Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 7:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjälp! Hur gör man?
InläggPostat: lör jun 19, 2004 7:23 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
Jag behöver hjälp!
När jag försöker ladda upp en avatar från min dator, står det att det måste vara jpg, eller nåt sånt. När jag försöker skaffa en avatar från en annan sida, står det nåt om att det inte fungerar!

När nån vill påpeka nåt nån annan har skrivit, då står det t.ex "Tyarime skrev" och sen en vit ruta runt texten. Hur gör man så att det blir så?

Snälla, hjälp mig!

_________________
Stone by stone I wall you in
Stone by stone
I'll always be with you


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 19, 2004 8:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Om du ska ladda upp en bild från datorn ska den vara i bildfomatet jpg. Om den inte är det kan du öppna den i ett bildredigeringsprogram och spara om den som jpg. gif och bmp är vanliga bildformat som du enkelt kan spara om.

Om du vill citera någon kan du klicka på "quote" i hörnet till höger på inlägget som du vill citera.

Var detta begripligt?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 20, 2004 10:47 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
Problemet är att när jag trycker på "quote" så blir det ändå ingen vit ruta!

Det fungerar fortfarande inte med min avatar! Det står bara Warning, och sånt.

_________________
Stone by stone I wall you in
Stone by stone
I'll always be with you


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 20, 2004 8:55 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
Tyarime skrev:
Problemet är att när jag trycker på "quote" så blir det ändå ingen vit ruta!.


1. Klicka på "qoute"/"citera"
2. Komplettera texten med din text längst ned. Ta inte bort något i den text som redan finns i textfältet (om du inte vet vad du gör).
3. Klicka på Skicka

Svårare än så behöver man inte göra det.

Tyarime skrev:
Det fungerar fortfarande inte med min avatar! Det står bara Warning, och sånt.


Om du på allvar menar att vi ska hjälpa dig med detta får du ge en lite mer fyllig beskrivning på vad du gör, vad som händer och vilket felmeddelande som ges. Felmeddelanden ger information till dig om vad du har gjort för fel (vi kallar det användarfel eller handhavandefel), eller vad forumet i sig har misslyckats med (vi kan kalla det för programfel). Om du inte själva kan läsa ut ur felmeddelandet vad som är för fel kan vi hjälpa dig att tyda det. Ge oss det fullständiga felmeddelandet.

Med felbeskrivningar som "Det står bara Warning, och sånt" kan vi bara gissa vad du har gjort fel. Om du istället är konkret kan vi säga dig vad du har gjort fel.

Vi på redaktionen hjälper dig gärna med ditt avatar-problem, men ge oss då en ärlig chans. Som man frågar får man svar.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 21, 2004 5:08 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
[quote="Tyarime"]Problemet är att när jag trycker på "quote" så blir det ändå ingen vit ruta!

Det fungerar fortfarande inte med min avatar! Det står bara Warning, och sånt.[/quote]

(Det blev ingen vit ruta!)

Så här står det om min avatar:


Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/tolkiens/public_html/forum/includes/usercp_avatar.php:227) in /home/tolkiens/public_html/forum/includes/page_header.php on line 474

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/tolkiens/public_html/forum/includes/usercp_avatar.php:227) in /home/tolkiens/public_html/forum/includes/page_header.php on line 476

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/tolkiens/public_html/forum/includes/usercp_avatar.php:227) in /home/tolkiens/public_html/forum/includes/page_header.php on line 477

Är det begripligt?

_________________
Stone by stone I wall you in
Stone by stone
I'll always be with you


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 21, 2004 7:04 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
Tyarime skrev:
Är det begripligt?


Så ska det se ut: ett korrekt citerat felmeddelande. Felmeddelandet fick jag men du glömde skriva vad du gjorde och vad som hände.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 22, 2004 11:55 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Tyarime skrev:
(Det blev ingen vit ruta!)


Har du möjligen inaktiverat BBCode?
Det skulle förklara det hela.


Micke skrev:
men du glömde skriva vad du gjorde och vad som hände.


Inte om man läser hela tråden och noggrant. Uppenbarligen försöker Tyarime ladda upp en avatar bild, och forum koden försöker sända ut
Kod:
header() ;


från flera olika filer. (de intresanta är att de inte händer flera som laddat upp avatar. eller länkar alla andra sina avaterer från andra hemsidor.

För övrigt stämer det att man bara kan använda JPG som format på bilden? inte .png?

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 22, 2004 1:49 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
virre skrev:
Micke skrev:
men du glömde skriva vad du gjorde och vad som hände.


Inte om man läser hela tråden och noggrant.


Jo, virre, en beskrivning på vad Tyarime har gjort innan felet uppstår saknas visst. Eller kan du säga mig exakt var Tyarime klickade, vad som skrevs i vilket fält och vilka knappar eller länkar som klickades på? ;)

Alltså, det är inte intressant vad Tyarime försökte göra (det är tämligen klart vid det här laget), utan hur det utfördes.

virre skrev:
Uppenbarligen försöker Tyarime ladda upp en avatar bild, och forum koden försöker sända ut
Kod:
header() ;


från flera olika filer. (de intresanta är att de inte händer flera som laddat upp avatar. eller länkar alla andra sina avaterer från andra hemsidor.


