Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 1:26 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad menade Aragorn?
InläggPostat: sön dec 29, 2013 7:56 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
En av de sista saker Aragorn säger till Arwen är: "Nej, min fru, jag är den siste av númenóreanerna och den senaste kungen från äldre tid; och mig har ej blott förunnats en levnadsbana tre gånger så lång som Midgårds människor, utan också förmågan att gå bort när jag själv vill och återlämna gåvan". Vad menar han egentligen med att han är "den siste av númenóreanerna"? Det var väl bara människor från Númenor som kallade sig för númenóreaner? Aragorn hade ju númenóreansk blod, men bara för det är han väl inte en "númenórean"? Då skulle väl Imrahil, Faramir, Beregond och alla andra dúnedain också kunna kalla sig för númenóreaner?

Och om man nu verkligen skulle kunna kalla Aragorn för númenórean, varför skulle han då vara den sista? Hans son Eldarion och alla andra människor i Gondor är väl också númenóreaner då?

Och till sist. Hade verkligen Aragorn tre gånger så lång levnadsbana som resten av människorna? Han blev 210 år och i så fall skulle "vanliga" människor bara blivit 70 år. Jag tänker mig att vanliga människor blev i alla fall 90–100 år. Menade då Aragorn att han skulle kunna ha blivit 270–300 år om han hade velat?

Det blev lite rörigt och många frågor, men det får ni leva med. ;)

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad menade Aragorn?
InläggPostat: sön dec 29, 2013 9:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
The White Wizard skrev:
Och till sist. Hade verkligen Aragorn tre gånger så lång levnadsbana som resten av människorna? Han blev 210 år och i så fall skulle "vanliga" människor bara blivit 70 år. Jag tänker mig att vanliga människor blev i alla fall 90–100 år. Menade då Aragorn att han skulle kunna ha blivit 270–300 år om han hade velat?

Kan tyvärr inte svara på några av dina frågor, men undrar varför 70 inte är en rimlig livslängd för vanliga människor? Finns det några belägg för att människor i Midgård blev 90-100 som snitt?

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad menade Aragorn?
InläggPostat: sön dec 29, 2013 9:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Nu kommer jag bara att gissa hej vilt, för jag är inte särskilt bekant med appendixen, och definitivt inte med alla apokryfiska skrifter där sånt här säkert berörs. Men det är ju alltid roligt att spekulera!

The White Wizard skrev:
Vad menar han egentligen med att han är "den siste av númenóreanerna"? Det var väl bara människor från Númenor som kallade sig för númenóreaner? Aragorn hade ju númenóreansk blod, men bara för det är han väl inte en "númenórean"? Då skulle väl Imrahil, Faramir, Beregond och alla andra dúnedain också kunna kalla sig för númenóreaner?

Och om man nu verkligen skulle kunna kalla Aragorn för númenórean, varför skulle han då vara den sista? Hans son Eldarion och alla andra människor i Gondor är väl också númenóreaner då?

Man kan tänka sig att han syftar på det númenoreanska kulturarvet - att han var den siste som föddes och uppfostrades i den andan. Imrahil, Faramir etc är alla länge döda, och alla av samma blod som fötts senare kanske räknas som något annat, som elessarianer eller nåt? Det är ju en ny tidsålder nu. Det skulle i så fall i högsta grad även gälla Eldarion, som ju dessutom har fått en rejäl dos nytt alvblod och därmed är "ädlare" än de gamla urvattnade númenoreanska kungarna var.

The White Wizard skrev:
Och till sist. Hade verkligen Aragorn tre gånger så lång levnadsbana som resten av människorna? Han blev 210 år och i så fall skulle "vanliga" människor bara blivit 70 år. Jag tänker mig att vanliga människor blev i alla fall 90–100 år. Menade då Aragorn att han skulle kunna ha blivit 270–300 år om han hade velat?

Ja, det sägs ju tydligt att Aragorn väljer att lägga benen i vädret just nu, att han skulle ha kunnat leva vidare ett tag till om han haft lust. Och det rörde sig rimligen om tre gånger så långt som vanliga midgårdska bonnläppar, exklusive dúnedain. Sedan är ju frågan om det är medellivslängd eller maxlivslängd som avses. 70 år låter inte alls särskilt lite om det handlar om snittet, även om man rimligen räknar snittet för de som nått vuxen ålder (barnadödlighet drar ju alltid ner medellivslängden beaktligt). Lägg på några år till för att Aragorn kunde ha levt ett tag till så låter det högst rimligt, tycker jag.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad menade Aragorn?
InläggPostat: sön dec 29, 2013 11:28 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
NammiKisulora skrev:
Kan tyvärr inte svara på några av dina frågor, men undrar varför 70 inte är en rimlig livslängd för vanliga människor? Finns det några belägg för att människor i Midgård blev 90-100 som snitt?


Om du kollar på den här sidan ser man att snittåldern för "Regular Men" i Midgård är 81,8 år och eftersom en hel del människor dog i strid, vilket sänker snittet, ser jag ingen anledning till varför vanliga människor inte skulle kunna leva i alla fall 90 år.

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad menade Aragorn?
InläggPostat: mån dec 30, 2013 6:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
The White Wizard skrev:
Om du kollar på den här sidan ser man att snittåldern för "Regular Men" i Midgård är 81,8 år och eftersom en hel del människor dog i strid, vilket sänker snittet, ser jag ingen anledning till varför vanliga människor inte skulle kunna leva i alla fall 90 år.

Jag vet inte vad LoTR Project vill visa med sin statistik. Men om de verkligen tror sig kunna beräkna medellivslängden på det sättet så är de helt ute och cyklar. De har vad jag förstår helt enkelt tagit den genomsnittliga dödsåldern för alla de människor vars födelse och död Tolkien har uttryckligen nämnt. Men det ger ett helt skevt urval (mestadels hjältar och kungar) och kan omöjligt säga något om livslängden hos den breda midgårdska allmänheten. (Däremot kan siffrorna nog säga något om skillnaden i livslängd mellan de olika grupperna som redovisas, då urvalet kan förväntas vara något så när likt i alla segmenten.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad menade Aragorn?
InläggPostat: tis dec 31, 2013 1:33 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Aragorn kunde förstås ha varit matematiskt korrekt och sagt
Citera:
...och mig har ej blott förunnats en levnadsbana 2,567 gånger så lång som Midgårds människor...
.
men jag tycker nog "tre gånger" är en acceptabel approximation i sammanhanget. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010