Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad tror ni om Amazons tv-seriesatsning?
InläggPostat: mån sep 23, 2019 10:50 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: mån sep 23, 2019 10:42 am
Inlägg: 1
Hej fellow Tolkien-fans!

Hittade inget forum om tv, så hoppas detta är OK att posta under Film, annars får moderator gärna flytta. :oops:

Undrar vad er magkänsla är kring Amazons storsatsning på att göra Ringen-trilogin som tv-serie? Det ska tydligen satsas rekordsummor på varje avsnitt och få Game of Thrones att kännas budget, enligt pitchen.

Har skrivit lite om infon jag fått fram så här längt här: https://www.senses.se/amazon-ger-oss-tv-serie-av-sagan-om-ringen/

Någon som sitter på mer information om casting etc?

Bästa,
Fredde
senses


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tror ni om Amazons tv-seriesatsning?
InläggPostat: mån sep 23, 2019 4:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Välkommen till forumet, Freddan! :)

Nej, vi hade ingen egen avdelning om den kommande TV-serien – men nu har vi det! Tack för att du fick mig att äntligen göra slag i saken. Som du kan se finns det i den här nyblivna avdelningen en annan tråd (som tidigare låg i avdelningen Öppet Tolkienforum) där vi pratar lite om serien. Du kan ju läsa den för att se vad vi hittills har lyckats snoka fram (och itts skriva ner).

För min del är magkänslan faktiskt riktigt positiv! Det finns ju inte mycket att gå på, men det lilla vi sett tycker jag tyder på att de har genuint Tolkienintresserat folk i teamet och sinne för detaljer. Det är en utmärkt början. Sen finns det ju naturligtvis alla möjligheter att fucka upp det här ändå... :mrgreen:

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tror ni om Amazons tv-seriesatsning?
InläggPostat: tis sep 24, 2019 6:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Min magkänsla säger "njeeeeaaaaa, jag kommer nog ta en titt i alla fall", men efter the epic clusterfucks som skulle föreställa en filmatisering av Bilbo så är jag nog lite anti allt vad Tolkienfilmatiseringar heter... Det här ska väl helt enkelt vara någon slags glorifierad fanfic, så det kan bli jättebra eller total katastrof. Såå, vi får se!

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tror ni om Amazons tv-seriesatsning?
InläggPostat: tis sep 24, 2019 8:59 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag är väldigt orolig för att den ska bli samma politiskt korrekta, tillrättalagda skåpmat som de flesta andra TV-serier idag.

Om Amazon vågar tänka utanför korridoren och försöka göra bra drama istället för att anpassa sig efter alla tossiga krav som PK-gänget ställer nu för tiden, kommer det säkert att bli lyckat.

Ett exempel på vad jag menar med en bra serie som inte föll för de vanliga klichéerna är Bodyguard. För att vara en BBC-serie var den ovanligt neutral, utan en massa pekpinnar hit och dit (fast man måste nog se hela för att fatta vad jag menar).

I andra änden av spektrat finns t.ex. alla dessa vikingaserier som känns fullständigt orealistiska i sina karaktärsteckningar. Jag har inte lyckats se någon utan att reta upp mig och stänga av efter några minuter. :)

Hur som helst så bådar det dock att serien blir så påkostad. Oavsett kvaliteten på handlingen lär det bli häftiga miljöer, bra kostymer och skarpa skådisar.

Regissören är J.A. Bayona som har gjort en del bra grejer, t.ex. skräckisdramat Barnhemmet, men också en del lågvattenmärken, t.ex. Jurassic World: Fallen Kingdom (fast det kanske mest var manusets fel att den blev så fånig).

Avsnittsförfattare är t.ex. Justin Doble som skrivit några episoder av Stranger Things, och Stephany Folsom som tydligen också är inblandad i ett kommande projekt som heter "1969: A Space Odyssey of How Kubrick Learned to Stop Worrying and Land on the Moon". Låter ju lite intressant.

Så vi får se.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tror ni om Amazons tv-seriesatsning?
InläggPostat: lör nov 02, 2019 1:09 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: fre aug 03, 2018 6:30 pm
Inlägg: 5
Det kan kanske bli en bra serie men det känns lite som en slump i så fall. Som jag förstår det så kommer mycket av manuset att vara nytt och det kommer vara mycket som inte kommer direkt från Tolkiens skrifter, eller har någon bättre koll på det? Jag är skeptisk till när någon ska hitta på något på beställning. Om action är största målet, ja då är det väl inte så svårt, men om historien är nummer ett är det inte bara att skita ur sig en berättelse. Ofta tycker jag filmer baserat på böcker är ganska bra och jag tror det beror på att historien oftast är väldigt bra, måste vara bra i en bok. En produktion för teve kan komma undan med billigare berättarmetoder. Jag misstänker att många filmer baserat på böcker hade kunnat bli bättre om inte manusförfattare hade lagt sig i så mycket. Bilbo hade ju säkert blivit bättre om man följt boken ordagrant. Ett annat exempel är GoT där manusförfattarna gjorde serien tråkigare när de tog över. Jag säger inte att allt som serieförfattare tar i blir dåligt men det finns en annan logik i produktionen av tv-serier, en logik som inte riktigt finns hos fria bokförfattare, och det oroar mig lite.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tror ni om Amazons tv-seriesatsning?
InläggPostat: sön nov 03, 2019 9:15 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Alyanorno Nórima skrev:
Som jag förstår det så kommer mycket av manuset att vara nytt och det kommer vara mycket som inte kommer direkt från Tolkiens skrifter, eller har någon bättre koll på det?
Avsnitten kommer tydligen att handla om Andra åldern och där finns det i och för sig en massa intressant originalmaterial att utgå ifrån: de kungliga intrigerna på Númenor, Saurons krig mot alverna, den Sista alliansen... Så själva stommen finns ju där, frågan är hur manusförfattarna kommer att fylla i luckorna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tror ni om Amazons tv-seriesatsning?
InläggPostat: lör dec 21, 2019 9:15 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Puffar till den här tråden lite. Det var ett tag sedan nu så alla har säkert sett detta, men kan vara värt att diskutera i alla fall.
Amazon har ju släppt en interaktiv karta https://www.amazon.com/adlp/lotronprime och sagt att det hela ska utspela sig under den andra åldern.

