Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:35 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Humoristiska Tolkiennyheter
InläggPostat: sön jan 16, 2011 2:42 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
När jag idag gick igenom min textmapp på datorn hittade jag ett gammalt dokument med ett frågeformulär/skämtinslag som jag skrev till en Tolkienträff sommaren 2008.

Då tänkte jag att någon här kanske skulle uppskatta den, så jag postar den i den här tråden, om ni känner er manade att gissa, feel free to do so!


Besviken hobbit talar ut om psykkriget mot honom
”Han visade aldrig något under tiden han fanns ibland oss, men det visar sig nu att han var en riktig elaking” säger Milo Grubb. ”Mitt liv kan aldrig riktigt bli detsamma igen”. Omdömet fälls om en av Sysslans kändaste personer – den landsflyktige äventyraren och tillika, ryktesvis, stenrike Bilbo Säcker. När vi talar med Milo Grubb några dagar efter denne omtalade hobbits avfärd är han samlad men blek. ”Jag såg alltid gamle Bilbo som en snäll person. Vem kunde ana att han skulle skämma ut mig inför hela bygden, att han skulle vara så kall?”
Milo har sedan barnsben haft läs- och skrivsvårigheter, men hållit denna skam hemlig utanför den närmsta kretsen. Bilbo var dock en person som hade vetat om detta sedan länge. ”Visst har han hela tiden pikat mig på sitt eget speciella sätt, men jag har kunnat slå det ifrån mig och det har ju alltid stannat mellan oss. Nu har det visat sig att han hade en betydligt mörkare sida, när han vill sprida mitt lilla problem på det här sättet”, berättar Milo besviket.
Vi har förgäves sökt Bilbos arvinge, Frodo Säcker, för en kommentar. Denne var ju som bekant också inblandad i en suspekt arvsuppgörelse efter kusinens försvinnande och hans tystnad talar väl för sig själv även i fallet Milo Grubb.

Knotho Posse-Säcker, Hobbitunaposten

Vad bestod Bilbos pikar och slutgiltiga avslöjande i?


Krigssituationen trappas upp

Krig ser ut att hota vid horisonten då vi får en exklusiv intervju med en högt uppsatt dignitär på den ena sidan, som av hänsyn till sin egen säkerhet vill vara anonym. ”Det vi möter nu är ett imperialistiskt krig. Det här landet är vårt. Hur kan någon komma tillbaka efter trehundra år och hävda att platsen där vi bor rätteligen tillhör hans folk? Vi ångrar inte mordet på denne usurpator och det är tydligt att det har funnits en plan i bakgrunden hela tiden – ett sökande efter ett skäl till att inleda ett krig mot oss. Alla vet att det tar tid att rusta ett helt folk. Att då hävda att kriget inte hade kommit utan just det här mordet är befängt.” Under vår pratstund är denne högt uppsatte officer mycket indignerad och mån om att framföra allvaret i situationen.
”Vi har inbjudit till diplomatiska kontakter för att lösa detta på fredlig väg, men fienden har på sitt typiska manér tagit till våld. Vårt förslag är att återgå till år 2480 (i tredje åldern redaktörens anmärkning) års gränser, men detta har konstant avvisats, då de egentligen inte nöjer sig med mindre än fullständig kontroll. Det har också ryktats om en plan med bosättare som ska följa på de väpnade styrkornas avancemang. Att detta inte fördöms av andra riken är direkt upprörande, men det rör sig om den sedvanliga rasism vårt folk utsätts för.”
En talesman för den andra sidan avfärdar detta som ren propaganda: ”Detta är en konflikt som av våra motståndare har drivits till väpnat våld genom ett politiskt mord på en högt uppsatt representant i ett fredligt ärende. Vidare har det visat sig att de krav vi har gällande återlämningen av vårt land, vilka jag törs säga stöds av en stor majoritet av de fria länderna, möts med oförstående och beväpnat motstånd. Vi ser i detta läge ingen annan lösning än det blanka stålets väg.”

Folcred Skarptanke, Midgårdsbladet

Vilken konflikt omtalas och vilka är de stridande parterna och den mördade nyckelpersonen?


Världen har blivit omodern

Efter Galdwen Aears uppmärksammade artikel om att namnet Arda, för att beteckna världen, har blivit alltför gammaldags och dessutom upprätthåller en patriarkal makt-struktur genom sin betydelse (region, rike), vilken utgår från en manlig, krigisk sfär, har vi på Telperionbladet frågat fem kända personer om deras åsikt i frågan. Person 1: Tja, jag var ju lite sen hit och då hette det ju redan såhär. De andra var överens, men jag bryr mig inte så mycket. Kan det bara inte heta vad det heter? Så länge jag får slåss i det och tjejen får ha kvar sina rådjur och det så spelar inte namnet någon större roll.
Person 2: Jag hade ju ett betydligt bättre namnförslag, men ingen annan var med på det. Det säger väl egentligen en hel del om dem att bara jag kommer med en annan idé så blir de alldeles galna och börjar babbla om heligt krig för att jag är ett hot?
Person 3: Jag anser att ett kvardröjande vid det nuvarande namnvalet är att föredra, dels med utgångspunkt i rent traditionella värden och dels med tanke på vilka begreppsmässiga och kommunikativa problem som kan uppstå, vilka torde bidra vidare till den splittring som redan så tydligt präglar regionen ifråga. Vidare anser jag att då en del av äran för namnet, nämligen att först överföra det i skriftlig form och dessutom slutföra det första verket som behandlar grundandet ur ett diskursivt perspektiv, bör en del av domsmakt¬en gällande dess bevarande ligga i mina händer och mitt svar är nej till förändring.
Person 4: Arda vet jag väl inte så mycket om, men den där Neithan är sååå het och han är ju man, så vad är det för fel med att det är ett manligt namn, liksom?
Person 5: Skulle det kunna vänta? Jag har fullt upp med att stoppa en massa eld och skugga från att mosa ned mig i mitt standar. Ta den, förbannade Morgothmuppar!

