Gran skrev:
Det är helt rätt inställning, vi skall inte låta dem ta de snygga alverna ifrån oss.
Men för att vara allvarlig en stund, tycker inte du - och ni andra - precis som jag att man lätt kan störa sig när ens favoriter blir "main stream", och att man då ibland kan komma att avskärma sig från det man tycker bäst om. Även om det är lite väl OT så måste jag bara få slå ett slag för det här. Vi måste alla tänka oss för i dessa svåra tider så att vi inte murar in oss i obskyra hörn, enbart för att våra gamla favoriter blivit för kända, för omtyckta av de som tidigare tog avstånd från oss och det vi lever för. Så: Stå på er! Det finns en morgondag!

Nja, visserligen är det irriterande att t.ex. Legolas har blivit mainstream, men jag vet inte om vi lever i så svåra tider. Jag menar, tänk på hur det var innan filmerna kom. Då var man en nörd om man gillade Tolkiens verk, och att disskutera verken med någon var det inte ens att tänka på. Nuförtiden kanske folk ascossierar Härskarringen lite väl mycket till filmerna, men det är ju bättre än att folk acossierar böckerna till satanism, ensamma nördar och jag vet inte vad. Och dessutom kan man ju, om man vill, disskutera Härskarringen med folk nu, och även om folket man disskuterar med bara har sett filmerna och således inte kan föra vidare djupa disskusioner så är det ju bättre än att inte kunna disskutera alls.
Och angående att våra favoriter blivit kända: I böckerna pratar de ju så mycket om att bli omskrivna och omsjungna, vilket ju var den tidens kändisskap, så de hade nog inte haft så mycket emot att bli flickikoner och hamna på affischer, skivomslag, bokmärken, lunchboxar, pennskrin m.m. De var kanske, när allt kommer omkring, bara allmänt mediakåta?