Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 8:31 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Thorondor
InläggPostat: lör dec 09, 2017 12:56 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Vart kan man läsa mer om Thorondor? Hade gärna velat haft ett helt kapitel om honom. Någon som vet om det finns?

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: mån dec 11, 2017 9:32 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Sagor från Midgård har lite mer fakta om honom än vad som kom med i Silmarillion. Även i HoMe 4: The Shaping of Middle-earth står det lite om honom, och i en del andra band i HoMe-serien står det mer om örnarna och deras natur.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: tor dec 14, 2017 12:59 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Okej tack så mycket! Blev verkligen fascinerad av honom. Är det Thorondor som hjälper till i Bilbo och triologin eller är det bara andra örnar?

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: tor dec 14, 2017 4:36 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Wickel skrev:
Är det Thorondor som hjälper till i Bilbo och triologin eller är det bara andra örnar?

Det framgår inte i Bilbo vad räddarörnen heter, men när Gandalf i Ringsagan säger att han har blivit räddad av Thorondor vid två tillfällen stämmer inte detta, ifall det även är T som räddar G i Bilbo. Om det var Tolkien som slarvade, eller om det rör sig om andra örnar, vilket ter sig märkligt (bara en sådan sak som att ledarörnen kallas "lord of the eagles" i Bilbo, vilket borde avse Thorondor), har vad jag vet inte gått att avgöra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: tor dec 14, 2017 6:29 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Eldalie skrev:
Det framgår inte i Bilbo vad räddarörnen heter, men när Gandalf i Ringsagan säger att han har blivit räddad av Thorondor vid två tillfällen stämmer inte detta, ifall det även är T som räddar G i Bilbo.

Det var ju Gwaihir som räddade Gandalf i LOTR. I Bilbo-boken bör det alltså inte ha varit Gwaihir, för då skulle Gandalf inte kunnat räkna. Men gamle Thorondor tror jag knappast att det var: örnfursten i Bilbo pratar om att stjäla får från människorna och sådant känns inte riktigt som Thorondors stil kan jag tycka. Thorondor var mer "klösa hemska demoner i ögonen"-typen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: fre dec 15, 2017 3:22 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Pellegrino skrev:
Det var ju Gwaihir som räddade Gandalf i LOTR. I Bilbo-boken bör det alltså inte ha varit Gwaihir, för då skulle Gandalf inte kunnat räkna. Men gamle Thorondor tror jag knappast att det var: örnfursten i Bilbo pratar om att stjäla får från människorna och sådant känns inte riktigt som Thorondors stil kan jag tycka. Thorondor var mer "klösa hemska demoner i ögonen"-typen.
Exakt! Problemet är bara att han kallas furste i Bilbo, och vilken annan örn än Thorondor skulle det vara, och varför berättas det aldrig något mer om honom? Det är det problemet som verkar olösligt. Jag tror att Tolkien enbart avsåg en örnledare, men att han inte var så noga med att kontrollera när han beskrev Gandalfs relation till Thorondor. (Att örnfursten stal får från människor passar sagotonen i Bilbo, men inte lika väl i LotR. Sådana diskrepanser finns det dock så gott om att det inte kan tas som inteckning för att det skulle röra sig om två örnar här.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: fre dec 15, 2017 9:42 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Eldalie skrev:
vilken annan örn än Thorondor skulle det vara

Varför måste det vara Thorondor, och inte någon av hans ättlingar? Thorondor omnämns bara i krigen mot Morgoth och gick sannolikt i pension på Taniquetils sluttningar efter Första ålderns slut. Dessutom var ju Thorondor den största fågeln någonsin enligt Silmarillion, med ett vingspann på "30 fathoms". En sådan 50-metersbjässe hör inte riktigt hemma i Tredje ålderns Midgård.

Örnfursten i Bilbo och Gwaihir kan förstås ha varit samma örn, fast då räknade Gandalf som sagt fel vilket må vara lätt hänt när man just bevittnat ondskans imperium falla ihop som ett korthus. :)