Anarië Menelwen, Västbladet

Vilka är de fem tillfrågade personerna?


Musikalisk debut i sorgens tecken

Sångerskan Elemmírë och hennes band PATH OF IRMO släpper i dagarna sitt debutalster betitlat ”Aldudénië”. Det knyter an till den senaste tidens händelser på ett mycket tydligt sätt och trots nedstämdheten har förväntan varit stor bland publiken. ”Vi ville skapa något som kanaliserade vad vi alla känner” säger frontkvinnan. ”Utan tvivel har det här format oss alla och det gäller också vår musik.” Under demoåren har PATH OF IRMO lutat åt en lugnare ljudbild med intellektuella texter. ”Ainulindalë” har också varit en stor källa till inspiration och tillika föremål för nytolkningar. I och med ”Aldudénië” går kvintetten mot en mer symfonisk ljudbild med tunga inslag av sorgliga melodier. Vokalissans sång har även den antagit en mer klagande klang.
”Vi har arbetat väldigt effektivt den här gången. Det kändes som om allt flöt på och att det var meningen att vi skulle spela in det här. Det var helt rätt”, berättar Elemmírë. Gästspelande den här gången är även självaste Olwë som de flesta säkert känner till inte bara för hans höga samhällsposition utan även hans stora framgångar med LAMENT OF OSSË.
Trots stora intentioner och sådant stöd når PATH OF IRMO bara halvvägs. Mer aggressivitet och dynamik i det vokala uttrycket hade efter¬strävats för att till fullo tillfredsställa förhoppningarna. Nu blir bandet efter tidigare storheter i genren som VAIRËs ”Weave the Web of the World” eller THE WANDERERs ”Lost Ones in Darkest Endóre”.

Finarfin, Finwës son, för Valinorean Symphony

Vilken händelse skildrar det debuterande bandet i sitt alster?


Höstens bästa drycker till vardags och till fest
Tycker du också att höstmörkret drar ned ditt humör likt Glorfindel vid ett bråddjup? Då har vi lösningen för dig – Eriadors dagblads guide till höstens bästa rusdrycker. Till vår hjälp har vi den ansedde Briexperten Boffe Krumlever, krögare och skribent. Mörk sysslebrygd – Ett öl med många år på nacken som passar mycket bra till den tidiga höstens skördefester. Dess beska smak kontrasterar ljuvligt mot en måltid bestående av kött och mustiga grönsaker. 7 stop av 10.
Österns jungfru – Detta vin kommer från Midgårds absolut bästa vindistrikt och importeras av männen från Dal. Den långa resan till trots är det utan tvekan värt att köpa. Årgångarna från --79 är av speciellt god kvalitet och det här vinet lyckas kombinera en utsökt torrhet med en god fruktig smak. Rekommenderas varmt! 9 stop av 10.
Ljust Briöl – Det här är precis vad det låter som. Ett enkelt men gott och lättdrucket öl som produceras lokalt och lanseras hårt av traktens krögare. Detta veteöl smakar med en pipa Gamle Tobbe, eller varför inte än hellre någon av dess två huvudkonkurrenter? 6 stop av 10.
Imladris – Denna Rämnedalsbaserade dryck värmer gott och ger livsandarna tillbaka när man dricker det och passar mycket bra för ett litet glas efter ett hårt pulsande i vintersnö eller fallna höstlöv. Det är kryddat med diverse vanliga kryddor, men ursprungs-substansen hålls hemlig av upphovsalverna. Serveras gärna varmt! 8 stop av 10.
Oromë och Vána – Något så ovanligt som alviskt mjöd, vilket har spritts den sista tiden, framförallt bland vandringsmännen i Lindontrakterna. Det är starkt men samtidigt milt och ger en härlig eftersmak. Dock tror jag att det passar vana strupar bättre än den vanlige öldrickaren. 7 stop av 10.
Svart Gûnk - Usch och fy! Det här smakar illa. Det är något jag hittade på en resa söderut. Visst är det svart och starkt som tusan, men det bränner och smakar som oryktad drake. Undvik det här om du inte verkligen måste dränka dina sorger. 2 stop av 10.

Boffe Krumlever, Eriadors dagblad

Var odlas antagligen Österns jungfru? Vilka är de två huvudkonkurrenterna till Gamle Tobbe som det talas om? Vilken ingrediens är den hemliga i Imladris?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Humoristiska Tolkiennyheter
InläggPostat: sön jan 16, 2011 4:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag ska inte ge mig på att gissa svaren eftersom jag var med på nämnda Tolkienträff och därmed har ett visst försprång. Däremot vill jag nämna att jag uppskattar det kontroversiella beslutet att använda egna namnöversättningar. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010