Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 6:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: sön maj 15, 2011 12:52 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: sön maj 15, 2011 12:43 pm
Inlägg: 1
Såvitt jag kan se så har Peregrin ytterst lite att räkna till sina dåd i Ringens Sällskap. Han gör ingenting som bidrar till Saurons nedfall, såsom t.ex
Frodo, Sam och Gollum gör genom att föra Ringen till Mount. Doom.
Aragon gör igenom att ena folken emot Saurons härar och föra Frodo och Sam tillräckligt långt.
Legolas och Gimli hjälper åtminstone till med försvaret av de andra.
Merry gör genom att bidra till Häxmästarens död.
Gandalf med försvaret av de Fria Folken (Gondor).

Allt Pippin gör är att han ser till att Gandalf dör i Moria genom att väcka upp fienden där.
Så vad är hans egentliga syfte? Är det bara att rädda Faramir och gå med Merry till Rohan?
För, om inte Pippin hade följt med hade de kunnat ta med sig Glorfindel som Nazgül är rädda för! Som varit i Valinor och tillbaka!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: sön maj 15, 2011 12:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Pippin bidrog till att balrogen vaknade så att Gandalf kunde bli Gandalf vit. Sen så var det tack vare honom som han och Merry slapp undan Uruk-hai. Han räddade Faramir (och även Merry som han hittade på slagfältet) som du sa och dödade ett stridstroll vid Svarta porten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: sön maj 15, 2011 1:45 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Viktigast av allt, Tooken tjuvkikade i palantiren så att Sauron lade sina ögon på denne, trodde Pippin hade Ringen och vidare fokuserade på Minas Tirith istället för att hålla rent på hemmaplan (så att Frodo och Sam kunde traska därigenom).
Strålande, om än inte avsiktligt, jobb :)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: sön maj 15, 2011 2:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Precis, det också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: sön maj 15, 2011 2:23 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Ipood skrev:
om inte Pippin hade följt med hade de kunnat ta med sig Glorfindel som Nazgül är rädda för! Som varit i Valinor och tillbaka!


Då hade de ju lika gärna kunnat annonsera sin närvaro med trummor och trumpeter. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: tis maj 17, 2011 8:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Citera:
Allt Pippin gör är att han ser till att Gandalf dör i Moria genom att väcka upp fienden där.

Citera:
Pippin bidrog till att balrogen vaknade så att Gandalf kunde bli Gandalf vit.

Det är ju en tolkningsfråga, och själv har jag aldrig läst in detta i texten. Pippin släppte ned en sten och det knackade lite hemlighetsfullt ett tag, vilket man givetvis kan uppfatta som en signal till orcherna/balrogen om man vill. Men jag tänkte mig snarare det som ett försök av Tolkien att bidra till mystiken och kusligheten i Moria. Det funkade på mig, jag fantiserade ofta om vad det var för en elak varelse som satt och hamrade i djupet... Vad gäller orcherna och balrogen kunde de blivit informerade om sällskapets uppdykande i Moria på alla möjliga sätt, t.ex. av kråkorna som spionerade på sällskapet, eller av striden med Väktaren i vattnet.

Men givetvis kan det ha varit stenen också, jag ville bara ge min uppfattning av det hela. Tolkien-tolkning är roligt :).


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: tis maj 17, 2011 8:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag ser det i alla fall som tveksamt att orcherna skulle fått nys om striden med Väktaren eftersom de levde i östra Moria. Hur skulle de ta sig därifrån och in i Moria? Vad gäller kråkorna så tillhörde de Saruman.

Jag tycker också det är spännande i Moria med vad som kan tänkas finnas nere i djupen. Min egen tro är i alla fall att de där hammarslagen fick orcherna att vakna till och vara på sin vakt. Sedan så upptäckte de brödraskapet vid något senare tillfälle, alternativt att Gollum förrådde dem. Men i såna fall så skulle han antagligen få mycket svårt att återta ringen (men troligen lättare än att ge sig på brödraskapet) så det är inte alls säkert.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: tis maj 17, 2011 11:00 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Jag tror inte heller att Gollum ville dela någon information om brödraskapet med orkerna, han ville nog ha dem för sig själv... När det gäller de övriga möjligheterna så är det mycket vi bara gissar. Kanske hade orkerna spejare ute i hela Moria och hade koll på inkräktarna från första början. Kanske skvallrade kråkorna för första bästa ork, oavsett vem av de två S:en som bestämde över orken. Kanske var det vargarna som spionerade för Sauron. Eller kanske var det Gandalfs eldmakeri uppe på Caradhras som informerade balrogen om att fiender fanns i närheten. Den borde definitivt ha lagt märke till det, eftersom Gandalf själv sade att det märktes från Riftedal till Anduins utlopp för den som kunde avläsa hans magi (vilket balrogen kunde som den visade vid dörren i Mazarbûls kammare). Det finns hur mycket möjligheter som helst (inklusive den att det var Pippins sten förstås).

