Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 2:11 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Grattis på födelsedagen, Bilbo och Frodo!
InläggPostat: mån sep 22, 2014 9:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Idag är det den 22 september, dagen då våra kära hobbitar Bilbo och Frodo Baggins firar sin gemensamma födelsedag! Jag hoppas alla kommer ihåg att utbringa en skål för dem och läsa något lämpligt stycke ur ringsagan i deras ära! :D

Lord of the Rings, Chapter One: A Long-expected Party skrev:
Then Thursday, September the 22nd, actually dawned. The sun got up, the clouds vanished, flags were unfurled and the fun began.

Bilbo Baggins called it a party, but it was really a variety of entertainments rolled into one. Practically everybody living near was invited. A very few were overlooked by accident, but as they turned up all the same, that did not matter. Many people from other parts of the Shire were also asked; and there were even a few from outside the borders. Bilbo met the guests (and additions) at the new white gate in person.

When every guest had been welcomed and was finally inside the gate, there were songs, dances, music, games, and, of course, food and drink. There were three official meals: lunch, tea, and dinner (or supper). But lunch and tea were marked chiefly by the fact that at those times all the guests were sitting down and eating together. At other times there were merely lots of people eating and drinking – continuously from elevenses until six-thirty, when the fireworks started.

The fireworks were by Gandalf: they were not only brought by him, but designed and made by him; and the special effects, set pieces, and flights of rockets were let off by him.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grattis på födelsedagen, Bilbo och Frodo!
InläggPostat: mån sep 22, 2014 10:13 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Grattis Bilbo och Frodo :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grattis på födelsedagen, Bilbo och Frodo!
InläggPostat: mån sep 22, 2014 10:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Skål på er, herrarna Backing! *klunk*

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grattis på födelsedagen, Bilbo och Frodo!
InläggPostat: tis sep 23, 2014 7:00 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Grattis!!! (en dag i efterskott)

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grattis på födelsedagen, Bilbo och Frodo!
InläggPostat: tis sep 22, 2015 5:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
I dag fyller herrarna Baggins år igen! :D (Har det redan gått ett helt år sen sist? :shock:)

Grattis, Bilbo och Frodo! :D

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grattis på födelsedagen, Bilbo och Frodo!
InläggPostat: tis sep 22, 2015 5:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Ja, grattis, Bilbo och Frodo! :D

(Damn vad tiden går!!)

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grattis på födelsedagen, Bilbo och Frodo!
InläggPostat: tor sep 24, 2015 11:12 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Grattis i efterskott!

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grattis på födelsedagen, Bilbo och Frodo!
InläggPostat: fre sep 25, 2015 12:15 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Eftersom jag gratulerade dem förra året vill jag inte vara sämre i år även om sker några dagar i efterskott. Grattis Bilbo och Frodo.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grattis på födelsedagen, Bilbo och Frodo!
InläggPostat: tor sep 22, 2016 2:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
I dag firar vi återigen våra kära hobblar/hober/hobbitar! Grattis, Bilbo och Frodo! :D

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Grattis på födelsedagen Bilbo!
InläggPostat: ons okt 19, 2016 9:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Grattis Bilbo!

Gratulationen har dröjt lite, eftersom jag varit lite putt på Bilbo, då han haft problem med att i tid ordna med den present jag enligt hobisk sed förväntade mig; och då har jag ändå betalt för presenten. Men nu har jag efter lite om och men fått den: ett nytryck av den första upplagan av hoberboken.

Det första intrycket är att utgåvan till måtten är större än jag förväntade mig. Men när jag kontrollmäter den och sedan konsulterar Wayne Hammonds Tolkienbibliografi visar sig måtten stämma. Jag inser nu att min tidigare uppfattning grundade sig på att jag utan eftertanke antagit att den femtiotalsupplaga jag har hade samma format som originalet, fast jag var medveten om att den runbård som syns på originalet inte syns på samma sätt på femtiotalsupplagan.

