Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jun 09, 2026 4:57 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Översätt datum till Shire reckoning.
InläggPostat: mån maj 31, 2004 9:24 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Äntligen är ShireCal färdigt (åtminstone i en tidig beta version). Ett program för att översätta från våran gregorianska kalender till Shire recknoning.
Du kan hitta den på http://www.freewebs.com/shirecal/index.html.

Det finns en kompilerad version för folk som kör i micro$oft miljöer och en källfil för oss andra.

Programet är skrivet i C, så om du vill kompillera själv behövs naturligtvis en c kompilator. Vällkomen med förslag, kommentarer och annat.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 31, 2004 10:01 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sweet, men...

http://www.glyphweb.com/arda/dates.html

Inte desto mindre ett bra jobb virre, speciellt för de som inte fallit för JavaScript.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 01, 2004 10:37 am 

Jag ser en stor fördel, fri källkod i shirecal. Eftersom Fisher har (c)opyrigt på allt kan man alltså inte använda det någon annanstans. (även om Fisher kanske inte har något emot det, så kan man inte det eftersom de flesta hemsideplatsleverantörer inte tillåter (c)opyrightade saker

Desutom så kommer framtida versioner även köra andra kalendrar versioner (dvs. religösa (typ muslimska)).

Och så har de samma problem som ShireCal. Nämligen skottår. (även om jag utarbetar en fix till den buggen).

ShireCal bör var lätt omvandlat till CGI också. (eller så kan man kanske köra med att exukera det direkt på datorn).

.... och så utökade det min matematiska förstålse, och Katas c programmerings kunskap (och i viss mån min)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 01, 2004 12:02 pm 
Redaktionen

För det första flytttar jag tråden till öppettolkien forum då den passar bättre där. Sen tänkte jag fråga om det är du Virre som gjort den? Och vad ska man ha källfilen till?

PS. Jag kan int få det att funka. När jag trycker enter efter att ha matat in dag så stänger programet av sig!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 01, 2004 3:06 pm 

Citera:
För det första flytttar jag tråden till öppettolkien forum då den passar bättre där. Sen tänkte jag fråga om det är du Virre som gjort den? Och vad ska man ha källfilen till?

Funderade var det passade bäst. Och ja jag har gjort programmet tillsamans med Kata (faktiskt hon som kom på de flesta algoritmerna).

Källfilen använder man om man vill ändra något eller utveckla det vidare. Det är ett Fri-Mjukvaru projekt. Med andra ord, du kan göra vad du vill med källkoden så länge du delar med dig av ändringarna osv. Du kan läsa GPL i filen Copyleft.txt.

Citera:
PS. Jag kan int få det att funka. När jag trycker enter efter att ha matat in dag så stänger programet av sig!

Det fungerar, om jag inte misstar mig så startar du programmet genom att dubbelklicka på det. Men programet är skrivet för att köras i ett dos fönster. Den skickar ut texten, utan att vänta på att du ska trycka någon knapp. Eftersom M$ är idoter tror windows att du inte vill se vad som sägs i slutet av programmet. Frågan om man ska ha en paus vid slutet av programmet är öppen för diskution.

Desutom skottårsfix på väg. Skrivet den i mitt huvud. (=

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 01, 2004 4:38 pm 
Redaktionen

funkade när jag kör via kommandotolken. Hur ska man ändra med skottår då år inte finns med?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]