Nej. Det är bara från page_header.php felet rapporteras. Anledningen till att jag vill vara tydlig är, just som du säger, att det är så få som har problem. De som haft problem har löst det med lite rådgivning, men vad de som har problem egentligen gör vet vi väldigt lite om. Gör man rätt fungerar det ju. Det är därför rimligt att få reda på exakt vad Tyarime gör, åtminstone om problemet ska lösas.

virre skrev:
För övrigt stämer det att man bara kan använda JPG som format på bilden? inte .png?


Jag misstänker att du är för .png-formatet!? I så fall måste jag bara hålla med. Det är ett underskattat format...

På frågan om man bara kan använda jpg som format på bilden svarar jag "Nej". Jag använder gif/fjärravatar. png borde också fundera; det är ju ett etablerat format numera både på webbserversidan och webbläsarsidan.

Står det någonstans i forumet att man bara kan använda jpg? Det vore tråkigt, för det är vilseledande information.

Slutligen, det finns i alla fall ingen inställning i phpbb:s konfigurationssida som gör att vi tillåter jpg-avatarer men inte gif-avatarer.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 22, 2004 9:22 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
Micke skrev:
Felmeddelandet fick jag men du glömde skriva vad du gjorde och vad som hände.


Jag går in på profil, och vill ladda upp en avatar från min dator, klickar på bläddra, hämtar bilden och sen trycker jag på skicka. Då kommer det upp en sida med felmeddelandet.

Hoppas att jag har förklarat tydligt nog nu...

(Jippi! Det blev en vit ruta! Du hade rätt, Virre, jag hade inte aktiverat BBCode...)

_________________
Stone by stone I wall you in
Stone by stone
I'll always be with you


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 23, 2004 2:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Och avataren är i lagom höjd x bredd och lagom filstorlek?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 23, 2004 5:16 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:30 am
Inlägg: 256
Ort: Kalmar
Jag prövade att ladda upp en avatar och fick "nästan" samma felmeddelade som du Tyarime:


Warning: copy(./images/avatars/89350230940d9aaf2e7f0a.gif): failed to open stream: Permission denied in /home/tolkiens/public_html/forum/includes/usercp_avatar.php on line 227

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/tolkiens/public_html/forum/includes/usercp_avatar.php:227) in /home/tolkiens/public_html/forum/includes/page_header.php on line 474

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/tolkiens/public_html/forum/includes/usercp_avatar.php:227) in /home/tolkiens/public_html/forum/includes/page_header.php on line 476

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/tolkiens/public_html/forum/includes/usercp_avatar.php:227) in /home/tolkiens/public_html/forum/includes/page_header.php on line 477


Felet låg i den första varningen som du troligen missat när du kopierade felmeddelandet. De tre sista varningarna är bara följdfel av det som egentligen går fel: avataren/bildfilen får inte kopieras till galleriet.

Jag kan åtgärda problemet så att det går att ladda upp avatarer, men inte utan forumansvarigs godkännande. Det kan ju vara så att han bestämt att man inte ska få ladda upp avatarer.

Så länge kan du använda fjärravatarer, för det funkar fin-fint. Det tänker i alla fall jag göra.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 23, 2004 5:42 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Micke skrev:
Jag kan åtgärda problemet så att det går att ladda upp avatarer, men inte utan forumansvarigs godkännande. Det kan ju vara så att han bestämt att man inte ska få ladda upp avatarer.

Vaddå inte ladda upp avatarer? :?

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 23, 2004 5:43 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
Micke skrev:

Jag kan åtgärda problemet så att det går att ladda upp avatarer, men inte utan forumansvarigs godkännande. Det kan ju vara så att han bestämt att man inte ska få ladda upp avatarer.

Så länge kan du använda fjärravatarer, för det funkar fin-fint. Det tänker i alla fall jag göra.



Ok, det kanske är därför att jag inte har godkännande som det inte går.
Var ska jag hitta en avatar som fungerar då? Vet ni nån bra sida där det finns?

Vad är fjärravatarer?

_________________
Stone by stone I wall you in
Stone by stone
I'll always be with you


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 23, 2004 6:16 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tis dec 16, 2003 7:29 pm
Inlägg: 688
Ort: Vänersborg
Jag hittade nu en sida där det stod att man gärna fick använda avatarerna från den sidan. Den var inte för stor heller.

Men när jag klistrade in adressen på profilen kom detta från:

Could not write avatar file to local storage. Please contact the board administrator with this message

DEBUG MODE

Line : 157
File : /home/tolkiens/public_html/forum/includes/usercp_avatar.php


Vad ska jag göra???

_________________
Stone by stone I wall you in
Stone by stone
I'll always be with you


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 23, 2004 6:40 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Datorer... alltid ska de tjorva. Vad var det för sida? *nyfiken*

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010