Med hjälp av Wayne kan jag konstatera att det är ett äkta nytryck i den meningen att man inte rättat i texten. På sidan 14 står det precis som det ska "find morning" och inte "fine morning". Och den reklamtext för några andra böcker som fanns i slutet av originalupplagan finns även i nytrycket. Det förefaller vid en snabb kontroll som om texten med ett undantag verkligen är identisk med originalupplagans. Av juridiska och moraliska skäl ser tryckortssidan helt annorlunda ut i nytrycket. Och ett blankt blad verkar dessutom saknas, troligen på grund av förlagets snålhet.

För att verkligen kunna recensera detta nytryck måste man ha tillgång till den verkliga förstaupplagan. Men det har jag inte av just den anledning som jag har valt att köpa nytrycket. Den verkliga förstaupplagan betingar till skillnad från nytrycket ett verkligt högt pris; och förstaupplagan finns heller inte tillgänglig på något svenskt bibliotek.

Det som är svårast att bedöma utan tillgång till den verkliga förstaupplagan är rent materiella aspekter som papperskvalitet, tryckkvalitet och liknande. Mitt intryck är dock att det här finns brister i jämförelse med originalet. En uppenbar sådan är att nytrycket är limmat istället för trådbundet.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grattis på födelsedagen, Bilbo och Frodo!
InläggPostat: tis sep 22, 2020 4:19 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Ett stort grattis till våra förträffliga hobbitar Bilbo och Frodo!

Bing bjöd på denna fina bakgrundsbild dagen till ära.

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grattis på födelsedagen, Bilbo och Frodo!
InläggPostat: tis sep 22, 2020 8:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ja, grattis, kära hober!

Och vilken fin bild, Tenderfoot! Säga vad man vill om filmerna, men när det gäller miljöer och rekvisita uträttade de verkligen stordåd. Bara en sån sak som att de byggde upp sitt Hobbiton ett år i förväg, så att trädgårdarna skulle hinna växa sig fina...

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grattis på födelsedagen, Bilbo och Frodo!
InläggPostat: tis sep 22, 2020 9:00 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Grattis från mig också era lurvefotade små rackare!

Måste dock invända att jag inte gillade Peter Jacksons Hobbiton, det gav mig lite Teletubbies- eller Märklinlandskaps-vibbar.

Valfri landskapsbild från rurala England fångar Fylke mycket bättre enligt min uppfattning.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grattis på födelsedagen, Bilbo och Frodo!
InläggPostat: mån sep 06, 2021 10:07 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Varsågod Pellegrino!

Bild

Howgill Fells in the Yorkshire Dales National Park, England

The Howgill Fells are a group of hills between the Yorkshire Dales and the Lake District in northern England. These ancient hills, formed more than 400 million years ago, have remained a largely settlement-free zone, uncrossed by roads and untouched by development. Trees are scarce on the high ground, where sheep and wild ponies graze and small streams tumble down dark, narrow ravines. Cautley Spout, said to be England's highest waterfall above ground with a height of nearly 200 metres, is located in the Howgill Fells. The hills’ appearance was perhaps best summed up by the famous British hillwalker and guide book author Alfred Wainwright as “sleek and smooth, looking from a distance like velvet curtains in sunlight, like silken drapes at sunset … a remarkable concentration of summits often likened to a huddle of squatting elephants”.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Grattis på födelsedagen, Bilbo och Frodo!
InläggPostat: tis sep 07, 2021 6:23 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Tack Tenderfoot!

Fantastiskt landskap. Om jag vore rik skulle jag kunna tänka mig en gammal gård eller cottage på engelska landsbygden. Ta en promenad ner till den lokala puben med en border collie vid sidan. Sitta och skvallra med gamle Routledge (det finns alltid någon som heter Routledge på en pub i rurala England!) över en god ale. Knalla upp med vandringskäpp på en ås och njuta av utsikten en kristallklar höstdag. Sitta bakom ett metspö vid en somrig å och se kungsfiskaren dyka borta vid den gamla stenbron.

Eller något i den stilen. :)

Så har jag alltid tänkt mig Fylke. Jag misstänker att det är baksidestexten på min första Sagan om ringen-upplaga som spökar, där stod det något om att man "kan ana ett stycke England". Det stämmer ju också bra med Fylkes läge i Midgård.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010