Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 1:48 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Favoritslag i Ardas historia
Beleriands tredje slag (Dagor Aglareb) 5%  5%  [ 1 ]
Beleriands fjärde slag (Dagor Bragollach) 11%  11%  [ 2 ]
Beleriands femte slag (Nirnaeth Arnoediad) 26%  26%  [ 5 ]
Vredens krig 11%  11%  [ 2 ]
Sista Alliansens slag vid Dagorlad 5%  5%  [ 1 ]
Femhäraslaget 0%  0%  [ 0 ]
Slaget vid Helms klyfta 5%  5%  [ 1 ]
Slaget på Pelennor 21%  21%  [ 4 ]
Västerns armé vid svarta portarna 16%  16%  [ 3 ]
Annat (posta ett inlägg om vilket!) 0%  0%  [ 0 ]
Antal röster : 19
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Favoritslag
InläggPostat: lör jan 22, 2011 10:56 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag vet att många med mig uppskattar slagen i Ardas historia. För mig är de ofta höjdpunkterna av spänning och storslagenhet hos Tolkien. Därför tänkte jag starta en tråd där man får rösta på det slag man uppskattar mest att läsa om. Jag vill mer ha ut den aspekten, alltså vilka slag ni uppskattar litterärt, än vad som kom av slaget i Ardas historia.

Min röst faller på Nirnaeth Arnoediad. Jag tycker att det är Tolkiens allra bästa stund. Några av mina höjdpunkter från slaget är när Fingon ropar till sina trupper i glädje vid Turgons ankomst, när Gwindor störtar ut och nästan lyckas kasta Morgoths planer över ända, när förräderiets bitterhet fäller de godas styrkor, när Dor-lómins män täcker Turgons reträtt och när slaget till slut är över och en mörk tid närmar sig.

Som stark tvåa kommer slaget vid Pelennor och då särskilt Rohirrims ankomst "like a storm in the plains and a thunder in the mountains".

Vilka är era favoritslag? Motivera gärna, allrahelst om ni väljer "Annat"!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritslag
InläggPostat: lör jan 22, 2011 4:18 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Nirnaeth Arnoediad borde fått min röst av delvis samma orsak som Turins, men lade den på Västerns armé vid svarta portarna av några små orsaker;

1) Kommentarerna om att deras styrka (7000 man) inte skulle räckt till en förtrupp i Gondors storhets dagar har sedan första gången jag läste SoKÅ etsat sig fast och gör deras företag så mycket mer imponerande för mig.

2) Det numerära underläget som man känner av väl slaget inleds har nog känts mer än än många andra beskrivna slags.

3) Slaget avbryts! :shock:
och med det menar jag att med kapitlets slut har vi ännu ingen aning om hur det går. Vi får en svag förhoppning om att det skall kunna lösa sig "Örnarna kommer" men det verkar de facto redan kört och wops, där dör Pippin och...
Den oro och spänning som det fula knepet, den enorma cliff hangern erbjuder, gör Västerns armé vid svarta portarna till en etta för mig.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritslag
InläggPostat: lör jan 22, 2011 4:25 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
jag röstade på Dagor Bragollach, enkom för att detta utlöste det mest fantastiska jag någonsin läst: Fingolfins envig med Morgoth.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritslag
InläggPostat: lör jan 22, 2011 7:31 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Johan skrev:
Fingolfins envig med Morgoth.


Det är nästan ett slag i sig, så mäktigt det är och så berörd man blir ^^

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritslag
InläggPostat: lör jan 22, 2011 10:21 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Snudd på dött lopp mellan Arnoediad och Bragollach, men Fingolfins envig avgör saken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritslag
InläggPostat: sön feb 13, 2011 5:33 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Är det verkligen bara sex personer som har ett favoritslag i Midgård? Kom igen ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritslag
InläggPostat: sön feb 13, 2011 5:42 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Dagor Aglareb fick min röst. Helt enkelt för att det var Noldors största seger över Morgoth. En taktisk triumf. Ett ärorikt slag.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritslag
InläggPostat: sön feb 13, 2011 11:20 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag röstade på Nirnaeth, tycker som Túrin att det är Tolkien när han är som bäst. Otroligt dramatiskt och mörkt, med en mängd tillfällen där ödet hängde på en tråd. Gåshudsframkallande.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritslag
InläggPostat: mån feb 14, 2011 3:21 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Pellegrino skrev:
Jag röstade på Nirnaeth, tycker som Túrin att det är Tolkien när han är som bäst. Otroligt dramatiskt och mörkt, med en mängd tillfällen där ödet hängde på en tråd. Gåshudsframkallande.



