Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mordors antal i anfallet mot den vita staden
InläggPostat: ons apr 06, 2011 3:28 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Det skulle ju ha blivit en "lätt" seger för Mordor om deras förstärkningar från söder skulle kommit och om Rohan och Aragorn skulle hållits borta från slaget. Det var ju det som Sauron räknade med. Jag tror att det räcker ganska bra med 10 gånger fler med tanke på att man hade Grond och belägringstorn.

Tycker du att det låter rimligt att armé på 7000 besegrar en på drygt 100 000 till fält? Jag tycker det låter helt orimligt. När Rohan kom sågs det som en vändpunkt, det hade det inte gjort med de dimensioner de pratar om där.

Jag skulle säga att Mordors trupper uppgick till max 80 000, det är så långt jag är beredd att sträcka mig men jag tror fortfarande att 65 000 låter rimligt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mordors antal i anfallet mot den vita staden
InläggPostat: ons apr 06, 2011 4:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det är stor skillnad på 6000 Rohirrim+ 5000-6000 Gondorianer mot 100 000 orcher, jämfört med 100 000 människor. Orcher och människor kan inte jämföras så. Massvis med orcher flydde ju bara av skräcken för ryttarna, precis som när Eorl jagade bort orcherna över Celebrants slätt.

"'That was but a trial,' said Faramir. 'Today we may make the Enemy pay
ten times our loss at the passage and yet rue the exchange. For he can
afford to lose a host better than we to lose a company." The Siege of Gondor- Rotk

Naturligtvis så var Minas Tirith en avsevärt starkare försvarspunkt än forten kring Osgiliath.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mordors antal i anfallet mot den vita staden
InläggPostat: tor apr 07, 2011 8:07 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Jo, det inser jag också. Men jag tror fortfarande att det räcker med att de är drygt 10 så många när slaget börjar.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mordors antal i anfallet mot den vita staden
InläggPostat: tor apr 07, 2011 8:32 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det är möjligt att det är så. Tidigare skrev jag ju "säkert uppemot 200 000", men det är jag inte så säker på efter att ha försökt stärka det påståendet. Förmodligen är jag inte ensam om att ha fäst för stor vikt vid Tolkienencylopedierna på nätet. Men 100 000 eller lite drygt 100 000 fiender totalt ser jag inte som orimligt i alla fall. Det måste ha varit väldigt många eftersom en så stor del av Pelennor upptogs av dem.

65 000 torde vara för lite för 18 000 Haradrim + säkert 5000-10 000 östringar, variags blir ca 25 000 sammanlagt. Utifrån berättelsen måste antalet orcher vara många gånger fler än antalet Haradrim minst 3-4 gånger fler som jag ser det i alla fall för att de ska ses som "innumerable". Gång på så nämner ju Tolkien orcherna; om de bara var dubbelt så många som Haradrim skulle ju Haradrim (eftersom de kan antas vara klart bättre krigare än orcher, då de är högresta, bättre beväpnade etc) vinna mot orcherna i strid, ganska behändigt till och med. Det skulle inte vara nån poäng i såna fall att göra en så stor affär av dem.

Om man ställer sig frågan hur stor del av Saurons krigsmakt som bestod av orcher så inser man snabbt att andelen måste ha varit hög, oavsett hur många sydröner och östringar han kan ha haft i sin tjänst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mordors antal i anfallet mot den vita staden
InläggPostat: tor apr 07, 2011 10:53 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Du kanske har rätt. Men jag tror inte att man ska underskatta orchernas styrka, visst är deras stridsmoral ett problem men här fanns ju nazgulerna till hands och Saurons vilja var fokuserad på slaget. Det var ju en orcharmé som stod parkerad ovanför Druadanskogen också och enligt Ghan-buri-ghan skulle utgången av ett slag mellan den armén och rohans ryttare vara oviss (och Ghan säger att antalet orcher är större än ryttarna, inte att de är väldigt många fler). Isåfall skulle antalet orcher där behöva vara helt enormt för att de inte skulle fly direkt, med tanke på att de inte hade någon nazgul med sig. Ghan-buri-ghan säger iofs också att antalet orcher vid Pellennor är betydligt fler, vilket kanske stödjer din teori.

Jag skulle dock tro att den norra armén består av ca. 20 000 orcher och att den skulle räcka för att ge Rohan en match. Det borde betyda att 65 000 orcher vid Pellennor skulle vara mer än väl för att lyckas stå emot Rohan.

Men som sagt, jag tror nog att du kanske kan ha rätt ändå. Tycker att man får lite spretiga uppgifter i böckerna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mordors antal i anfallet mot den vita staden
InläggPostat: tor apr 07, 2011 12:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
Jag skulle dock tro att den norra armén består av ca. 20 000 orcher och att den skulle räcka för att ge Rohan en match. Det borde betyda att 65 000 orcher vid Pellennor skulle vara mer än väl för att lyckas stå emot Rohan.


Den skulle inte ha besegrat Rohirrim, även om de var under omständigheterna väl förberedda på ett anfall. Men det skulle utan tvekan ha fördröjt Rohirrim i åtskilliga timmar och tröttat ut dem. Utan tvekan skulle det ha fått följden att Minas Tirith hade fallit. Aragorns förstärkningar hade inte räckt eftersom Rohirrim gjorde ett så storartat jobb med att döda/driva bort ena halvan av orcherna som ställt upp på Pelennor. Utan den insatsen hade det aldrig gått.

Sen så visste ju inte orcherna eller deras befäl vid Pelennor att Rohirrim skulle dyka upp så överraskningen bidrog säkert till att de fick en sån panik. Man ska inte glömma bort att de där 6000 Rohirrim var ryttare och det gör en väldig skillnad. Det var det enda Saurons styrkor hade brist på, de få Haradrims som var beridna jagade ju Theoden på flykten genom att dräpa deras ledare. Jag vill också påstå att kavalleri är som gjort för att besegra orcher. Särskilt eftersom de är sammanpackade och saknar bra vapen för att rå på ryttarna som sitter en bit ovanför marken och utanför många orchers räckvidd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mordors antal i anfallet mot den vita staden
InläggPostat: tor apr 07, 2011 1:37 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
Aragorns förstärkningar hade inte räckt
Åjo, har du inte sett filmen?!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mordors antal i anfallet mot den vita staden
InläggPostat: tor apr 07, 2011 5:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ja, Aragorn gjorde fel i boken som inte tvingade de döda till Minas Tirith.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mordors antal i anfallet mot den vita staden
InläggPostat: tor apr 07, 2011 5:51 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Mm, det hade ju underlättat saker och ting. Han hade ju kunnat dra med dem till Morannon också så hade Frodo och Sam kunnat ta det piano.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mordors antal i anfallet mot den vita staden
InläggPostat: tor apr 07, 2011 6:25 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Precis! Jackson, Boyens & co löste det hela mycket smidigare :P


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010