Jag skriver inte detta för att käbbla emot, utan för att jag tycker det är så givande att spekulera om sådant som Tolkien lämnade outsagt eller öppet. Det är bland det bästa med hans författarskap, att han lyckas skapa utrymme för vår fantasi i sådana här frågor.

För att återgå till ämnet, så håller jag med alla som försvarar Pippins insatser. Han var en viktig tråd i den händelseväv som bidrog till att fälla Sauron. Kanske inte lika uppenbar som t.ex. Aragorn och Sam, men sannolikt viktigare än t.ex. Legolas och Gimli.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: ons maj 18, 2011 3:14 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
De triggade det elektroniska hemalarmet när de hänsynslöst tog sig in i orcernas troférum och började härja runt och läsa personliga dagböcker som om det vore allmänt gods. :(


Jag tror Pippin är ett gott exempel på Tolkiens syn att även de minsta utgör viktiga 'kuggar' och har stor betydelse för chansen att vinna bara genom sina goda vilja att delta, snarare än att vara visa, höga eller krigiska kämpar.
Balrogen och Moria är jag inte säker med vad jag tror, det går väldigt långt emellan episoden med stenen och att orcerna faktiskt angriper så böjd att på sin höjd tror att de blivit lite mer, om än lojt, vaksamma av det innan någon vakt till sist får nys om Bröderaskapets närvaro.
Även Pippin hjälpte senare till i att få enterna på fötter, bör ju inte heller glömmas.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: ons maj 18, 2011 4:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
"eftersom Gandalf själv sade att det märktes från Riftedal till Anduins utlopp för den som kunde avläsa hans magi " han sa väl att han ristat in ordet Gandalf från Riftedal till Anduin?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: ons maj 18, 2011 9:03 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
@ Egalmoth
Är det 1) en fråga huruvida Pellegrino försökte vara bokstavlig eller bara försökte minnas (och fann andemeningen)?, eller 2) leker du kverulant? ^^

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: ons maj 18, 2011 9:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag menar, det finns inget som tyder på att runorna Gandalf ristade skulle vara magiska (vad vi vet). Sen ser jag inte hur balrogen skulle kunna känna av magin från Caradhras passet ända ned till de djup där den befann sig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: ons maj 18, 2011 10:46 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Här har vi uppenbarligen återigen en tolkningsfråga. Gandalf uttalade ett "word of command": naur an edraith ammen, för att tända en brasa i snöstormen på Caradhras. Han kommenterade detta med "I have written Gandalf is here in signs that all can read from Rivendell to the mouths of Anduin". Med andra ord, han var missbelåten med att tvingas uttala en trollformel som var möjlig att uppfatta på väldigt långa avstånd och därmed äventyra sällskapets hemlighållande.

Vet inte om Egalmoth uppfattat Gandalfs ord på något annat sätt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: tor maj 19, 2011 6:58 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Jag var bara retsam skall betonas E' :)

Gandalf som jag förstår honom är just som Pellegrino tolkar, att han genom att alls använda magi synliggjorde sig inför de magikunniga så som om han hade skrivit det på näsan på folk inom nämnd radie

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör Peregrin Took för nytta i LotR?
InläggPostat: tor maj 19, 2011 8:32 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Citera:
De triggade det elektroniska hemalarmet när de hänsynslöst tog sig in i orcernas troférum och började härja runt och läsa personliga dagböcker som om det vore allmänt gods.

:)

Eller så kanske någon på Elronds rådslag (troligen Glorfindel som var sur över att en korkad hobbit snodde hans plats i brödraskapet) skvallrade om planerna för Wikileaks, och så kunde orcherna läsa det i kvällstidningen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010