Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Arien - en balrog?
InläggPostat: lör jan 22, 2011 10:40 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
I Valaquenta står det att Melkor lockade till sig maiar och att "Dreadful among these spirirs were the Valaraukar, the scourges of fire that in Middle-earth were called the Balrogs, demons of terror."

Senare, i kapitlet Of the Sun and Moon står det att: "... she [Arien] was chosen because she had not feared the heats of Laurelin, and was unhurt by them, being from the beginning a spirit of fire, whom Melkor had not deceived nor drawn to his service."

Jag tolkar det här som att Arien och balrogarna i grunden var samma typ av varelser, en sorts eldmaiar, och att dessa var ovanligt lätta att vända till den onda sidan, eftersom Tolkien känner sig tvungen att påpeka att Arien inte hade blivit ond, trots att hon var en eldande. Vad tror ni om den teorin?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Arien - en balrog?
InläggPostat: lör jan 22, 2011 1:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag tror att svaret finns i de förlorade sagornas bok (mkt längesen jag läste dom nu). Nånstans ska det stå om hur Arien klev på "solskeppet" och utav den beskrivningen så fick jag inte intrycket av att hon var lik en balrog till utseendet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Arien - en balrog?
InläggPostat: lör jan 22, 2011 3:41 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Bra fråga!
Utseendet är ju en maia rätt fritt att välja, så den detaljen är inte avgörande. Vi vet väl inte ens om alla balroger såg likadana ut...?
Men visst är det trovärdigt att hon och balrogerna är av samma "hus" allra minst, eldande som de beskrivs!

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Arien - en balrog?
InläggPostat: lör jan 22, 2011 10:13 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag tror inte heller att utseendet är avgörande här, men däremot beskrivningarna av Arien som en ande med fruktansvärd lyskraft som ingen(?) kunde titta rakt på, samt som en ständig motståndare till Melkors lockelser. Innan hon steg ombord på solskeppet vistades hon ju hos valar, och ingenstans står det (väl?) om att hon någonsin frestades av den "onda" sidan, eller själv utförde någon ond handling? Jag uppfattar henne enbart som en "god", skapande kraft, men flyktig och självständig. Valaraukar var "onda" från Melkors fall och framåt föreställer jag mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Arien - en balrog?
InläggPostat: sön jan 23, 2011 12:14 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Eldalie skrev:
Valaraukar var "onda" från Melkors fall och framåt föreställer jag mig.


Sant, så på sätt och vis var väl balrogerna "Arien-er" för att vara korrekt, men det motsäger fortfarande inte Turins teori :)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Arien - en balrog?
InläggPostat: tis apr 05, 2011 6:31 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Det är ju inte otroligt att det fanns flera olika typer av maiar med anknytning till eldelementet. Jag tolkar Arien som en naturande av annan karaktär, balroger upplevs ju som mörka (skuggor av eld) snarare än ljusa (själva elden).Nog för att man kan tänka sig att balrogerna som lockades till Morgoths sida förändrades och förmörkades av hans inflytande men jag skulle inte hålla det för speciellt troligt.

Jag vet inte om det står någonstans att Arien är en av Aules maiar, men om det är det som menas med "hus" så skulle jag kunna sträcka mig till att det hörde till detsamma. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010