Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Språkkurs inläst av Tolkien på stenkaka
InläggPostat: ons jun 01, 2011 11:05 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons jun 01, 2011 10:26 am
Inlägg: 2
Hej!

Jag har "ärvt" en språkkurs på engelska på stenkaka i ursprungligen 30 delar, men möjligen inte helt komplett. När jag tittade närmare på denna står namnet "prof JRR Tolkien" på etiketten av två av dessa stenkakor, varav min bästa gissning är att det är han som talar/läser upp situationerna på skivan. Jag har bara vinylspelare och inget som kan spela 78 varv så jag vet inte om det är han (vet för övrigt inte hur hans röst lät heller). Min fråga till er är om detta är en välkänd och vanlig produkt? Nån som hört talas om detta tidigare?

Se bilder här:

http://comfortaddict.com/photos/DSC08313.JPG
http://comfortaddict.com/photos/DSC08317.JPG
http://comfortaddict.com/photos/DSC08318.JPG
http://comfortaddict.com/photos/DSC08320.JPG

Mvh

/ Per


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Språkkurs inläst av Tolkien på stenkaka
InläggPostat: ons jun 01, 2011 11:25 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag vet inte hur välkänt det är, men jag hade aldrig hört talas om det i alla fall! En snabb sökning gav denna länk, där man kan lyssna över nätet:
http://wellinghall.livejournal.com/593805.html

Jag hinner tyvärr inte göra mer just nu än konstatera att uppspelningen fungerar, men förhoppningsvis hinner jag lyssna igenom det i kväll. En betydligt äldre Tolkien har jag hört förut, men inte en så här ung variant (inspelningen tycks ha gjorts 1929).

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Språkkurs inläst av Tolkien på stenkaka
InläggPostat: ons jun 01, 2011 12:55 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
De har funnits ute på Tradera, men var inte billiga (och Tolkien är ju bara med på en bråkdel). Det roliga med de här inspelningarna är att de lät Tolkien läsa in, fastän han har ett ganska slarvigt uttal (det räckte antagligen med en akademisk titel). Han artikulerar visserligen mycket bättre här än på inspelningarna från The Hobbit och LotR, men många andra hade gjort det bättre än han gjorde. Christopher läser däremot väldigt bra tycker jag, även om han har ett högtravande språk, vilket lätt låter arrogant.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Språkkurs inläst av Tolkien på stenkaka
InläggPostat: ons jun 01, 2011 9:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
[...] inspelningen tycks ha gjorts 1929 [...]

Juni 1930 enligt Tolkienknappologerna.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Språkkurs inläst av Tolkien på stenkaka
InläggPostat: tor jun 02, 2011 5:30 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons jun 01, 2011 10:26 am
Inlägg: 2
Tack för infon alla! Har sökt lite mer och det verkar väl som att sådana boxar dyker upp då och då, men anade inte att den skulle vara så gammal. Är det nån som minns vad den låg ute för på Tradera och om den blev såld? Vad de säljer den för Tolkienlibrary (600 euro) är väl kanske att tolka som ett överpris...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Språkkurs inläst av Tolkien på stenkaka
InläggPostat: tor jun 02, 2011 7:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Nu har jag lyssnat. Jag får medge att jag inte är säker på vilken röst som är Tolkiens. Ingen av dem låter som han gör på äldre dar, tycker jag.


Ohlmarxisten skrev:
Juni 1930 enligt Tolkienknappologerna.

"Recording date: 1929-07" står det på de där ljudlänkarna.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Språkkurs inläst av Tolkien på stenkaka
InläggPostat: tor jun 02, 2011 9:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
"Recording date: 1929-07" står det på de där ljudlänkarna.

Så här skriver Scull & Hammond i The J. R. R. Tolkien Companion and Guide:

Citera:
The earliest recording of Tolkien’s voice, as far as is known to us, was made by June 1930 for the Linguaphone Conversational Course in English, issued by the Linguaphone Institute of London as a set of 78 rpm records.

Men en länk till den sida du länkade till finns bland deras rättelser och tillägg (sidan 822) med ett påpekande om datumet, ser jag nu. Så kanske hade de fel. Man kan tycka att de kunde ha kostat på sig att säga var de har fått sin ursprungliga uppgift ifrån (eller uttryckligen säga att de hade fel).

Den stegrande kamelen skrev:
Nu har jag lyssnat. Jag får medge att jag inte är säker på vilken röst som är Tolkiens. Ingen av dem låter som han gör på äldre dar, tycker jag.

"Tolkien read the introduction to and played one of the two roles in, Lesson 20, 'At the Tobacconist’s', and again was one of two readers for Lesson 30, 'Wireless'.” Enligt Scull & Hammond, om man nu vågar lita på dem. (Jag antar att det innebär att Tolkien inte läste inledningen till "Wireless".)

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Språkkurs inläst av Tolkien på stenkaka
InläggPostat: tor jun 02, 2011 10:18 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Men just att de nämner "was made by June 1930" innebär ju att serien var gjord till och med det datumet. Inspelningen Tolkien och kollegan gjorde kan ju vara gjord 1929 (samtidigt som de naturligtvis kan ha tryckt fel).

Den stegrande kamelen skrev:
Nu har jag lyssnat. Jag får medge att jag inte är säker på vilken röst som är Tolkiens. Ingen av dem låter som han gör på äldre dar, tycker jag.
Jag tycker introduktionsrösten och försäljaren låter väldigt mycket som Tolkien, och skulle bli förvånad om det visade sig att han var köparen.

Vad gäller priset på hela serien minns jag det inte, men det var inte så billigt, och frakten var nog ganska dyr också. Flera tusen var det nog inte dock...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Språkkurs inläst av Tolkien på stenkaka
InläggPostat: fre jun 03, 2011 5:29 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Men just att de nämner "was made by June 1930" innebär ju att serien var gjord till och med det datumet.

I sin kronologiska lista över händelser i Tolkiens liv skriver de så här: "By June 1930 Tolkien records two short segments […]". Så de verkar ändå ha menat att han spelade in dem då. Men det låter ju troligt, som du är inne på, att de gått på något datum för hela serien och lite löst antagit att även Tolkiens inspelning skedde ungefär då; här pratas om ett förord daterat juni 1930. Hursomhelst fanns en rättelse (sidan 153) även till påståendet i kronologin. Och där framgår det tydligt att Scull & Hammond ändrat sig. Juli 1929, alltså. :)

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010