Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 122 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 16, 2010 8:12 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
trewasta skrev:
arwen har lösöron skrev:
ungoliat morgoth var väll rädd för honom?!?!!?
ja det är helt rätt morgoth var rädd för henne


Efter att hon sugit ur träden (av låter så fel i sammanhanget ;)) innan det var Morgoth inte rädd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 20, 2010 2:37 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: ons okt 08, 2008 10:08 am
Inlägg: 46
Ort: Vaxholm
Just ja så var det ^^

_________________
Vanda sina termaruva Elenna nóreo alcar enyalien ar Elendil Vorondo voronwë. Nai tiruvantes i hárar mahalmassen mi Númen ar i Eru i or ilyë mahalmar eä tennoio


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 21, 2010 10:10 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: ons okt 08, 2008 10:08 am
Inlägg: 46
Ort: Vaxholm
Sammie skrev:
trewasta skrev:
arwen har lösöron skrev:
ungoliat morgoth var väll rädd för honom?!?!!?
ja det är helt rätt morgoth var rädd för henne


Efter att hon sugit ur träden (av låter så fel i sammanhanget ;)) innan det var Morgoth inte rädd.


1: du verkar rädd för att bli feltolkad :P

2: e det inte så att ungoliant bara spinner mörker runt morgoth och morgoth dödar träden sen blir han rädd för henne när de kommit till lammoth? eller minns jag fel? :shock:

_________________
Vanda sina termaruva Elenna nóreo alcar enyalien ar Elendil Vorondo voronwë. Nai tiruvantes i hárar mahalmassen mi Númen ar i Eru i or ilyë mahalmar eä tennoio


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 22, 2010 7:01 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
trewasta skrev:
e det inte så att ungoliant bara spinner mörker runt morgoth och morgoth dödar träden sen blir han rädd för henne när de kommit till lammoth? eller minns jag fel? :shock:
Morgoth sticker hål på barken med sitt spjut, men det är Ungoliant som suger ut saven ur dem. Enbart spjuthuggen hade högst sannolikt inte kunnat döda träden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värsta monstret?
InläggPostat: tis apr 12, 2011 8:35 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 06, 2011 10:11 pm
Inlägg: 38
Största monstret är ju utan tvekan Gandalf.

Stjäl Rohans bästa häst, förbaskade karl.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värsta monstret?
InläggPostat: tis apr 12, 2011 8:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Han fick den till låns :p


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värsta monstret?
InläggPostat: tis apr 12, 2011 8:50 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 06, 2011 10:11 pm
Inlägg: 38
Han "lånade" den på obestämd tid :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värsta monstret?
InläggPostat: ons apr 13, 2011 12:52 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
han får den ju den senare, dessutom fick han ju ta vilken häst han ville.men enligt mig är Ungoliat det absolut värsta monstret, hon dödar de två träden och står imot Morghoth och viker inte förens han sänder en bataljon balrogar emot henne.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värsta monstret?
InläggPostat: ons apr 13, 2011 6:42 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Jag vet inte hur man ska definiera monster men jag antar att Morgoth inte räknas? Isåfall håller jag med om Ungoliant. Alla andra varelser i de kommande åldrarna faller ju till föga i jämförelse.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värsta monstret?
InläggPostat: ons apr 13, 2011 10:09 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 06, 2011 10:11 pm
Inlägg: 38
Blir nog Ungoliant, trots att man inte läst om henne än. Har läst lite otäcka grejer om denna damen.. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värsta monstret?
InläggPostat: sön mar 11, 2012 11:32 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Ungoliant, hon är ju monstruös så att det förslår.

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värsta monstret?
InläggPostat: sön mar 11, 2012 2:03 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Tycker också att Ungoliant är det läskigaste monstret fast å andra sidan så har jag för mig att balrogerna lyckades driva iväg Ungoliant när hon hade spunnit sitt svarta nät runt Morgoth så jag antar att balrogerna borde ha varit rätt hemska för att driva Ungoliant på flykten. Fast eftersom Morgoth inte var rätt för balrogerna med däremot rädd för Ungoliant borde ju hon vara värre än dom. Tror jag. :wink:

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värsta monstret?
InläggPostat: mån mar 12, 2012 3:59 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
balrogarna har ju flera gånger dödas vilket inte ungoliat blivt ( hon dog nog en naturlig död om vi får tro vad Tolkien skriver så var hennes efterkommande Shelob i princip omöjlig att döda och Ungoliat var mycket starkare)

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värsta monstret?
InläggPostat: mån okt 01, 2012 7:18 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Skulle nog, antagligen utanför frågans regelverk, vilja påstå att det mest ondskefulla jag upplevt i min läsning av Tolkien, eftersom ondskan här blir mer nyanserad och mänskligt nära, och jag därför blivit som mest illa berörd, är detta stycke;
Citera:
They brought with them many treasures of gold and silver, and gems also; but they did not find these things in Nú­menor. They loved them for their beauty, and it was this love that first aroused in them cupidity, in later days when they fell under the Shadow and became proud and unjust in their deal­ings with lesser folk of Middle-earth.

- UT; DESCRIPTION OF THE ISLAND OF NÚMENOR
"Unjust"? Kanske är det underdriften som stör mig mest, det istället förstärker hur de kom och förtryckte, förslavade, bestal och mördade folken i Midgård medan de förödde länder där de slog sig ner (se UT; Lond Daer), desto värre eftersom de var överlägsna* på alla utom moraliskt vis.
Så som tänkande människor, med moralisk kapacitet så blir de mer monstruösa än någon best.


* vilket jag hänvisar till teologi och inte genetik [och vari moralen är viktigast för människovärdet]
http://www.twcenter.net/forums/showthre ... st11151823

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värsta monstret?
InläggPostat: lör nov 24, 2012 6:16 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Ngugi skrev:
Skulle nog, antagligen utanför frågans regelverk, vilja påstå att det mest ondskefulla jag upplevt i min läsning av Tolkien, eftersom ondskan här blir mer nyanserad och mänskligt nära, och jag därför blivit som mest illa berörd, är detta stycke;
Citera:
They brought with them many treasures of gold and silver, and gems also; but they did not find these things in Nú­menor. They loved them for their beauty, and it was this love that first aroused in them cupidity, in later days when they fell under the Shadow and became proud and unjust in their deal­ings with lesser folk of Middle-earth.

- UT; DESCRIPTION OF THE ISLAND OF NÚMENOR
"Unjust"? Kanske är det underdriften som stör mig mest, det istället förstärker hur de kom och förtryckte, förslavade, bestal och mördade folken i Midgård medan de förödde länder där de slog sig ner (se UT; Lond Daer), desto värre eftersom de var överlägsna* på alla utom moraliskt vis.
Så som tänkande människor, med moralisk kapacitet så blir de mer monstruösa än någon best.


* vilket jag hänvisar till teologi och inte genetik [och vari moralen är viktigast för människovärdet]
http://www.twcenter.net/forums/showthre ... st11151823


Satt bara och nickade medans jag läste din text, mycket sann. Hemsk läsning när man läser om Numenors fall den bit jag avskyr mest av alla, förutom möjligtvis Noldors landsflykt och frändemorden i Alaqounde (kan inte stavningen). Förövrigt tycker jag Loen Dar visserligen är en väldigt cool stad :p ^^


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 122 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010