Det mest uppseendeväckande är kanske att Númenor är med på kartan. Är det en filmatisering av Akallabêth det rör sig om? Om det är flera säsonger kanske den sista alliansens krig är inkluderat - det har kanske mer mainstream appeal än Akallabêth, men vad vet jag.

En annan intressant grej är att så mycket av Rhûn och Khand och de ej namngivna länderna i söder är med på kartan. Var ett tag sedan jag tittade på Tolkiens egna kartor, men tycker mig komma ihåg att man inte ser så mycket österut och söderut på dem (kan komma ihåg det fel förstås - tror det iof fanns en karta över Arda i dess helhet som antingen professorn själv eller Christopher har gjort). Ska vi av det anta att vi kommer få se händelser utspela sig utanför de kända delarna av midgård? Känner mig spontant skeptisk till att vandra så långt ifrån källmaterialet.
Lite i samma linje kan man också se att Tol Fuin, Himring och Morwen är utmärkta med namn på kartan. Vad jag vet dyker dem inte upp i några av berättelserna (det skulle eventuellt vara någonstans i history of middle earth, har inte tagit mig igenom alla dem volymerna än). Kommer första åldern spela in på något sätt? De platserna hade ju viss betydelse i Beleriands dagar.

Vad tänker ni om kartan?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tror ni om Amazons tv-seriesatsning?
InläggPostat: lör dec 21, 2019 3:50 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Gissningsvis blir det parallella berättelser från olika delar av Midgård, med en del nyckelkaraktärer som dyker upp överallt och knyter ihop handlingen. Det lär nog bli en del även ur syd- och östlänningarnas perspektiv, så att de inte bara framställs som Saurons kanonmat.

När de gäller de tre öarna fanns Tol Fuin och Himling med på Christopher Tolkiens originalkarta (det står i Sagor från Midgård), och att Tol Morwen fortfarande höjde sig över vågorna nämns i Silmarillion.

De är nog bara med för att Amazon vill vara noggranna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tror ni om Amazons tv-seriesatsning?
InläggPostat: lör dec 21, 2019 10:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Välkommen tillbaka, EredGorgoroth! :D Det var hemskt länge sedan du skrev något senast. :)

EredGorgoroth skrev:
Vad tänker ni om kartan?

Den finns ju två olika kartor på Amazons sida, en äldre från (gissningsvis) tidigt i andra åldern (den översta), och en nyare från sent i andra åldern när Minas Anor och Minas Ithil redan grundats (den näst översta). Övriga kartor, de tre längre ner i vänsterkanten, är ju bara avskalade versioner av den nyare kartan; de släppte gradvis mer och mer detaljer för att retas lite med oss. :)

Något som är intressant med den äldre kartan är, tycker jag, att den verkar mer detaljerad i Eregion och tvärs över bergen därifrån än någon annanstans. Man kan därmed ana att första säsongen kommer att utspela sig mycket i de trakterna. Och då kan man väl förmoda att den kommer att handla om hur Maktens ringar smiddes och det efterföljande kriget mellan alverna och Sauron. Kan bli bra! :D (Kan också bli hemskt dåligt. :P)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad tror ni om Amazons tv-seriesatsning?
InläggPostat: mån dec 23, 2019 8:24 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Den stegrande kamelen skrev:
Välkommen tillbaka, EredGorgoroth! :D Det var hemskt länge sedan du skrev något senast. :)


Tack! Amazon-serien har gjort att jag kommit tillbaka till legendariumet och börjat läsa igen, och tycker om att läsa här då och då.


Den stegrande kamelen skrev:
Den finns ju två olika kartor på Amazons sida, [...]
Och då kan man väl förmoda att den kommer att handla om hur Maktens ringar smiddes och det efterföljande kriget mellan alverna och Sauron. Kan bli bra! :D (Kan också bli hemskt dåligt. :P)


Åh, det måste jag ha missat.
Intressant, så då rör det sig ju (får man anta) om Elendilierna i alla fall delvis. Akallabêth tycker jag alltid har varit en intressant berättelse, men kanske tjänar bäst som något slags prolog eller liknande för huvudhändelserna under andra åldern, ringmakandet, sista alliansens krig och Saurons fall. Tolkien kallade det ju som bekant den "saknade länken" i kedjan av händelser mellan de mytologiska "elder days" och moderniteten, eller vad vi nu ska kalla det de senare åren i midgård.
För mig har númenorianerna alltid påminnt om alverna i det att de är mindre "every man" och därigenom lite svårare att identifiera sig med. De har ju lite av ett mytologiskt sken om sig när vi hör talas om dem i Härskarringen. Kanske är det bara distansen, jag vet inte, men det blir eventuellt en utmaning att gestalta ett midgård som känns lika nära och mundant som hobbitarnas. Tänker att det eventuellt kan vara ett större problem i film/tv än i böckerna. Silmarillion läses ju mer som en historiebok eller något mytologiskt verk, som kalevalan, beowulf eller illiaden.
Är försiktigt optimistisk till det hela. Svårt att lita på filmatisering av midgård med hobbit-filmerna fortfarande färska i minnet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010