Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis nov 24, 2020 7:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 12, 2003 3:32 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Måste man hela tiden välja en favorit? Jag t.ex., har ingen. idag.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 12, 2003 5:18 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Goldberry skrev:
Legolas är bra, men nuförtiden så är ju han lite uttjatad. Klar fjortisvarning.

Jo, det har ju stämplats som fjortis att ha Legolas som favorit nuförtiden. Men jag tänker inte byta favoritalv bara för att några dumma fjortisar gillar honom för att han är snygg.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 14, 2003 11:12 pm 
Dvärg

Kata skrev:
Har du läst för mycket Liftarens guide på sista tiden? Eller så är det jag som har det och associerar allt till den.

Va? Kan det bli för mycket? :P

Morningstar skrev:
Men jag tänker inte byta favoritalv bara för att några dumma fjortisar gillar honom för att han är snygg.

Det är helt rätt inställning, vi skall inte låta dem ta de snygga alverna ifrån oss. :D
Men för att vara allvarlig en stund, tycker inte du - och ni andra - precis som jag att man lätt kan störa sig när ens favoriter blir "main stream", och att man då ibland kan komma att avskärma sig från det man tycker bäst om. Även om det är lite väl OT så måste jag bara få slå ett slag för det här. Vi måste alla tänka oss för i dessa svåra tider så att vi inte murar in oss i obskyra hörn, enbart för att våra gamla favoriter blivit för kända, för omtyckta av de som tidigare tog avstånd från oss och det vi lever för. Så: Stå på er! Det finns en morgondag! :!:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 14, 2003 11:46 pm 
Sinda

Särskilt när man som jag är 14 år och tjej får man ju genast Orlando bloom fanatiker stämpeln på sig när man säger att man gillar Legolas, och för klarhetens skull så är jag INTE Orlando Bloom fanatiker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 19, 2003 10:29 pm 
Dvärg

Jag måste erkänna att jag inte är så insatt i alvernas värld. Dom känns så avlägset mäktiga (känner mig liten och menlös). Men om jag måste välja (inte för att det är någon som tvingar mig) så väljer jag Elladan Och Elrohir. För dom har så underbart vakra namn och för att dom visar sån lojalitet till sin mor. Om jag får två söner någon dag skall jag döpa dom till Elladan och Elrohir.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 20, 2003 1:41 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Gran skrev:
Det är helt rätt inställning, vi skall inte låta dem ta de snygga alverna ifrån oss. :D
Men för att vara allvarlig en stund, tycker inte du - och ni andra - precis som jag att man lätt kan störa sig när ens favoriter blir "main stream", och att man då ibland kan komma att avskärma sig från det man tycker bäst om. Även om det är lite väl OT så måste jag bara få slå ett slag för det här. Vi måste alla tänka oss för i dessa svåra tider så att vi inte murar in oss i obskyra hörn, enbart för att våra gamla favoriter blivit för kända, för omtyckta av de som tidigare tog avstånd från oss och det vi lever för. Så: Stå på er! Det finns en morgondag! :!:

Nja, visserligen är det irriterande att t.ex. Legolas har blivit mainstream, men jag vet inte om vi lever i så svåra tider. Jag menar, tänk på hur det var innan filmerna kom. Då var man en nörd om man gillade Tolkiens verk, och att disskutera verken med någon var det inte ens att tänka på. Nuförtiden kanske folk ascossierar Härskarringen lite väl mycket till filmerna, men det är ju bättre än att folk acossierar böckerna till satanism, ensamma nördar och jag vet inte vad. Och dessutom kan man ju, om man vill, disskutera Härskarringen med folk nu, och även om folket man disskuterar med bara har sett filmerna och således inte kan föra vidare djupa disskusioner så är det ju bättre än att inte kunna disskutera alls.
Och angående att våra favoriter blivit kända: I böckerna pratar de ju så mycket om att bli omskrivna och omsjungna, vilket ju var den tidens kändisskap, så de hade nog inte haft så mycket emot att bli flickikoner och hamna på affischer, skivomslag, bokmärken, lunchboxar, pennskrin m.m. De var kanske, när allt kommer omkring, bara allmänt mediakåta? :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 20, 2003 8:58 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Sen beror det ju på hur man själv känner sig när man pratar om karaktärerna.
Känner man att de har "fjortisstämpeln" och man tror att andra kan uppfatta en som en, så blir det ju så!
Om man däremot verkligen känner att man tycker om karaktären pga. de dåd han/hon har utfört (och inte för hur skådespelaren ser bra ut eller inte), så blir det en annan sak! Då vet man ju själv hur man tycker och tänker! Andra kan inte få en att se annorlunda på allt, bara för att de kan få för sig att man tycker om karaktärerna, enbart för att dom ser coola ut!

Så jag skriver som Gran: STÅ PÅ ER!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 20, 2003 9:03 pm 
Sinda

Fiothiel skrev:
Men om jag måste välja (inte för att det är någon som tvingar mig) så väljer jag Elladan Och Elrohir. För dom har så underbart vakra namn och för att dom visar sån lojalitet till sin mor. Om jag får två söner någon dag skall jag döpa dom till Elladan och Elrohir.

Ja! :D En till som gillar Elladan och Elrohir! :) Nu blev jag glad... :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 20, 2003 11:06 pm 
Dvärg

JA, dom är ena riktigt trevliga typer.

Deras namn är så typiskt tolkienska. När jag sitter i skolan och tittar ut på det november slaskiga vädret behöver jag bara mumla för mig själv "Elladan och Elrohir" och vipps är jag i midgård.

Magiskt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 4:03 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Favoritalv är Finrod. Har alltid varit det. Sen gillade jag Legolas i böckerna men inte i filmen. Lite för vek liksom...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 20, 2003 5:17 pm 
Uruk

Fiothiel skrev:
Jag måste erkänna att jag inte är så insatt i alvernas värld. Dom känns så avlägset mäktiga (känner mig liten och menlös). Men om jag måste välja (inte för att det är någon som tvingar mig) så väljer jag Elladan Och Elrohir. För dom har så underbart vakra namn och för att dom visar sån lojalitet till sin mor. Om jag får två söner någon dag skall jag döpa dom till Elladan och Elrohir.

Mmm...de visar en väldig lojalitet mot sin mor.
Bara att rida ut ensamma och försöka ta tillbaka henne visar vilken mot de hade.
Synd att hon åkte till Valinor bara..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 21, 2003 4:33 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Favoritalv är Finrod. Har alltid varit det. Sen gillade jag Legolas i böckerna men inte i filmen. Lite för vek liksom...

Ah, härligt att se någon lyfta fram den person som höjer sig över mängden! Det glädjer mig mycket. Felagund är den alviska visheten och godheten förkroppsligad.

Inläggsrubrik: Åhh, Alver
InläggPostat: lör jan 03, 2004 9:15 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Jag älskar de flesta alver. :) Fast de är ganska svåra att teckna. ;)

Till frågan, jag gillar Arwen, Legolas, Haldir, Elrond och Galadriel.

Många fler såklart men dessa är just nu mest framstående för mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2004 10:57 pm 
Mandos
Användarvisningsbild

:roll: :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 6:59 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Min favoritalv är Curufinwë. Motivering = onödig.
Legolas är däremot min favorithäst...LOL... :twisted:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme