Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 3:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Smaug vs Durins bane
InläggPostat: mån jan 05, 2015 2:20 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Ja, vem tror ni skulle vinna en fight mellan draken Smaug och balrogen Durins bane? Smaugs eld bör väl rimligtvis inte bita på DB, men samtidigt har väl ändå Smaug en fördel eftersom han kan flyga? Jag skulle nog ändå lägga min röst på DB i och med att han är en maia och alltså besitter större krafter i grunden.

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smaug vs Durins bane
InläggPostat: mån jan 05, 2015 8:39 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Haha, alla smågrabbars favvo-topic! Jag är kluven i frågan. Å ena sidan verkar drakar vara mer lättdödade; tre stycken har dödats av människor (Glaurung, Scatha, Smaug) och en (Ancalagon) av en halvalv (för all del en superhjälte). I samtliga fall har drakdödarna överlevt. De tre balroger som dött har däremot fallit i strid mot mäktiga alver och en maia, och alltid tagit med sig sina fiender i döden.

Å andra sidan har jag svårt att se hur en balrog som den i Moria (nu tänker jag mig inte Jacksons jättedemon utan en mer "rimlig" tremeters-balrog) skulle kunna bekämpa Smaug på ett vettigt sätt. Smaug är ju mycket större och borde kunna mangla balrogen med sin kroppsvikt. Balroger är ju inte fysiskt osårbara och kan dödas av "vanligt" våld.

Balrogen är i och för sig en maia och borde därför ha större mental styrka än anden som styr Smaug. Kanske skulle den kunna kuva Smaug med terror, eller förtrolla honom så att han inte kan flyga och spruta eld. Fast Smaug verkar ju inte vara direkt blyg av sig, så han skulle nog kunna sätta hårt mot hårt.

Min gissning är att en mäktig drake kan besegra en medelmåttig balrog och vice versa. Fast då uppkommer förstås frågan om Durins Bane och Smaug är mäktiga eller medelmåttiga representanter för sina släkten... :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smaug vs Durins bane
InläggPostat: tis jan 06, 2015 12:12 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Pellegrino skrev:
Min gissning är att en mäktig drake kan besegra en medelmåttig balrog och vice versa. Fast då uppkommer förstås frågan om Durins Bane och Smaug är mäktiga eller medelmåttiga representanter för sina släkten... :)

Att de båda var sina sista av deras respektive släkten tyder antingen på att de var mäktiga representanter för släktena eller bara på att de var bra på att gömma sig... ;)

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smaug vs Durins bane
InläggPostat: tis jan 06, 2015 10:15 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
De kanske satt och spelade kort med varandra i en håla under ett berg, i väntan på bättre tider. :)

Angående drakar så tycker jag deras livsform är intressant. Om jag förstått Tolkien rätt har de inte "riktigt" liv, utan är skapade av Morgoth och försedda med en ande som ger dem vilja, talmöjlighet och magiska krafter. Ett exempel är Glaurung:
Tolkien skrev:
Then suddenly he spoked, by the evil spirit that was in him, saying: 'Hail, son of Húrin. Well met!'

Man kan anta att även troll är konstruerade på samma sätt, fast med en enklare ande i förarsätet.

Dessa andar är uppenbarligen inte maia, utan något annat. Är de rentav delar av Morgoths psyke som han portionerade ut till sina skapelser som ett sätt att härma riktigt, besjälat liv? Han blev ju personligen allt svagare ju mäktigare hans imperium blev, så det är väl tänkbart att en del av kraften han förlorade användes på det sättet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smaug vs Durins bane
InläggPostat: tis jan 06, 2015 12:51 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Mycket möjligt att det är anledningen till varför Morgoth försvagades. Men är inte troll skapade av Morgoth av fördärvade enter? Jag har för mig att Treebeard nämnde något om det för Merry och Pippin, alltså på samma sätt som orker skapades av fördärvade alver/människor(?).

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Smaug vs Durins bane
InläggPostat: tis jan 06, 2015 3:44 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Treebeard säger väl att trollen skapades som ett hån mot enterna, inte att trollen ÄR fördärvade enter. Däremot var ju Treebeard själv en elaking i de tidiga utkasten av LOTR, så skillnaden kanske inte är så stor ändå. Jag har en känsla av att enterna skulle kunna bli rätt otrevliga även mot den "goda sidan", om deras träd i Fangorn hotades av mänskliga skogshuggare.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010