Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 2:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tolkienmusik vs wrock?
InläggPostat: mån mar 30, 2009 8:33 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 27, 2005 1:50 pm
Inlägg: 48
Ort: Mylta
Nuuu får vi se om det ens går att få svar här längre. :P

Anyway, för de som inte vet det är wrock alltså wizard rock, rockmusik om Harry Potter. Det har blivit FETT stort och har även ynglat av sig i den ännu hemskare versionen twirock (rockmusik om Twilight-serien) och antagligen en himla massa mer fanrock som jag inte ens vill kännas vid.

Nu är det såhär att en av mina kära vänner är en 100% HP-nörd och försvarar allt som handlar om det med näbbar och klor, bland annat påstår hon då att Harry Potter och wrock är källan till fanmusik. Jag försökte då påpeka att Tolkienmusik ändå funnits jääkligt länge, men att det i det här fallet snarare rör sig om etablerade band som gör Tolkienskivor (typ Blind Guardian), medan wrock då är gjort av fan (och kvalitén är ju därefter). Min kära vän anser dock inte att det räknas som fanmusik och att HP-fandomen är mest hängiven.

Jaja, poängen är helt enkelt: finns det någon motsvarighet till wrock i Tolkien-fandomen, eller är det helt enkelt så att Tolkien-musik är bättre för att den är proffessionellare?

_________________
"De har mumssig fisssk i Thailand..."
- Gollum


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 31, 2009 8:41 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Fans som gjort musik tillägnat/om sitt idol-objekt är väl i princip hur gammalt som helst...

Vad jag vet finns och har det funnits en hel del icke-pro. band som inspirerats och tillägnat Tolkien iaf sen tidigt -70-tal.
Att det sen finns pro-band som inspireras/tillägnar är inte konstigt med tanke på hur stort Tolkien-företeelsen är.
Inte heller är det konstigt att en del Tolkien fan-band faktiskt lyckas bli rätt stora. Det finns/har funnits många såna band så att några lyckas är knappast konstigare än att det av alla x-antal amatörer som börjar spela lyckas några %.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010