Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 8:48 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 8:30 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
I Silmarillion står det att Galadriel var i stort sett likvärdig med Feanor. Hur det är formulerat minns jag inte på rak arm.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 3:01 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
men va, kunde Glorfindel och Aragorn stå emot de 9 eller inte?

Står två saker ovan, jag förstod inte vilken som var den rätte.

Jag har alltid trot att de två inte kunde stå emot dem.

Gandalf blir väl belägrad på Weathertop av de 9?

Frodo och & ser väl massa blixtar och sånt därifrån och hittar sedan Gandalfs runa.

Gandalf verkar klara sig bra mot de 9, även belägrad.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 3:38 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Gandalf mötte inte alla nio på Weathertop. Och Aragorn och Glorfindel kunde inte kalra av alla nio tillsammans men väl spridda.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 4:01 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
okej. Hade för mig att Gandalf mötte några wraiths iallafall. och försvarade sig med blixtrar.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 5:44 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Japp. Det gjorde han, men det var fem eller fyra stycken vid Väderklint, resten satt i bakhåll vid Bruinens vad.

Gandalf sade själj att det höll på gå åt pipan, och att det var tur att han lyckades undfly. Det var nattetid, och då är Ringvålnaderna lite svårare att tampas med. Hade Gandalf "fått" uppträda som Olorin och visat sitt rätta jag så hade det nog gått annorlunda. Ta tex Glorfindel i andra åldern då Häxmästaren flyr från honom, Glorfindel behövde inte lägga band på sig som Gandlaf var nödgad till.

Det blir lite knepigt att mäta kraft&styrka när det finns handikapp med i bilden, och när det dessutom spelar roll om det är natt eller dag, eller om Ringvålnaderna är samlade under Häxmästaren eller inte.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 6:15 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
okej, men varför "får" inte gandalf visa sig som Olorin? Och vad händer när han gör det?

Tycker det är allmänt svårt att första hur dessa slåss med sina krafter. Tulkas brottas ju med Melkor. Sauron blir väl även nedbrottad av Ilsildurs fader och Gil-Galad, innan Ilsildur hugger av ringen.

Förstår inte de där när dom brottas eller när dom skjuter blixtrar och annat. Förstår inte vad som avgör vem som vinner och hur snabbt dom besegras/dör.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 7:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
"okej, men varför "får" inte gandalf visa sig som Olorin? Och vad händer när han gör det?"

Gandalf är, som du kanske vet, var en av de 5 istari som begav sig till Midgård runt år 1000 TÅ. Meningen var att dom skulle ge råd och ingjuta mod i dom som fortfarande hade styrkan att stå Sauron emot. Inte att styra och kontrollera andra med skrämsel eller liknande. Därför var dom förbjudna att visa upp sin makt och kom således i skepnader som skulle dölja den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 7:49 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
okej men han måste väl ha fått göra det då han mötte större fiender så som Balrogen.

Visade han då inte en del av sitt rätta jag?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 9:06 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Nej, även där var han bunden till sin kropp, men han fick hjälp dock. Gandalf dog ju så att säga i mötet med Balrogen, men han blev återsänd av Valar med förnyad energi och styrka, han blev Gandalf vit. Sedan så hade han ju alltid hjälp av sin ring.

Vill passa på att säga välkommen till er Hagbard och Egalmoth, alltid kul med nya användare som får fart på forumet.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 1:04 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
tack så mycket! Jag var länge medlem på ett annat forum som hette skalman men det lade ned. Kul att jag hittade det här, det verkar aktivt även om en del trådar är några år gamla.

Det är kul att bidra med vad man kan, hoppas ni står ut med alla mina frågor.

Vad precis kan egentligen ringarna bidra till den som bär dom mot en fiende?

nu var det längesedan jag läste om kampen mot balrogen och filmens verision glimmar bakom näthinnorna.

Vad kan balrogen/gandalf egentligen gör för "magi"/"attack" mot varandra, som inte vanliga dödliga kan?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 3:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
Vill passa på att säga välkommen till er Hagbard och Egalmoth, alltid kul med nya användare som får fart på forumet


Tackar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 3:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
Vad kan balrogen/gandalf egentligen gör för "magi"/"attack" mot varandra, som inte vanliga dödliga kan?


Svårt att säga. Men boken ger ju lite ledtrådar; tex så verkar balrogen ta skada av det vita ljuset som kommer från Gandalfs stav när de står på bron. Fast mestadels tror jag att Gandalf använde sig av sitt svärd, Glamdring.

Gandalf använde(eller försökte använda) en trollformel för att stänga dörren till Mazarbuls kammare. Balrogen förstod att det var en jämlike till han själv på andra sidan av dörren, och gjorde därför en egen trollformel. Följden blev att dörren brast av påfrestningen och taket rasade ned och Gandalf kastades bakåt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 5:29 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
okej. Gandalf tänder kottar i bilbo med sin stav och tänder lite pinnar i ?Caradras? passet.

Kan han skjuta blixtar också? har för mig att han gjorde det på väderklint när han ansattes av några ringvåldnader.

En annan sak jag undrat över är hur Saruman lyckas fängsla Gandalf. Filmen har ju sin verision av trollkarlsfight, men hur gick det egentligen till?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 5:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Gandalf kan nog skjuta blixtar om han får tid till att göra trollformler. Hur som helst så använde han mycket eldmagi mot Nazgûlerna på Väderklinten. Det var det eldskenet Aragorn och dom andra såg på långt håll ungefär när dom var i myggvattnen.

http://www.henneth-annun.net/resources/ ... m?evid=805 verkar vara en mycket bra sida för Gandalf och Saruman. Läs "The imprisonment". Där står det b.la "They took me and set me alone on the pinnacle of Orthanc" (direkt taget ur Sagan om Ringen). Jag undrar vilka "They" var mer exakt...några av Sarumans hitmen kanske :P. Hur som helst så verkar det som att Gandalf inte på allvar övervägde att ta till strid. Saruman var ju dessutom helt förberedd till skillnad från Gandalf grå, som antagligen skulle ha sämre chanser även på lika villkor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 23, 2008 5:57 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: fre feb 22, 2008 1:00 am
Inlägg: 460
Ort: Uppsala
hm.. han kanske valde att bli fängslad än att slåss mitt inne i Sarumans näste där han förmodligen redan var inlåst och fullt av potentiella fiender.

"[The] Grey Wanderer had the greater strength [compared to Saruman]"

Verkar ändå som Gandalf skulle vara jämbördig med Saruman i en envig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010