Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 12:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Dom blå trollkarlarna...
InläggPostat: tis dec 28, 2010 1:48 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: tis dec 28, 2010 1:43 am
Inlägg: 1
Var nu ett tag sen jag tittade i Sagor från Midgård, men jag har för mig att en av dem åkte på uppdrag av Manwë. Dock kan det vara helt fel. Är i alla fall ganska säker på att han var positivare insstäld till Alatar och Pallando än till Radagast, som ju fick åka endast för att Yavanna Kémentari bad om det. Men egentligen var det väl Curunír och Olorín han var mest mån om att få iväg, eller har jag fått allt om bakfoten?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dom blå trollkarlarna...
InläggPostat: tis dec 28, 2010 10:08 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Gandalf var utsänd av Manwë själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dom blå trollkarlarna...
InläggPostat: fre sep 14, 2012 11:11 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:51 pm
Inlägg: 3
Laiquendi skrev:
Var nu ett tag sen jag tittade i Sagor från Midgård, men jag har för mig att en av dem åkte på uppdrag av Manwë. Dock kan det vara helt fel. Är i alla fall ganska säker på att han var positivare insstäld till Alatar och Pallando än till Radagast, som ju fick åka endast för att Yavanna Kémentari bad om det. Men egentligen var det väl Curunír och Olorín han var mest mån om att få iväg, eller har jag fått allt om bakfoten?


orolin var send av Manwe Curunír var send av Aule, kom igen nu detta står ju till och med på Wikipedia :D


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dom blå trollkarlarna...
InläggPostat: lör nov 24, 2012 5:38 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Jag har i antingen Lost eller Unfinished tales of middle earth att de under sarumans färder österut följde med och där gick förlorade, och som någon tidigare skrev misslyckades men inte på samma sätt som saruman, lite diffust känns det som.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dom blå trollkarlarna...
InläggPostat: tor jan 31, 2013 9:15 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Det finns två konstateranden; den ena att de korrumperandes liksom Saruman i öst och startade kulter och den andra att de var aktiva i öst i kampen emot Sauron och att det var en viktig faktor bakom att Han aldrig lyckades skicka större härar emot Väst;
Citera:
I really do not know anything clearly about the other two – since they do not concern the history of the N.W. I think they went as emissaries to distant regions, East and South, far out of Númenórean range: missionaries to 'enemy-occupied' lands, as it were. What success they had I do not know; but I fear that they failed, as Saruman did, though doubtless in different ways; and I suspect they were founders or beginners of secret cults and 'magic' traditions that outlasted the fall of Sauron.- Letter 211

Their task was to circumvent Sauron: to bring help to the few tribes of Men that had rebelled from Melkor-worship, to stir up rebellion ... and after his first fall to search out his hiding (in which they failed) and to cause [?dissension and disarray] among the dark East ... They must have had very great influence on the history of the Second Age and Third Age in weakening and disarraying the forces of East ... who would both in the Second Age and Third Age otherwise have ... outnumbered the West.- HoME 12; Late Writings
(engelska källor eftersom jag mest diskuterar Tolkien på engelska och håller mig till originalspråk)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dom blå trollkarlarna...
InläggPostat: tor jan 31, 2013 9:19 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Frågan är om man inte skulle kunna foga samman de två delarna till en helhet, dvs. att det var på grund av kulterna som folk i öst/syd inte var lika intresserade av vad Sauron hade att erbjuda dem om de gick med i striderna.

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010