Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 7:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 15, 2010 3:37 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Ulmo skrev:
Lord of the Grey Havens skrev:
Det står inte rakt ut i Silmarillion att hon var en maia.
Citera:
Eldar visste inte varifrån hon kom; men det finns de som sagt att hon i långt tidigare åldrar stigit ner från det mörker som omger Arda.

Inte heller i EoA står det säkert...


Men visst kan man tolka den nedstigningen från himlen som beviset för att hon/det är en maia? Eller finns det exempel på andra från himlen nedstigande varelser?


Jag har hela tiden tolkat det som att Ungoliant är "något annat" och är en skapelse av mörkret som omger Eä..
Det som jag tycker motsäger ditt argument är att det aldrig (?) nämns att någon maia ska vara nedstigen från himlen, inte heller nåt som kan tolkas synonymt till det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 15, 2010 3:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Sammie skrev:
Ulmo skrev:
Lord of the Grey Havens skrev:
Det står inte rakt ut i Silmarillion att hon var en maia.
Citera:
Eldar visste inte varifrån hon kom; men det finns de som sagt att hon i långt tidigare åldrar stigit ner från det mörker som omger Arda.

Inte heller i EoA står det säkert...


Men visst kan man tolka den nedstigningen från himlen som beviset för att hon/det är en maia? Eller finns det exempel på andra från himlen nedstigande varelser?


Jag har hela tiden tolkat det som att Ungoliant är "något annat" och är en skapelse av mörkret som omger Eä..
Det som jag tycker motsäger ditt argument är att det aldrig (?) nämns att någon maia ska vara nedstigen från himlen, inte heller nåt som kan tolkas synonymt till det.


Nehepp, dålig koll av mig där. Men om det nu är så att ingen maia har nedstigit från himlen, (hur gick det till? hjälp, har inte läst Silmarillion på många år :S) så bevisar ju det i så fall att Ungoliant inte är en maia, utan "något annat" som du säger och som inte kan placeras i något av de traditionella "rasfacken" (vala, maia, noldo osv.)

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 15, 2010 3:46 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Om jag var Eldar och skulle beskriva en maias ankomst så hade det kanske varit som 'nedstigning från himlen'. Men diskussionen är mycket ordtolkning nu.

I min egen hjärna är Ungoliant ingen maia, men det kan ju helt enkelt bero på att jag har svårt att tänka mig en maia som en spindel...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 15, 2010 4:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Personligen tror jag inte att Ungoliant var en maia, men det skulle likagärna kunna vara så. Morgoth fruktade ju henne för att han tidigare hade ingjutit sin kraft i Ungoliant + att hon svällt upp så efter att ha slukat de två trädens ljus. Vidare så står det nämnt i Silmarillion att Morgoth fruktade Arien (solmaian) så varför inte Ungoliant i maiaform?

Istället buntar jag ihop honmonstret med de, som det verkar, odödliga varelser, som gnagde på berget i underjorden under Moria. Samt med väktaren som angrep brödraskapet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010