Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Magi, eder och förbannelser
InläggPostat: fre jan 07, 2011 5:30 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Alla de övernaturliga handlingar som nämns i ämnesraden är vanliga och mycket betydelsefulla hos Tolkien, ändå vet man oerhört lite om dem.

Magi används av en handfull i Midgård, främst av alvfurstar, istari och ondskans mäktigaste tjänare. Dock finns det referenser till magi hos många fler, även hos dvärgar (främst runmagi) och orker. Vilka kunde egentligen utöva magi i Arda och var det bara under vissa omständigheter?

Eder och förbannelser är också mycket starka verktyg. Minns exempelvis Mîms förbannelse över Andróg eller Isildurs förbannelse över edsbrytarna eller hur Fëanors söner obevekligt drevs på av sin ed. Vilken kraft ligger bakom detta? Kan vem som helst använda en förbannelse och isf, varför används de inte oftare?

Är det någon som har några uppslag? I mitt tycke är den okända biten av detta en sak som gör Tolkiens magi mycket mer fascinerande än den hos många andra fantasyförfattare som noggrant går igenom hur magin fungerar och vilka gränser den har.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Magi, eder och förbannelser
InläggPostat: sön jan 16, 2011 4:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Túrin Turambar skrev:
Eder och förbannelser är också mycket starka verktyg. Minns exempelvis Mîms förbannelse över Andróg eller Isildurs förbannelse över edsbrytarna eller hur Fëanors söner obevekligt drevs på av sin ed. Vilken kraft ligger bakom detta? Kan vem som helst använda en förbannelse och isf, varför används de inte oftare?

För att börja från början, tänker jag mig att eder och förbannelser per definition är kopplade till ödet; det vill säga att de är företeelser som inducerar ett kausalitetsförlopp baklänges i tiden från den punkt då eden eller förbannelsen ska infrias. Om endast slutmålet för eden/förbannelsen är fastlagd och inte vägen dit kan denna punkt flytta på sig genom en kontinuerlig återkoppling mellan nutid och framtid. I viss mån skulle även själva uttalandet av eden/förbannelsen kunna omfattas av det omvända kausalitetsförloppet, vilket alltså innebär att eden/förbannelsen orsakar sig själv. I en värld som inte styrs av ödet blir detta fullständigt paradoxalt, men i en ödesstyrd värld där kausalitetsförlopp kan ske både framlänges och baklänges i tiden blir det fullt rimligt.

En idé jag har är att frön till eder och förbannelser kan ligga inbäddade i Ardas öde och vänta på att upptäckas. Den som i stundens hetta svär en ed eller uttalar en förbannelse är därför inte medveten om vad som pågår förrän i själva ögonblicket, då han/hon "upptäcker" eden eller förbannelsen. Det som styrker en teori i stil med denna är att alla eder och förbannelser vad jag vet uttalas helt spontant. Det är aldrig någon som i förväg går och funderar på om de kanske borde ta och svära en ed ...

Hoppas att någon kan följa mitt resonemang här. Frågan känns smått omöjlig att besvara, varför den också får ett smått omöjligt svar – åtminstone till att börja med. :wink:

Enligt mig är alltså ödet den kraft som ligger bakom ederna och förbannelserna, och eftersom ingen i Arda kan påverka ödet bör de inte heller kunna påverka vilken kraft som ska läggas i deras hastigt uttalade ord och vad den ska komma att leda till.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Magi, eder och förbannelser
InläggPostat: sön jan 16, 2011 5:17 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Intressant tanke!

Det här att ödet ligger som en klar plan (gjord av Ilúvatar) och att de ödesdigra händelser som ska ske kräver utförande. Därigenom lägger sig ödet i och planterar ord i munnen på personer och på så sätt blir kraften utlöst i världen.

Det ligger också i linje med att Tolkien ofta prata om att "fate" eller "a great doom" lägger sig i skeendena, exempelvis i historien om Beren och Lúthien.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Magi, eder och förbannelser
InläggPostat: sön jan 16, 2011 9:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det Beledhel skriver låter rimligt; att Midgård är en helt ödesbestämd värld. Den enda förbannelsen jag kan komma ihåg som inte gick i uppfyllelse var Androgs: må han dö med en pil i sin strupe (sagt till Mim; Sagor från Midgård). Istället dräpte ju Húrin honom med sitt svärd.

Fast frågan är om det som står i Silmarillion (om Húrin) var tänkt att stämma överens med det som stod i Sagor från Midgård.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Magi, eder och förbannelser
InläggPostat: sön jan 16, 2011 9:40 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Precis, Andrógs förbannelse kommer antagligen från ett annat utkast (och kanske en annan tidsperiod) än Húrins dråp av Mîm.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Magi, eder och förbannelser
InläggPostat: fre jan 21, 2011 7:06 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Magi i Midgård är ett intressant ämne, indeed! Helt klart är att t.ex. alverna använde sig av mycket mer magi än vad vi får oss till livs när vi läser böckerna. Personligen tycker jag att det verkar som om vår gode professor inte var så intresserad av att utveckla den delen av sitt legendarium.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Magi, eder och förbannelser
InläggPostat: fre jan 21, 2011 7:09 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Dock verkar det ju finnas en skiljelinje mellan människor och alver. Människor utövar väl strikt taget aldrig magi i någon av Tolkiens böcker? Det finns ju gränsfall, exempelvis användandet av silmarillerna, vilka kunde styras olika bra personer med olika stor kraft, men generellt sett verkar magi förbehållet valar, maiar, alver och en del onda varelser, t ex drakar.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Magi, eder och förbannelser
InläggPostat: fre jan 21, 2011 7:15 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Nja, de svarta Numenoranerna utnyttjade svart magi, och häxmästaren av Angmar fick sitt namn innan han blev Nazgul om jag inte minns fel.

Saurons språkrörvar även han en människa, och magiskt kunnig.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Magi, eder och förbannelser
InläggPostat: fre jan 21, 2011 7:16 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Fan, jag får lov att börja läsa på igen :-)

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Magi, eder och förbannelser
InläggPostat: fre jan 21, 2011 7:24 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det är sant. Tidiga tredje åldern tenderar jag ofta att glömma.

Det där med häxmästaren var dock helt obekant för mig. Har du någon aning var den informationen kommer från?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Magi, eder och förbannelser
InläggPostat: fre jan 21, 2011 7:30 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Ska kolla upp det, det bara poppade upp i skallen på mig.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Magi, eder och förbannelser
InläggPostat: fre jan 21, 2011 9:14 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Att språkröret är svart numenor känner jag till men häxmästaren måste fått namnet senare.
Läste om att han någon gång mellan 800talet och 1400talet TÅ upprättade Angmar, och då han fått ringen före TÅ måste han redan varit nazgul.
Att han skulle kallats just för häxmästare (om det var den biten som avsågs) innan är ju inte omöjligt alls då de väl inte bar var kungar, men vi får ytterst lite fakta om nazgulerna. Till exempel namngav Tolkien bara två av dem...

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010