fort om det är det eller inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 25, 2009 8:20 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Shathur skrev:
I Tolkiens böcker står det att finna många likheter med Bibeln. Förutom då förbunden, Gandalf och Aragorn och Arwen kan man finna likheter mellan Aragorn och Jesus. Sug på titeln: The Return of the King. Vad är det kristna (dvs. även jag) väntar på? Just det! Jesu återkomst - KUNGENS återkomst! Gondor har länge saknat en kung och enligt profetiorna kommer kungen till slut och intar sin rättmätiga plats på Gondors tron.



Detta var en bra liknelse, även om Tolkien (har jag för mig) inte ville ha den titeln.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 25, 2009 7:39 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Du har så rätt, Orophin. Men även om vi tar det faktumet med i beräkningarna så har vi ju fortfarande den händelsen i boken.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens referenser till den kristna religionen.
InläggPostat: fre aug 19, 2011 11:16 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Jag läste av någon anledning på wikipedia om ärkeänglar och när jag upptäckte en ganska häpnadsväckande sak så påmindes jag om den här tråden.
Här följer citatet jag reagerade på:
"Enligt den klassiska, västkristna traditionen är ärkeänglarna tre till antalet: Mikael, Gabriel och Rafael (ibland även Uriel). Ibland är de också fyra eller sju stycken. Det beror på informationskällor. Satan anses ofta vara en fallen ärkeängel, då känd som Lucifer eller Samael."

Detta tycker jag stämmer mycket väl in på Morgoth, som var en högt uppsatt varelse, men sedan föll i ondska och blev motpol till de som tidigare var hans likar, eller är detta ytterligare en sak jag (vi) ser för att jag vill hitta likheter..

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tolkiens referenser till den kristna religionen.
InläggPostat: lör aug 20, 2011 11:49 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Orophin skrev:
Detta tycker jag stämmer mycket väl in på Morgoth, som var en högt uppsatt varelse, men sedan föll i ondska och blev motpol till de som tidigare var hans likar, eller är detta ytterligare en sak jag (vi) ser för att jag vill hitta likheter..

Den likheten skulle omöjligen ha kunnat undgå Tolkien. Och det gjorde den naturligtvis inte heller. Han talar exempelvis i ett brev om "the absolute Satanic rebellion and evil of Morgoth". En mer intrikat fråga är om han menade att Satan och Morgoth i själva verket var identiska.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010