Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 3:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: tor jan 04, 2018 7:18 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Läste på ett engelskt forum att något tyckte berättelsen var fenomenal och att Erendis är Tolkiens bästa kvinnliga karaktär. Vad tycker ni?

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: fre jan 05, 2018 12:45 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Läste delen om Aldarion och Erendis och det var helt klart värt det. Fick riktiga rysningar på sista meningen. En väldigt annorlunda berättelse måste jag allt säga. Emellertid tycker jag inte slutet var det bästa. Det var fint att hon enades med vattnet som hon hela livet hatat men jag som älskade de unga och lyckliga Aldarion och Elendis ville att hon skulle möta Aldarion och att de efter alla år begravde stridsyxan och att hon fick dö med honom som ett par. Berättelsen väckte många känslor och man var både arg och besviken på båda personerna samtidigt som man kunde sympatisera med dem. Det gjorde ont i mig när Aldarion kom hem efter för lång tid och möttes av Erendis illa bemötande och att det inte var Erendis tanke att det skulle gå så utför utan enbart ville att Aldarion skulle be om förlåtelse. Sen var jag arg på Erendis att hon var så tvär och bångstyrig. Men när de sista meningarna om att hon i slutet att hon längtade efter Altarion och begav sig att söka honom och man förstod att det var för sent så kunde man förstå hur hon ångrat att hon kastat bort år i sitt liv på ett onödigt hat och jag tyckte verkligen synd om henne.

Det var helt klart värt att läsa, blev verkligen helt tagen.

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: fre jan 05, 2018 7:04 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Håller med om att berättelsen om Aldarion och Erendis är läsvärd. Den känns rätt "modern" i sammanhanget, med mera mänskliga personteckningar än de stiliserade hjälteporträtten som Tolkien annars brukar hålla sig med. En annan berättelse i Sagor från Midgård där Tolkien verkligen briljerar är "Narn i Hin Húrin. Berättelsen om Húrins barn" som måste läsas ihop med Silmarillion (om man inte köper den fristående boken som kom ut häromåret). Den är Tolkiens mästarprov enligt mig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: fre jan 05, 2018 7:44 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Ja, jag håller med. Läste silmarillion verisionen av den för ett tag sedan men där är den bara 40 sidor medan i sagor från Midgård är den typ 120 om jag inte misstar mig. Läste Hurins barn precis innan Aldarion och Erendis. Men min favorit är fortfarande Beren och Luthien då deras kärlek och uppoffringar är så fascinerande och tagande.

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010