Drog mig något till minnas apropå det där, Pelelgrino. Följande citat kommer från Wikipedia, så jag ska så klart inte framhärda att det är helt korrekt, men i allmänhet blir jag bara mer imponerad av Tolkiens förmåga att gå nattsvart.
Hade jag läst nedan version allra först hade jag nog aldrig orkat öppna kapitlet igen, haha. Att de godas fulla (nåja) makt inte skulle kunnat mäta sig, vilket större hjältedåd och vilken värre sorg...

Citera:
Later version of the Battle
The presented version of the story was drawn by Christopher Tolkien primarily from The Grey Annals, although the Quenta Silmarillion was used as well. But in the writing of the long Narn i Chîn Húrin, J. R. R. Tolkien wrote a new version of the battle which postdates both aforementioned accounts.[12] Christopher Tolkien did not incorporate the major changes of the new version into The Silmarillion text, although he did take some phrasing and description from it.

The major difference is that Morgoth does much better against the Elves in this version than he did in the old one. The entire element of the "machinations of Uldor" delaying Maedhros' march is removed, and Morgoth sends a second force to meet Maedhros and prevent him from joining with the other Elven lords. This version lacks the nearly explicit statement that the Elves would have won had it not been for the treachery of Men.

Christopher Tolkien does not venture a guess on why Tolkien made these changes, but it may be that he felt the Elves did much better against Morgoth than they reasonably should have (especially given the extreme length and difficulty of the later War of Wrath). This is all speculation, however.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritslag
InläggPostat: ons apr 06, 2011 10:53 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Jag röstade på Slaget vid Pellennor, mest för att det är det som berört mig mest när jag läst det. Desperationen i Gondor när fienden bryter portarna och hoppet som tänds när Rohans horn ljuder. För att inte tala om när de sjunger medan de plöjer som en våg genom orchleden. Mäktigt värre.

Slagen i Silmarillion är makalösa även de, men de beskrivs inte lika ingående oftast. Och det handlar oftare om vilka taktiska manövrar de olika arméerna gör än de känslomässiga bitarna. Undantaget ä som många tidigare nämnt, Fingolfins envig med Morgoth. Då hade jag gåshud. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritslag
InläggPostat: tis apr 26, 2011 9:57 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Nirnaeth och det är enkom för att ordet ligger så bra i munnen. Har lite svårt för slagen i allmänhet då de slutar så dystert.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritslag
InläggPostat: sön maj 29, 2011 7:23 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 29, 2006 4:16 pm
Inlägg: 444
Ort: Dol Amroth
Jag röstade på vredens krig men nirnaeth kommer strax efter. Tycker båda slagen skildras väldigt bra och de kombinerar varandra bra. I vredens krig kände jag hur hoppet och ljuset började återvända. Medan Nirnaeth verkligen är sådär mörk och tröstlös.

_________________
The heir of him to whom the oath they swore. From the North shall he come, need shall drive him:
he shall pass the Door to the Paths of the Dead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritslag
InläggPostat: mån mar 19, 2012 9:32 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Röstade på Pellennor, främst på grund av Éowyn vs Witchking. Den lilla biten har alltid fängslat mig.

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritslag
InläggPostat: tis mar 20, 2012 5:11 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
jag har alltid irriteradat mig på just den biten , den är lite för uppenbart tagen från Mcbeth

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Favoritslag
InläggPostat: tis mar 20, 2012 5:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
treebeard skrev:
jag har alltid irriteradat mig på just den biten , den är lite för uppenbart tagen från Mcbeth

Det där lät intressant! Jag har inte läst Macbeth. Precis vilken del av LotR är lånad från vilken del av Macbeth?

(Däremot har väl Tolkien sagt någonstans, tror jag, att han fick idén till enterna från Macbeth (eller var det möjligen En midsommarnattsdröm?), för att han blev besviken på att skogen i pjäsen bara kom till liv bildligt talat och inte uttryckligen, eller nåt sånt. Tror jag får leta lite efter det där när jag kommer hem i kväll...)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010