Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 5:24 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 10, 2005 11:34 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Angående Arwen och Elrond så var ju deras avsked slutgiltigt. När hon dog skulle hon inte komma till Valinor utan dela människornas öde. Hon skulle aldrig återförenas med sin far på något sätt.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 10, 2005 8:08 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: lör dec 04, 2004 10:59 am
Inlägg: 170
Ort: Helsingfors
GwaihiR skrev:
Med tanke på att alverna inte sköt Gollum för att de inte visste vad det var för något, så lär de inte skjutit de andra heller utan att veta om de var fiender eller inte.

Nej, antagligen inte, men när Legolas talar med alverna uppe i trädet så säger han åt resten av brödraskapet
"...När de hörde min röst vid Nimrodel förstod de att jag var en av deras stamfränder från norr, och det var därför de inte hindrade oss från att vada över..." [Ohlmarks]
Sedan är frågan om det skulle ha gjort någon skillnad ifall alverna faktiskt hade hindrat dem från att vada över. Kanske skulle sällskapet ha kommit vidare i alla fall.

_________________
This is who I am: Escapist, Paradise Seeker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 10, 2005 9:00 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Älva skrev:
Angående Arwen och Elrond så var ju deras avsked slutgiltigt. När hon dog skulle hon inte komma till Valinor utan dela människornas öde. Hon skulle aldrig återförenas med sin far på något sätt.


Nej, precis, men bröderna for väl förr eller senare till Valinor. Annars hade även de fått välja att bli människor om jag förstått det hela rätt!?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 10, 2005 10:32 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Olórin: Det var inget krav för alverna att lämna midgård och de blev inte människor om de stannade. Men alvernas sista kraft hölls uppe med maktens tre ringar och när härskaringen förstördes skulle även alvernas makt bli utsatta för tidens tand och antagligen tyna bort till att kanske mer likna människor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 11, 2005 7:47 am 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Leothil skrev:
Sedan är frågan om det skulle ha gjort någon skillnad ifall alverna faktiskt hade hindrat dem från att vada över. Kanske skulle sällskapet ha kommit vidare i alla fall.


De skulle antagligen känna igen Aragorn om inte Legolas varit med, och om inte annat så skulle han ju kunna se till att de kom förbi, om någon sände bud till Galadriel.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 11, 2005 7:31 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Henrik: Jag är fullt medveten om att alver generellt inte blir människor av att stanna i Midgård (de kan inte ens bli det om de så önskade). Denna valmöjlighet var endast given åt Elronds barn genom att de tillhörde denna släkt av halvalver i rakt nedstigande led.
Citera:
Vad är det för öde, sporde Aragorn. -Att så länge jag själv stannar i kvar här, skall hon leva med Eldars barns eviga ungdom, svarade Elrond. Och när jag far skall hon följa mig, om hon vill det. ... -Elrond mästare, åren för ditt vistande här blir snart korta, och det kan inte dröja länge innan dina barn måste ställas inför valet att skiljas antingen från dig eller Midgård.
Ringens värld kapitlet om Aragorn och Arwen sidan 48
Utifrån detta funderar jag alltså över hurvida Arwens bröder valde att åka till Valinor eller att tillhöra människosläktet och förbli i Midgård.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 16, 2005 10:39 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 28, 2003 10:32 pm
Inlägg: 371
Ort: Cuiviénen
Jag skulle ranka den gode Gandalfs insatser i att få ringen förstörd större än Frodos. För det var Gandalf som fann ut att Bilbos gamla ring var densamma som Sauron ring och det var Gandalf som "tvingade" Frodo att lämna Fylke bakom sig med ringen. Utan Gandalfs godhjärtade insatser hade Frodo lungt stannat hemma i Hobbinge till den dag han fått ett besök av en Nazgul och kort efter det besöket skulle ringen vara i Saurons händer. Därför rankar jag Gandalfs insats större än Frodos.

Min topp 2 lista:
1. Gandalf
2. Frodo


Fortsättning på listan kommer...

_________________
Eru är givmild!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 17, 2005 8:28 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Citera:
Nej, precis, men bröderna for väl förr eller senare till Valinor. Annars hade även de fått välja att bli människor om jag förstått det hela rätt!?


