Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 27, 2026 11:31 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 171 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sauron
InläggPostat: tor jun 24, 2004 3:26 pm 
Avar

Vad tror ni hade hänt om Sauron hade tagit ringen? Jag menar inte svar som att han får tillbaka sin makt och lägger mörket över Midgård igen.
T ex: Hur hade hans taktik blivit, hade han försökt erövra hela världen osv....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 24, 2004 3:42 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tja... har du sett värdsläget idag? :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 24, 2004 4:11 pm 
Noldo

Han hade troligtvis använt liknande taktik som den han använde utan ring. Dvs massivt anfall mot samtliga fiender. I LOTR så låter han ju sina armeer attackera Gondor (från två håll), Rohan, Lorien, Mirkwood och Dal samtidigt. I samtliga dessa fall blev hans armeer besegrade, med ringens hjälp antyds det att utfallet skulle kunna bli annorlunda, främst för att den skulle göra Saurons tjänare effektivare. Om nu dessa anfall hade lyckats så hade det inte funnits så många riken som inte lytt under Sauron. Rivendell, Isengard, Bree, The Shire och Cirdans hamnar är väl de enda av någon betydelse som inte skulle vara direkt styrda av Sauron. Skulle mönstret från Morgoth följts så hade ingenting inträffat under ett tag då vinsterna konsoliderades innan det var dags för nästa expansionsfas då de olika fristående rikena skulle attackeras enskilt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 24, 2004 6:11 pm 
Master of Doom

Varför skulle Fylke och Bri vara fria? Jag tror att de skulle falla på en gång!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 24, 2004 6:55 pm 
Wavemaster of the World

Túrin Turambar skrev:
Varför skulle Fylke och Bri vara fria? Jag tror att de skulle falla på en gång!

Han kanske inte skulle bry sig om att försöka förslava dem...? Skämt åsido, men jag tror inte heller att de inte skulle kunna bjuda mycket motstånd.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 27, 2004 7:25 pm 
Noldo

Om det fanns något/någon med makt kvar skulle han säkert försöka tala in dem i dumheter såsom han alltid gjort men antagligen skulle han ha makt nog att med våld ta hela Midgård till sitt rike. Kanske han dock skulle varit mer försiktig på grund av ett eventuellt hot (västerifrån kanske?). Han kanske hade föredragit att härska över rikenas ledare istället för rikena själva och på så sätt till slut ändå styra hela Midgård.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 27, 2004 8:23 pm 
Maia

Om Sauron hade fått tag på ringen, hade han knappast låtit den plats som två ringbärare kommer ifrån få vara orörd, dvs Fylke borde ha varit ett prioriterat mål för honom. Hoppet borde nog ändå funnits kvar i världen eftersom han inte var oslagbar förra gången han hade ringen.

Undra hur stor del av Morgoths styrka Sauron har. Ibland blir proportionerna svåra att avgöra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 27, 2004 8:34 pm 
Noldo

Men förra gången var de godas styrkor mycket mäktigare. Den sista alliansen var ju onekligen större än något man kunde uppbåda i början av fjärde åldern. Man skall också komma ihåg att dra bort alla de som skulle förgöras under Ringens krig.

Som du säger är ju dock inte Sauron oslagbar och en/flera hjälte/hjältar skulle (med lite hjälp från väst kanske) kunna ta tillbaka Ringen på något fiffigt vis. Berens stöld av Silmarillen skulle kanske kunna mäta sig med detta eftersom han trots allt hade med sig Húan och Lúthien, så helt kört skulle det inte vara.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 7:08 pm 
Avar

Jag tror nästan att han hade försökt att besegra männen från Harad om han hade segrat.

Undrar vad han skulle göra med Isengård efter ringens krig?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 8:10 pm 
Redaktionen

Snillen skrev:
Jag tror nästan att han hade försökt att besegra männen från Harad om han hade segrat.

Hade inte behövts, eftersom de redan var hans vasaller.

Snillen skrev:
Undrar vad han skulle göra med Isengård efter ringens krig?

Antagligen det som språkröret sa -- gjort det till sin bas i väster och placerat en guvernör där.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 9:26 pm 
The Magnificent

Hmm. Med tanke på det du sa om Isengård, Martinus, så kom jag att tänka på Saruman. Ok, han blev påverkad av Sauron genom Palantiren, men ändå. Han var en av Istari och hade stor makt, så han borde förstått att Sauron antagligen inte vill dela makten med någon, speciellt inte någon som är underordnad valar. Antagligen så skulle väl Sauron gjort slut på honom när alla andra fiender var borta. :?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 10:44 pm 
Noldo

Det skulle han säkert försökt iallafall. Saruman var ju mäktig så han hade säkert lurat honom in i döden och satt något mindre hot på Sarumans tron.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 12:00 am 
Maia
Användarvisningsbild

Just nu har jag inte tillgång till "Konungens återkomst". Där kommer ju Saurons språkrör med en hel del krav, som jag nu inte kan återge exakt. Minns bara att div. länder skulle bli skattskyldiga till Sauron, samt att Ortanc skulle inkorporeras som nämns här ovan.

Dessa krav hade nog genomförts av Sauron.
Och då kommer vi till en av mina åsikter:
Hade han inga värre krav?
Jag har alltid, när jag har läst just det stycket, tyckt att Saurons krav är väldigt futtiga. De låter mest som mänskliga "normaldiktator"-idéer.
Har alltid tyckt att Tolkien saknade lite "ondskefantasi" just när han skrev den biten. (TYVÄRR kan jag - enligt ovan - inte citera)

Jag skulle vilja ha lite riktig djävulsskap här, typ: Samtliga byar, städer och skogar skall brännas. Alla människor skall fängslas, torteras, lemlestas och sedan slava för Sauron "tills döden skiljer dem åt". Länderna väster om Dimmiga bergen skall sänkas i havet. Samtliga ringbärare: De tre, Frodo, Bilbo, Gollum, Sam och Bombadil skall utsättas för den grymmaste av grymma grymtortyrer osv osv.

Jag förstår att en förhandlare inte vill säga dylika saker till Gandalf vit och Aragorn framför Svarta porten, men jag skulle önska att lite mer av den här sortens planer lyste igenom Språkrörets krav.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 7:19 am 
The Magnificent

Som om det inte räckte med att språkröret sotd inför västerns samlade armé och hade Gandalf och Aragorn framrför sig :)

Dessutom var han ju ett språkrör som ville få sina fiender att ge sig, inte egga upp dem till galnaste vansinne att bara slakta alla orcher för sakens skull. Men antagligen så är det ungefär som du skriver att han borde sagt som det kommer bli om Sauron får fullständig makt i Midgård. Han har ju trots allt fostrats av Melkor.

(Ska det vara Melkor eller Melko? Melkor står i silmarillion, men jag har sett Melko någon annanstans) :?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 8:20 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Undrar om det inte var Melko i DFSB? Anledningen till de "milda" kraven är väl att Souron ville ju ha folk kvar att förslava eftersom han gillar att skapa rädsla och så misstänker jag starkt att han är en soffpotatis. :D

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 171 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]