Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 5:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: fursten av Dol Amroth
InläggPostat: fre jan 14, 2005 11:13 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Ett intressant släkte är ledarna i Dol Amroth, enligt http://www.glyphweb.com/arda/d/dolamroth.html så har Galador, grundaren till Dol Amroth en silvan alv som moder och en man från numenor som pappa. Om detta är sant, tror ni då Galador hade samma val som Elrond och Elros hade men valde samma öde som Elros alltså att bli människa? Jag har fått intrycket att detta val enbart var givet till Elrond och Elros och till de alver som följer efter i nedstigande släktled.
När man läser konungens återkomst och läser mellan raderna så får man uppfattningen att det är något om denna härskare som är höljt i dunkel.

Vidare har jag läst att det ska finnas en alvhamn som alver från Lorién använt för att resa västerut likt den i grå hamnarna i söder och jag har kopplat ihop detta med Dol Amroth. Är det någon som kan ge ljus på min fundering?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 15, 2005 4:10 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons sep 08, 2004 11:56 am
Inlägg: 103
Hej Henrik,
Jag tycker också att Dol Amroths furstesläkt är intressant och också deras arv från alverna (även om det efter tusen år måste ha varit ganska utspätt kunde åtminstone Legolas se det första gången han såg Imrahil, så jag tror att det är sant.) Särskilt eftersom Imrahil var morbror till Boromir och Faramir och sedermera svärfar till Éomer -- det var inte bara Gondors kungahus som hade anknytningar till alvsläktet. Men jag tror inte heller att Galador gavs samma möjlighet att välja släkte som Earendils söner.

Jag hade först en uppfattning om att Lóriens alver använde sig av Anduin när de seglade västerut, på samma sätt som ringens brödraskap. Det skulle vara mer logiskt än att först ta sig genom Dimmiga Bergens pass, genom Dunland, och genom Vita Bergen. Men nu råkar det finnas ett ställe som Edhellond (som enligt min mycket bristfälliga sindarinska betyder Alvhamn) inritat på Gondors karta, vid utflödet av floderna Morthond, Ciril och Ringló, i viken norr om Dol Amroth. Så kanske det var just det de gjorde, för att behöva ha så lite med människor att göra som möjligt.
(Förbannat. Edhellond finns inte med på kartorna i den svenska översättningen. :evil: Hoppas du har tillgång till den engelska upplagan.)

_________________
"Bother!" said Pooh. "I will not do this deed. The Ring is mine!"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 15, 2005 5:17 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Alshain skrev:
Särskilt eftersom Imrahil var morbror till Boromir och Faramir och sedermera svärfar till Éomer -- det var inte bara Gondors kungahus som hade anknytningar till alvsläktet.


Mig veterligt finns det ingen exakt information om släktskapet mellan Finduilas och Imrahil, utom att båda tillhörde Dol Amroths furstehus. Imrahil kan lika gärna ha varit kusin till Boromir och Faramir.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fursten av Dol Amroth
InläggPostat: lör jan 15, 2005 5:20 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Henrik skrev:
Om detta är sant, tror ni då Galador hade samma val som Elrond och Elros hade men valde samma öde som Elros alltså att bli människa? Jag har fått intrycket att detta val enbart var givet till Elrond och Elros och till de alver som följer efter i nedstigande släktled.


Ditt intryck är helt korrekt. Den valmöjlighet som förunnats Earendils och Elwings ättlingar var en särskild dispens från valar.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 15, 2005 6:05 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Den mer eller mindre givna och mycket intressanta följdfrågan blir då: Varför tillhör de per automatik människosläktet? Samma fundering har jag kring Luthiens alvtillhörighet. Även om Melian medvetet tog sig en alvisk gestalt så var hon fortfarande maia. Vad hade ett barn till Gandalf och en människa tillhört?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 15, 2005 7:02 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons sep 08, 2004 11:56 am
Inlägg: 103
Martinus skrev:
Alshain skrev:
Särskilt eftersom Imrahil var morbror till Boromir och Faramir och sedermera svärfar till Éomer -- det var inte bara Gondors kungahus som hade anknytningar till alvsläktet.


Mig veterligt finns det ingen exakt information om släktskapet mellan Finduilas och Imrahil, utom att båda tillhörde Dol Amroths furstehus. Imrahil kan lika gärna ha varit kusin till Boromir och Faramir.


I appendix B sägs det att Finduilas är dotter till Adrahil av Dol Amroth. Hela familjen finns på ett släktträd i HOME XII (The Peoples of Middle-Earth), ss. 221-3, och Sagor från Midgård borde också säga något om det.

_________________
"Bother!" said Pooh. "I will not do this deed. The Ring is mine!"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 16, 2005 12:58 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Alshain skrev:
Martinus skrev:
Alshain skrev:
Särskilt eftersom Imrahil var morbror till Boromir och Faramir och sedermera svärfar till Éomer -- det var inte bara Gondors kungahus som hade anknytningar till alvsläktet.


