Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:49 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tom Bombadill
InläggPostat: ons okt 10, 2012 12:52 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons okt 10, 2012 12:23 am
Inlägg: 2
Tom Bombadill vem är han?

Står att han är "faderlös och äldst".
Jag tror lätt han är den mätkgiaste personen i midgård, ifall han skulle bry sig om att göra något.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tom Bombadill
InläggPostat: ons okt 10, 2012 11:12 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Johannes-- skrev:
Jag tror lätt han är den mätkgiaste personen i midgård

Tja, vi vet ju att Ringen visserligen inte har någon makt över Tom, men att han heller inte har någon makt över den. Därmed är han väl per definition mindre mäktig än Sauron. I och för sig kanske det beror på att Sauron gjort just den här ringen själv, och att den därför är "stämd" efter just honom? Det finns inget som säger att inte Tom skulle kunna smida sig en lika mäktig ring om han hade lust, som Sauron då inte skulle ha någon makt över.

Men dessutom vet vi (eller tror, för det är ju vad Glorfindel gör i nedanstående citat) att Saurons anhang skulle kunna besegra Tom. Det kanske är fusk att anfalla många mot en som de skulle göra, men Sauron har ju format eller förslavat sina underhuggare själv, så de är en del av hans högst personliga makt. Så med det i åtanke får vi nog medge att Sauron är mäktigare än Tom Bombadill.

Tolkien (Anderssons översättning) skrev:
»Men hur som helst skulle vi bara fördröja ondskans ankomst genom att ge honom ringen«, sade Glorfindel. »Han bor långt borta. Vi skulle inte kunna föra den till honom utan att någon spejare anar eller ser det. Och även om vi kunde det skulle Ringarnas herre förr eller senare få reda på var den gömde sig och rikta all sin kraft mot den. Skulle Bombadil ensam kunna stå emot den kraften? Det tror jag ej. Om alla andra har besegrats tror jag att även Bombadil skulle falla och bli den siste liksom han är den förste; och sedan råder natt.«


Och vem är då Tom Bombadill? Ja, det är en av de största gåtorna Tolkien lämnat oss. Det finns massor av spekulationer och förslag (varav en del har diskuterats här på forumet genom åren), men ingen vet egentligen.

Välkommen till forumet förresten, Johannes--! :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tom Bombadill
InläggPostat: ons okt 10, 2012 4:07 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Old Tom Bombadil is a merry fellow,
Bright blue his jacket is, and his boots are yellow.
None has ever caught him yet, for Tom, he is the master:
His songs are stronger songs, and his feet are faster.


:mrgreen:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tom Bombadill
InläggPostat: ons nov 07, 2012 4:25 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
Hittade (via TORN) en intressant uppsats om varför Tom Bombadill inte kan vara en Aulë.

Steuard Jensen writes:

In my full essay “What is Tom Bombadil”, I categorize the idea that he is the Vala Aule as a “theory with fatal flaws”. Although I believe my arguments there to be more than sufficient, many readers have considered them too brief and dismissive and claim instead that Gene Hargrove’s detailed and well written essay “Who is Tom Bombadil?” makes a compelling case that I have not refuted.

Tom Bobadil is not Aule (and Goldberry is not Yavanna)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tom Bombadill
InläggPostat: tis maj 29, 2018 12:34 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Har den här roliga och kusligt trovärdiga spekulationen kring vem Tom Bombadill är varit uppe på forumet tidigare? Jag har inget minne av att ha läst den förut. Läsvärd var den i alla fall. Rekommenderas!

Citera:
And Iarwain Ben-Adar, Oldest and Fatherless, who was ruler of the darkness in Middle Earth before Sauron was, before Morgoth set foot there, before the first rising of the sun, will come into his inheritance again. And one dark night the old trees will march westward into the Shire to feed their ancient hatred. And Bombadil will dance down amongst them, clad in his true shape at last, singing his incomprehensible rhymes as the trees mutter their curses and the black and terrible Barrow-Wights dance and gibber around him. And he will be smiling.

Oldest and Fatherless: The Terrible Secret of Tom Bombadil

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tom Bombadill
InläggPostat: tis maj 29, 2018 8:46 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Ha ha, jo jag har läst den någonstans, men den är värd att läsa om. Väldigt underfundiga tolkningar av de få detaljer Tolkien bjuder på i fallet Bombadill. Fast själv föredrar jag att tänka mig Bombadill och Hjortrongull som herdar av Gamla skogens opålitliga varelser, lite som enterna och huornerna. De älskar sitt lilla område och bryr sig om alla gamla, bittra och förtappade väsen som dväljs i skogsdjupen. Bombadill vill inte skada pilträdsgubben, bara hindra honom från att skada andra. Kummelgastarna tror jag inte han hyser någon medkänsla med, dock.

Jag uppskattar det hedniska hos Bombadill och Hjortongull. De är godsinta och toleranta i sann kristen andra, men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på brunstiga Pan-figurer som jagar fnittrande små Syrinxar genom skogarna. Det måste finnas något mer i deras förhållande än bara simpelt kompanjonskap, inbillar jag mig. :)

Vem vet, det kanske rentav finns en liten Bombadill J.R. i stugan på åsen...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tom Bombadill
InläggPostat: sön mar 26, 2023 6:08 am 
Offline
Snaga

Blev medlem: tis mar 21, 2023 12:41 am
Inlägg: 1
Min egen uppfattning (och b.la Tom Shippeys) är att Tom Bombadil är en så kallad "genius locai", ett platsbundet väsen (läs: Maia), som tillsammans med de Namnlösa Tingen, Hjortrongull, och Flodkvinnan är reliker från Tolkiens flörtande med naturandar som han gjorde i tidigare versioner. Men framför allt representerar han "gamla Oxfords" själ, vilket han beskriver mer i brev 19.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tom Bombadill
InläggPostat: mån mar 27, 2023 8:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
WeirdnessUnfolds skrev:
Min egen uppfattning (och b.la Tom Shippeys) är att Tom Bombadil är en så kallad "genius locai", ett platsbundet väsen (läs: Maia)

Själv är jag mer inne på att han är ett genius locai för hela Midgård. Att han just nu nöjer sig med Gamla skogen med omnejd är ju något han valt själv, som inte alltid har gällt, får vi veta. (Och jag tror definitivt inte att han är en maia!)

Välkommen till forumet förresten, Weirdness!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tom Bombadill
InläggPostat: tis mar 28, 2023 9:25 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Den stegrande kamelen skrev:
Och jag tror definitivt inte att han är en maia!
Det kan väl i och för sig inte uteslutas att Tom är en maia, men jag tror inte Tolkien tänkte så långt; han var nog nöjd med att låta Tom och Goldberry vara mystiska naturandar utan fast förankring i hans pantheon av valar och maiar.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010