För övrigt var väl örnarna utsända av Manwe om jag inte minns fel. Det gällde intressant nog även Gandalf: enligt Sagor från Midgård (kapitlet om Istari) var det Manwe som övertalade Gandalf att följa med Saruman till Midgård. Det förklarar kanske varför Gandalf var så god vän med Dimmiga bergens örnar.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: lör dec 16, 2017 1:04 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Pellegrino skrev:
Örnfursten i Bilbo och Gwaihir kan förstås ha varit samma örn, fast då räknade Gandalf som sagt fel vilket må vara lätt hänt när man just bevittnat ondskans imperium falla ihop som ett korthus.
Menade förstås Gwaihir. Det är honom Gandalf säger sig ha blivit räddad av två gånger, men det bör vara fler såvida det inte var två örnfurstar samtidigt, vilket är orimligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: sön dec 17, 2017 11:47 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
I en annan tråd nämndes att Tolkien ursprungligen tänkte sig Gwaihir och Landroval som de två örnar som räddade Beren och Luthien. Det tyder på att Manwes örnar levde länge, kanske för evigt. I så fall borde örnfursten och Gwaihir ha varit samma örn, det vore ju osannolikt att ett tronskifte skedde under de få år som gick mellan Bilbos äventyr och Ringens krig. Fast jag tror snarare att Tolkien inte visste själv hur det låg till. I Bilbo fanns det en örnfurste och i LOTR fanns Gwaihir och längre än så tänkte nog inte den gode professorn. Hade han vetat att det skulle bli sådana här diskussioner om de två örnbossarna hade han nog svängt ihop en liten förklaring. :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: ons dec 20, 2017 1:21 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Läser hobbit nu och det är faktiskt väldigt konstigt att han är så odetaljerad med namn. Han nämner inte namn på örnen eller på vargar eller något. Jämför man hobbit med silmarillion så är hobbit faktalös då i silmarillion får du veta namn, skapare, bostad och intressen på varje ny varelse (typ). Tycker även han är väldigt annorlunda när han skriver den, t.ex. då Gollum beskrivs så säger han att han inte vet så mycket om Gollum men sen kommer mer och mer fakta fram från tidigare Gollum. I triloogin vet han däremot en massa om Gollum. Sen är jag förvånad över hans liknelser, han beskriver någon gång en känsla som ett ”ånglok” eller ”tåg” kommer inte ihåg riktigt. Jag har alltid haft uppfattningen att Tolkien gör liknelser baserade på Ardas värld så Bilbo är en väldigt annorlunda läsning. Får känslan att den är skriven till barn som introduceras till Ardas fantastiska värld. Någon som förstår vad jag menar?

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: ons dec 20, 2017 2:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Tja, det är ju en barnbok! ;) Visst är The Hobbit annorlunda, men jag tycker nog att det är en stor del av charmen med den. Det är en mysig saga som kan läsas och älskas av både barn och vuxna! Och angående Gollum så är det mest sannolika att Tolkien helt enkelt inte visste särskilt mycket om Gollum när han skrev The Hobbit, men utvecklade karaktären och hans historia när han skrev Ringsagan så småningom.

Just tåget är väl från Ringsagan dock, men i första kapitlet dyker en korkbösseliknelse upp... Det har jag alltid tyckt är lite märkligt, men jag kan ändå förlåta det då det fungerar i den allmänna tonen och tilltalet som boken använder.

Men vad roligt att du läser The Hobbit! Jag hoppas att att du kan njuta av boken trots att den är såpass annorlunda :D

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: ons dec 20, 2017 3:30 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Ja, så är det nog.

Förstår vad du menar med Bilbo. Sträckläser den och de har precis lämnat sjöfolket. Läste precis silmarillion innan den och silmarillion är skriven med en storhet och man läste med ett högmod därför blev Bilbo en besvikelse i början när det var en enkel saga om en hobbit från en håla och inte de gamla högalverna men ju mer jag läste desto mer släppte man storhetstankarna och bara läste och det är verkligen en underbar berättelse som Tolkien skrivit. Inga krångliga släktträd, platser och förräderi. Det är en kortfattad och perfekt bok som går att läsa till vem som helst, vare sig du känner till satsa eller inte och fungerar för alla åldrar. Genialiskt.

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: ons dec 20, 2017 4:36 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Wickel skrev:
... då Gollum beskrivs så säger han att han inte vet så mycket om Gollum men sen kommer mer och mer fakta fram från tidigare Gollum. I triloogin vet han däremot en massa om Gollum. Sen är jag förvånad över hans liknelser, han beskriver någon gång en känsla som ett ”ånglok” eller ”tåg” kommer inte ihåg riktigt. Jag har alltid haft uppfattningen att Tolkien gör liknelser baserade på Ardas värld så Bilbo är en väldigt annorlunda läsning. Får känslan att den är skriven till barn som introduceras till Ardas fantastiska värld. Någon som förstår vad jag menar?
När Bilbo skrevs hade han ingen aning om vem Gollum skulle komma att bli. Efter att LotR kom ut gick han tillbaka och reviderade bitar i Bilbo, så att den skulle passa bättre med Ringsagan, men han behöll jämförelserna med vår värld, och de förklarande bitarna, som så tydligt visar att Bilbo är änad för mindre barn. Han behöll även anomalin med Bilbos fickur.

Om ni har möjlighet att läsa den första svenska Bilboöversättningen, Hompen, så är den intressant då den är översatt från den äldre versionen av The Hobbit.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: ons dec 20, 2017 6:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Ja, Hompen är mycket läsvärd! :D Särskilt då kapitel 5, alltså Gåtor i mörkret, som i princip är helt omskrivet för att passa Ringsagan.

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thorondor
InläggPostat: tor jan 04, 2018 7:15 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 30, 2017 1:35 pm
Inlägg: 66
Jag läser sagor från Midgård nu och blev klar med första delen om Tuor och Turin och båda berättelserna är storslagna och riktigt intressanta. Ska börja med Aldarion och Erendis men jag tycker inte Numenor är så intressant och den verkar ganska långtråkig den delen. Hur är den? Är den läsvärd och viktig? Eller kan jag hoppa fram till Galadriel som jag tycker är mer intressant? Vet att just sagor från Midgård går att hoppa i men missar jag något och begår ett stort misstag om jag inte läser om Aldarion och Erendis?

_________________
Ta hänsyn till stavning och grammatiska fel då jag är för lat för att korrigeringsläsa ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010