Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 9:31 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 01, 2004 12:47 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons nov 19, 2003 2:17 pm
Inlägg: 664
Ort: Stockholm
Tack för beskrivningen Vendela :)

_________________
"I do as I choose, and go as I please"
- Bilbo


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 01, 2004 9:40 am 
Offline
Vala
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 11:02 am
Inlägg: 527
Ort: Stockholm-Ingarö
Det var synd att programmet bara var fem minuter långt. Men jag tyckte att de hade valt sina ord väl under den korta stunden, så jag var glad ändå! :D

_________________
Gandalf: Now, listen carefully..
..In fact, it's better if you don't speak at all, Peregrin Took.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 01, 2004 3:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Jag tyckte det var riktigt mysigt!
Håller med Vendela om att det var lite grann som en slags sammanfattning av det som tilltalar mig mest i boken.
Att han sedan fick det lite om bakfoten i sin iver att knyta ihop en perfekt påse (jag tänker på hur han berättade att Frodo var den ende som skulle kunna stå emot ondksans lockelse, och gör det också, och slutför uppdraget, när han ju i själva verket gav efter för lockelsen till sist och Gollums eget begär efter ringen räddar kalaset. Det är ju inte Frodo som räddar världen, det är ju ondskan som faller på eget grepp.), kan jag ha överseende med! :)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 01, 2004 8:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Vingilot skrev:
Att han sedan fick det lite om bakfoten i sin iver att knyta ihop en perfekt påse (jag tänker på hur han berättade att Frodo var den ende som skulle kunna stå emot ondksans lockelse, och gör det också, och slutför uppdraget, när han ju i själva verket gav efter för lockelsen till sist ...


Det var nog inte som han fick det om bakfoten. Han "snyggade nog till" resonemanget lite bara, det måste man ibland för att verkligheten ska stämma överens med ens teorier. :)

Frodo föll till sist för att han haft ringen alldeles för länge. Alla andra hade fallit för frestelsen långt tidigare. (Här skulle det varit en smily för barnsligt trots. Finns det nån sån?)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 02, 2004 8:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Vendela skrev:
Det var nog inte som han fick det om bakfoten. Han "snyggade nog till" resonemanget lite bara, det måste man ibland för att verkligheten ska stämma överens med ens teorier. :)


Jo, det kan du ju ha rätt i. Var lite så jag menade med "knyta ihop en perfekt påse".

Citera:
Frodo föll till sist för att han haft ringen alldeles för länge. Alla andra hade fallit för frestelsen långt tidigare. (Här skulle det varit en smily för barnsligt trots. Finns det nån sån?)


Hur vet vi egentligen att alla andra hade fallit långt före? Tänk på Faramir. Och ibland undrar jag hur Sam hade klarat att vara ringbärare en längre tid: När Sam lockas att sätta på sig ringen ser han underbara visioner av sig själv som hjälte och ledare, som räddaren av världen och skaparen av undersköna trädgårdar i Gorgoroth. "---He had only to put on the Ring and claim it for his own, and all this could be.
In that hour of trial it was the love of his master that helped most to hold him firm; but also deep down in him lived still unconcquered his plain hobbitsense: he knew in the core of his heart that he was not large enough to bear such a burden, even if such visions were not mere cheat to betray him. The one small garden of a free gardener was all his need and due, not a garden swollen to a realm; his own hands to use, not the hands of others to command.
'And anyway all these notions are only a trick', he said to himself."


Visst blev han svårt frestad, och visst blev han det väldigt tidigt, men han kunde också vifta bort lockelsen med sitt bondförnuft. Åtminstone då. Vad som skulle hänt vid stigens slut får vi ju inte veta.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 02, 2004 9:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jo, jag håller egentligen med dej, jag råkar bara vara en fanatisk Frodoanhängare. :wink: Men Faramir tror jag inte på, det skulle nog till en hob.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 03, 2004 5:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Nej, egentligen tror jag inte heller på Faramir. Hobbits rule! 8)
Och eftersom Frodo var "meant to have it" finns ju egentligen inte något utrymme för spekulationer kring vem som kunde varit en lämpligare kandidat. Fast det gör det inte mindre kul att fantisera... :wink:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010