Mig veterligt finns det ingen exakt information om släktskapet mellan Finduilas och Imrahil, utom att båda tillhörde Dol Amroths furstehus. Imrahil kan lika gärna ha varit kusin till Boromir och Faramir.


I appendix B sägs det att Finduilas är dotter till Adrahil av Dol Amroth.


Just DEN biten säger ingenting, eftersom Imrahils släktskap med Adrahil inte förklaras närmare.

Alshain skrev:
Hela familjen finns på ett släktträd i HOME XII (The Peoples of Middle-Earth), ss. 221-3, och Sagor från Midgård borde också säga något om det.


Inte Sagor från Midgård vad jag kan minnas, men exakt vad står det i HoME XII? Jag har alltid varit lite nyfiken på Finduilas' släktskap med Imrahil. Han ger inte mig intryck av att vara gammal nog att vara morbror till bröderna Denethorsson.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 16, 2005 10:36 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: ons sep 08, 2004 11:56 am
Inlägg: 103
Imrahil kanske var yngst, med föräldrar som försökte och försökte ända tills de fick en son?
Men Imrahils ålder har alltid förbryllat mig också. Inte bara hans släktskap med Gondors rikshovmästare, utan också att han ett par år efter slaget vid Pelennor kan producera en giftasvuxen dotter. Det känns inte som om han är 64 år och far till fyra vuxna barn vilket HoME påstår. Jag vet inte vad som verkar märkligare -- att tro att han kan medverka till barnarov eller att tänka sig att han är ovanligt vigulant för sin ålder.

_________________
"Bother!" said Pooh. "I will not do this deed. The Ring is mine!"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 17, 2005 8:25 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Är han av alvsläkt så är det väl inte så konstigt om han är spänstig vid 64?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 17, 2005 1:37 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Alshain skrev:
Imrahil kanske var yngst, med föräldrar som försökte och försökte ända tills de fick en son?
Men Imrahils ålder har alltid förbryllat mig också. Inte bara hans släktskap med Gondors rikshovmästare, utan också att han ett par år efter slaget vid Pelennor kan producera en giftasvuxen dotter. Det känns inte som om han är 64 år och far till fyra vuxna barn vilket HoME påstår. Jag vet inte vad som verkar märkligare -- att tro att han kan medverka till barnarov eller att tänka sig att han är ovanligt vigulant för sin ålder.


Man får dock komma ihåg att Denethor var runt 88-89 och fullt pigg (han såg inte så gammal ut som han var, och det gör inte Ragorn heller), och eftersom Imrahil var av númenoreansk härstamning och därtill hade alvblod kan han nog mycket väl ha varit 64. I så fall kan han ju mycket väl ha varit en yngre bror till Finduilas och därmed morbror till Boromir och Faramir.

Dottern hade jag faktiskt glömt. Det tycks ju indikera att han faktiskt tillhör samma generation som bröderna Denethorssons mor.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 17, 2005 6:51 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Exakt vilken alv/människoförening hade Imrahil släktband med?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 4:54 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Théoden Ändny skrev:
Exakt vilken alv/människoförening hade Imrahil släktband med?


Det var ingen av de kända föreningarna mellan högalver och människor i alla fall. Det står i Sagor från Midgård att Imrahils anmoder var en av Nimrodels tjänarinnor, har jag för mig.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fursten av Dol Amroth
InläggPostat: fre maj 11, 2012 8:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Dammar av tråden med en fråga: vad hände med Mithrellas, alvkvinnan som fick Galador med Imrazôr numenoranen och sedan försvann? Fick hon behålla sin "alvstatus" eller blev hon dödlig som Arwen och Luthien? Har aldrig riktigt förstått det där regelverket, ibland blir det på det ena viset (Tuor/Idril, Eärendil/Elwing) ibland på det andra (Beren/Luthien, Aragorn/Arwen). Är det lottdragning hos Mandos? :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: fursten av Dol Amroth
InläggPostat: sön maj 13, 2012 8:32 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Eftersom hon lämnade Dol Amroth antar jag att hon aldrig gjorde något val, och därför förblev alv. Om hon lyckades ta sig till Hamnarna och segla till Aman, eller om hon stannade i Midgård är ju okänt, men stannade hon bör hon ha dött av någon olycka eller genom våld, för annars borde hon ha dykt upp på något sätt senare i historien. Tolkien funderade nog inte så mycket över detta, och gjorde han det verkar han inte ha nedtecknat något som förtydligar hennes öde.

Vad gäller valars inblandning brukar den bero på något stort personer av blandad börd, eller som har ingått blandäktenskap, gjort. Lite godtyckligt med andra ord.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: fursten av Dol Amroth
InläggPostat: sön maj 13, 2012 9:43 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Tack för svaret Eldalie! Jag har tänkt mig att förvandlingen från alv till människa (eller tvärtom) var ett obligatoriskt pris för äktenskap mellan folkslagen, men så enkelt verkar det alltså inte vara. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010