Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 01, 2009 11:52 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Túrin Turambar skrev:
Húrin var ju bevisligen "the greatest warrior of mortal Men", så endast krigare från andra folk kan man rimligen argumentera för att de var mäktigare.


Jag citerar mig själv angående orimligheten att sätta andra människor ovanför Húrin på listan.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2010 9:30 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
tror att tom bombadill skulle nog vara ganska omöjlig att besegra eftersom han inte kan känna fruktan :D sedan har vi ju fingolfin och gil_galad , möjligen att gloin va en stor krigare med :o

_________________
Gil-galad aran edhellen.
I thelegain linnar asson:
I arn vedui ardh vain a lain
Min eryd ar i aearon.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2010 9:34 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
leax skrev:
tror att tom bombadill skulle nog vara ganska omöjlig att besegra eftersom han inte kan känna fruktan :D sedan har vi ju fingolfin och gil_galad , möjligen att gloin va en stor krigare med :o
Att placera Tom bland krigare känns för mig väldigt fel, även om han var mäktig. Vad gäller Gloin blir jag nyfiken på varför du sätter honom på en så framskjuten plats som krigare. Motivera gärna det valet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2010 12:00 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Att Fingolfin var den största krigaren någonsin finns det väl inga tvivel om, han slogs ju mot Mörkrets herre själv och gjorde honom väldig skada även om han föll.

Jag tänker också på Glorifindel och hans kamp med balrogen även om han föll så var det ju en ärofylld strid då han räddade resten av Gondolin.

Bland människorna måste det väl vara Húrin eller Isildur som skar ringen av Saurons finger och besegrade honom även om han senare föll ner i mörkret.

Bland hobbitarna Samwise Gamgi som ju besegrade Honmonstret samt Merry som skadade Häxmästaren så Eowyn kunde dräpa honom.

Bland dvärgarna vet jag inte. Finns ju inte särskilt mycket om dem från första och andra åldern, åtminstone inget beskrivet om någon särskilt hjälte men Gimli borde ju ha blivit välda berömd efter RIngens krig.

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Senast redigerad av Gautrek tor mar 18, 2010 4:58 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2010 2:51 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag är lite skeptisk till att sådana hobbitar som inte har någon stridsträning men som råkar ha ett magiskt svärd som de hugger med mot stora eller orörliga mål, betraktas som stora krigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2010 3:25 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Eldalie skrev:
Jag är lite skeptisk till att sådana hobbitar som inte har någon stridsträning men som råkar ha ett magiskt svärd som de hugger med mot stora eller orörliga mål, betraktas som stora krigare.


Det har ju inte bara med det att göra. En stor krigare behöver inte bara ha bra stridsteknik, det viktiga är dennes mod och vad den åstadkommit anser jag.

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2010 4:22 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Gautrek skrev:
Det har ju inte bara med det att göra. En stor krigare behöver inte bara ha bra stridsteknik, det viktiga är dennes mod och vad den åstadkommit anser jag.
Jag håller med om att det inte enbart har med tekniken att göra, men tillfället kan skapa hjälten (vilket gäller för Sam och Merry) men det gör dem inte till stora krigare. En stor krigare bör väl rimligen kunna klara sig själv i strid, jämfört med att (om än modigt) hugga mot någon bakifrån, eller sticka ett svärd i ett snudd på omissbart mål? Utan vare sig träning eller erfarenhet kan en person knappast kallas stor krigare. Den erfarenhet Merry och Pippin får, och som de utnyttjar när de kommer hem, börjar likna något av "stora krigare" bland hobbitarna, men jag tror att det fanns många hobbitar som i äldre dagar varit med om mer och därför skulle kunna kallas större krigare än de. Hur pass bra och erfaren Bandobras var vet vi inte, men jag föreställer mig att han var bättre än både Merry och Pippin var, även efter deras vinst över Sharkey och hans män.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2010 4:58 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Eldalie skrev:
Gautrek skrev:
Det har ju inte bara med det att göra. En stor krigare behöver inte bara ha bra stridsteknik, det viktiga är dennes mod och vad den åstadkommit anser jag.
Jag håller med om att det inte enbart har med tekniken att göra, men tillfället kan skapa hjälten (vilket gäller för Sam och Merry) men det gör dem inte till stora krigare. En stor krigare bör väl rimligen kunna klara sig själv i strid, jämfört med att (om än modigt) hugga mot någon bakifrån, eller sticka ett svärd i ett snudd på omissbart mål? Utan vare sig träning eller erfarenhet kan en person knappast kallas stor krigare. Den erfarenhet Merry och Pippin får, och som de utnyttjar när de kommer hem, börjar likna något av "stora krigare" bland hobbitarna, men jag tror att det fanns många hobbitar som i äldre dagar varit med om mer och därför skulle kunna kallas större krigare än de. Hur pass bra och erfaren Bandobras var vet vi inte, men jag föreställer mig att han var bättre än både Merry och Pippin var, även efter deras vinst över Sharkey och hans män.