De for förmodligen över senare. De stannade under några år kvar i Imladris vilket står i prologen till Ringens brödraskap.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 29, 2006 6:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Finns det en prolog till Ringens brödraskap? Inte i min version iaf.

Fast det är ju klart, det finns väl flera olika utgåvor...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 29, 2006 8:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Ulmo skrev:
Finns det en prolog till Ringens brödraskap? Inte i min version iaf.

Fast det är ju klart, det finns väl flera olika utgåvor...

Ringens brödraskap är titeln på första volymen i den nya översättningen, och den finns bara i en enda version än så länge. Där finns definitivt en prolog, med rubriken Om hobbitar och andra ting.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 30, 2006 10:36 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Oj då, märker nu att jag har blandat ihop Epilog och Prolog.... :oops:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 02, 2006 11:25 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ulmo skrev:
Oj då, märker nu att jag har blandat ihop Epilog och Prolog.... :oops:


Det har nog jag också märker jag. :roll:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 02, 2006 4:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Här är min lista på de viktigaste medlemmarna i brödraskapet.

1.Gandalf (Utan han hade Frodo aldrig kommit utanför Hobsala)
2.Aragorn (Hade inte kommit längre än till Bri utan honom)
3.Sam (Naturligtvis. Utan honom hade Gandalf dött i Cirith Ungol och på en massa ställen)
4.Frodo (Kastade ringen i Orodruin. Hade dock inte kommit enda fram utan framför allt Gandalf, Aragorn och Sam)
5.Merry (Utan honom hade häxmästaren antagligen inte dött och mycket ont kunde ha hänt)
6.Gimli, Legolas, Boromir och Pippin (Ingen av de gör något av särskilt värde förutom att hjälpa till i slagen etc.)

Eventuellt Pippin som ensam femma för att han räddade livet på Faramir, men det var nog inte så jätteviktigt trots allt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 02, 2006 8:07 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Ulmo skrev:
Här är min lista på de viktigaste medlemmarna i brödraskapet.

1.Gandalf (Utan han hade Frodo aldrig kommit utanför Hobsala)
2.Aragorn (Hade inte kommit längre än till Bri utan honom)
3.Sam (Naturligtvis. Utan honom hade Gandalf dött i Cirith Ungol och på en massa ställen)
4.Frodo (Kastade ringen i Orodruin. Hade dock inte kommit enda fram utan framför allt Gandalf, Aragorn och Sam)
5.Merry (Utan honom hade häxmästaren antagligen inte dött och mycket ont kunde ha hänt)
6.Gimli, Legolas, Boromir och Pippin (Ingen av de gör något av särskilt värde förutom att hjälpa till i slagen etc.)

Eventuellt Pippin som ensam femma för att han räddade livet på Faramir, men det var nog inte så jätteviktigt trots allt.


Vill inte vara petig men..
1. Gandalf var aldrig i Cirith Ungol (kan det vara så att du syftar på Frodo :wink: )
2. Hade inte Boromir "tvingat" iväg Frodo vet man aldrig om han verkigen hade gett sig iväg ensam. Detta borde göra Boromir till en ganska viktig person tycker jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 02, 2006 11:51 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Ulmo skrev:
Här är min lista på de viktigaste medlemmarna i brödraskapet.

1.Gandalf (Utan han hade Frodo aldrig kommit utanför Hobsala)
2.Aragorn (Hade inte kommit längre än till Bri utan honom)
3.Sam (Naturligtvis. Utan honom hade Gandalf dött i Cirith Ungol och på en massa ställen)
4.Frodo (Kastade ringen i Orodruin. Hade dock inte kommit enda fram utan framför allt Gandalf, Aragorn och Sam)
5.Merry (Utan honom hade häxmästaren antagligen inte dött och mycket ont kunde ha hänt)
6.Gimli, Legolas, Boromir och Pippin (Ingen av de gör något av särskilt värde förutom att hjälpa till i slagen etc.)

Eventuellt Pippin som ensam femma för att han räddade livet på Faramir, men det var nog inte så jätteviktigt trots allt.

Tolkien lutar i "Unfinished Tales" mot att Legolas kommer på sista plats:

Tolkien skrev:
Legolas probably achieved least of the Nine Walkers.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010