Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 28, 2026 12:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 01, 2005 11:05 am 
Maia

Finns det egentligen ett svar som håller rakt igenom? När Sauron stred mot Huan tvingades han att överge sin kropp (om jag minns rätt) för att överleva. Står det inte att han även gav upp sin rätt att ta sig en valfri form? Sedan blir han ju ännu en gång av med den möjligheten när han sjunker med Numenor. Har han övehuvudtaget någon direkt kropp efter det? Någonting måste han ju givetvis ha för att dels kunna brottas med Gil galad och Elendil, dels för att kunna få fingret och ringen avhuggen men liknar den inte ringvålnadernas? Jag kanske är helt ute och cyklar men har absolut för mig att det vid olika tillfällen står att han inte kan ta sig form av någon person efter diverse incidenter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 01, 2005 7:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Att han var tvungen att överge sin kropp när han slogs mot Huan tolkar jag som att hans kropp annars kunde blivit "dödad" och kanske därför oanvändbar. Därför var han tvungen att ta okroppskilg skepnad för att fly från Huan, men kunde senare återskapa sina kläder. Vid Númenors fall förlorade Sauron bara sin förmåga att ta en vacker skepnad, vilket han kunnat tidigare t ex när han infiltrerade Númenors konungar. Man kanske skulle kunna säga att maiar har ett visst antal kroppar, ungefär som olika klädesplagg, givna av t ex Ilúvatar eller Valar (eftersom Gandalf ju ges en ny kropp av Valar när hans gamla förstörs - dör), som de kan "ta på sig" vid olika tillfällen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 01, 2005 11:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Låter troligt...

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 03, 2005 9:41 pm 
Maia

Ja, det är väl maiars kroppar som dör, och inte de själva, ungefär som alverna. Sedan verkar det ju vara Valar som delar ut nya kroppar till de som är värda det.
Sauron hade väl lämnat över tillräckligt mycket kraft till ringen för att kunna göra en ny kropp. Sedan blev han ju bara av med ett finger, något man i vanliga fall inte "dör" av, men nu blev han av med ringen, som han gjort sin kropp med.
Det skulle väl ungefär vara som om man spelade en bärbar cd-spelare med hjälp av en adapter i väggen och sedan drog ut adaptern. Man kan ju spela vidare om man har batterier, det är ju inte spelaren det är fel på utan det saknas bara el, och det var väl det som Sauron gjorde. Han formade en ny kropp, något som tog väldigt lång tid utan ringen (Tolkien själv tänkte sig att Sauron inte bara var ett stort öga, utan en hel kropp har jag för mig att jag läst någon stans.)
När han sedan bildade om sin kropp saknades det redan ett finger, så det var inget att göra åt saken, för han hade inte ringen som han kunde göra en ny kropp med.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 04, 2005 12:24 am 
Maia
Användarvisningsbild

Låter riktigt logiskt det där...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 04, 2005 9:16 pm 
Maia

Tack *bugar djupt* :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 28, 2006 9:55 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
Men Aulë kunde ju? Han skapade väl dvärgarna, de blev väl inte bara omvandlade från nåt annat?

Aule skapade visserligen dvärgarna men utan tillåtelse av iluvatar. När iluvatar fick reda på detta blåste han liv i dvärgarna för han tyckte att det var synd att Aules verk skulle förstöras.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]