Ja, man kan ju ha olika syn på det och jag förstår din ståndpunkt, och tack för att du rättade mig jag menade förstås Merry och inte Pippin. ;)

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2010 5:12 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Gautrek skrev:
jag menade förstås Merry och inte Pippin.
Ja, men även Pippin får ju en hel del erfarenhet (även om jag ser den som otillräcklig för titeln stor) då han dräper trollet. Det är som jag ser det, en kombination av deras nyvunna storlek och rustningarna (samt hornet), som ger dem den status de får vid the Battle of Bywater, men självklart spelar deras stridserfarenheter in också. Jag kan dock tycka att Tolkien får det att framstå som att de plötsligt är väldigt stridserfarna, vilket de knappast kan ha varit. (Frodos ledarskap byggt på empati, tycker jag i sammanhanget däremot framstår som logisk, både i förhållande till hans personlighet och till de erfarenheter hans vandringar givit honom.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2010 6:11 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Eldalie skrev:
Gautrek skrev:
jag menade förstås Merry och inte Pippin.
Ja, men även Pippin får ju en hel del erfarenhet (även om jag ser den som otillräcklig för titeln stor) då han dräper trollet. Det är som jag ser det, en kombination av deras nyvunna storlek och rustningarna (samt hornet), som ger dem den status de får vid the Battle of Bywater, men självklart spelar deras stridserfarenheter in också. Jag kan dock tycka att Tolkien får det att framstå som att de plötsligt är väldigt stridserfarna, vilket de knappast kan ha varit. (Frodos ledarskap byggt på empati, tycker jag i sammanhanget däremot framstår som logisk, både i förhållande till hans personlighet och till de erfarenheter hans vandringar givit honom.)


Jag känner likadant, men det får ju en att ana att de fått en del träning under resans gång av tex Aragorn och Boromir såsom i filmen.

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: den mäktigaste krigaren
InläggPostat: tor mar 18, 2010 6:13 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Eönwë nämns som den skickligaste krigare i hela Arda men jag vet inte om han någonsin praktiserade och om han han räknas efter som han är en halvgud

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2010 8:44 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
leax skrev:
tror att tom bombadill skulle nog vara ganska omöjlig att besegra eftersom han inte kan känna fruktan :D

jag tror inte att gamla Tom kan räknas som en krigare[/code][/quote]

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 18, 2010 9:45 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
kanske du har rätt i . han är väl med någon typ av gud :?:

_________________
Gil-galad aran edhellen.
I thelegain linnar asson:
I arn vedui ardh vain a lain
Min eryd ar i aearon.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: den mäktigaste krigaren
InläggPostat: fre mar 19, 2010 8:28 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
treebeard skrev:
Eönwë nämns som den skickligaste krigare i hela Arda men jag vet inte om han någonsin praktiserade och om han han räknas efter som han är en halvgud


I sådana fall må väl Tulkas räknas som ännu bättre krigare?

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 22, 2010 2:06 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
skulle anta de.

_________________
Gil-galad aran edhellen.
I thelegain linnar asson:
I arn vedui ardh vain a lain
Min eryd ar i aearon.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010