Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 2:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Älta, älta, älta.
InläggPostat: tor okt 14, 2004 8:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Är jag överkänslig, eller är det fler med mig som tycker att det börjar bli väl tjafsigt på sina ställen i det här forumet? Tonen har varit bra hela tiden under det året jag huserat här, men nu börjar det kännas som om det enda viktiga är att överbevisa sina "motståndare". Tröttsamt och föga intressant läsning när bara samma argument mal om och om igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2004 8:47 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
jepp

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 12:02 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Joo, det har varit lite mindre trevligt än vanligt här den sista tiden. Det kanske är alla politikdiskussioner som inte har varit så bra för stämningen här. Men jag vet inte, litar inte riktigt på mitt omdöme för tillfället.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 12:42 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Rosie skrev:
Är jag överkänslig, eller är det fler med mig som tycker att det börjar bli väl tjafsigt på sina ställen i det här forumet? Tonen har varit bra hela tiden under det året jag huserat här, men nu börjar det kännas som om det enda viktiga är att överbevisa sina "motståndare". Tröttsamt och föga intressant läsning när bara samma argument mal om och om igen.

Jag kan delvis hålla med om det. Jag tycker nog att tonen i stort förblivit god, men vissa trådar har spårat ur en del. Det är tyvärr inte bara politiktjafset i avdelningen "Övrigt" heller, även om det nog är värst, utan även en del i min favoritavdelning "Översättningar".

Jag antar att vi helt enkelt alla och envar (jag själv definitivt inkluderad) får anstränga oss lite mer att försöka komma ihåg att hela poängen med diskussioner är att dels dela med sig av sina åsikter och insikter, men också att i sin tur bli berikad med nya synpunkter och infallsvinklar som kan få en att kanske se frågan på ett lite annat sätt. Det handlar inte om att orubbligt hålla fast vid varje nyans av sin ursprungliga åsikt och försöka övertala alla andra att hålla med. Då är det inte diskussion längre, då är det propaganda.

Kanske finns det också anledning för redaktionen att fundera lite på det där med moderering, att diskutera fram riktlinjer och efterleva dem, snarare än att som nu (som det verkar) godtyckligt utse ca var tredje forumbesökare till moderator, men utan några principer för vad som skall modereras eller av vem, med resultat att nästan ingenting blir gjort och det lilla som görs är ganska inkonsekvent.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 12:55 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Känner mig träffad, men vet inte om jag bör göra det. Om du syftar på diskussionen jag startade i Övrigt så uppskattar jag ärlighet och att du i så fall säger direkt vad saken gäller och gärna en motivering. Jag förstår att det är ett känsligt ämne för vissa, men jag tycker ändå man ska kunna föra en seriös diskussion om det.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 1:07 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Den stegrande kamelen skrev:
Kanske finns det också anledning för redaktionen att fundera lite på det där med moderering, att diskutera fram riktlinjer och efterleva dem, snarare än att som nu (som det verkar) godtyckligt utse ca var tredje forumbesökare till moderator, men utan några principer för vad som skall modereras eller av vem, med resultat att nästan ingenting blir gjort och det lilla som görs är ganska inkonsekvent.

Håller med dig där. Jag tycker även att forumreglerna behöver bli lite mer tydliga och konkreta, det är lite väl vagt för min smak nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 6:51 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Den stegrande kamelen skrev:
Det handlar inte om att orubbligt hålla fast vid varje nyans av sin ursprungliga åsikt och försöka övertala alla andra att hålla med. Då är det inte diskussion längre, då är det propaganda.
Lysande Kamelen. Så får man intressanta debatter. Vill bara tillägga att den där politik-debatten under övrigt har jag inte ens läst, så det var inte den jag syftade på. Låter som om jag bör undvika den. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 8:03 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Citera:
Jag antar att vi helt enkelt alla och envar (jag själv definitivt inkluderad) får anstränga oss lite mer att försöka komma ihåg att hela poängen med diskussioner är att dels dela med sig av sina åsikter och insikter, men också att i sin tur bli berikad med nya synpunkter och infallsvinklar som kan få en att kanske se frågan på ett lite annat sätt. Det handlar inte om att orubbligt hålla fast vid varje nyans av sin ursprungliga åsikt och försöka övertala alla andra att hålla med. Då är det inte diskussion längre, då är det propaganda.


Håller med dig Kamelen och jag känner också att man kanske skulle dämpa sig lite. Bra att det tas upp.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 2:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
"Enas om att vara oense" kan nog vara en bra inställning när skyttegravarna har grävts för djupt. Verbala ställningskrig är inte längre debatt.

Jag skulle för övrigt gärna se att politik helt bannlystes från forumet - även övrigt-sektionen. Det blir för mycket tjafs, och man måste väl kunna diskutera Tolkien utan att känna ett överväldigande behov av att trumpeta ut sina politiska övertygelser på samma forum. Men det kräver mer moderatorjobb, helt klart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 5:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Jag håller mig utanför politiktråden. Det beror på att jag inte kan hänga med i de diskussionerna. Som fårra gången som jag diskuterade politik, glömmer det aldrig. Men det borde inte gå ut över de som verkligen vill snacka politik. Detta är ju ett forum för allt, till och med politik. Gillar man inte politik så borde man inte ens tänka på att gå in dit. Dock måste politikskrivarna sköta sig, så att deras "agressioner" från politiktrådarna inte går ut över oss "snällare" forumskribenter. Är inte det en bra lösning?

Fast... varför inte starta ett helt nytt delforum, sok kallas politik? Då borde man ju slippa bläddra förbi de satans hetsiga politiksidorna...

Bra iaf att detta kom upp. Jag har inte märkt det så mycket utanför övrigt, men det borde ändå inte finnas...

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 5:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Sarvi skrev:
"Enas om att vara oense" kan nog vara en bra inställning när skyttegravarna har grävts för djupt. Verbala ställningskrig är inte längre debatt.

Jag skulle för övrigt gärna se att politik helt bannlystes från forumet - även övrigt-sektionen. Det blir för mycket tjafs, och man måste väl kunna diskutera Tolkien utan att känna ett överväldigande behov av att trumpeta ut sina politiska övertygelser på samma forum. Men det kräver mer moderatorjobb, helt klart.

Huvudet på spiken. Tack! För mig handlar det inte om jag vill eller inte vill legalisera det ena eller det andra. Det handlar inte om vem som har vilken åsikt. Inte heller handlar det om friheten att diskutera vissa frågor. Klart man får och bör diskutera de frågor det handlar om. Jag tyckte bara inte att dettta forum var rätt plats. Det finns mängder av mer lämpliga fora.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 6:35 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Ni som inte gilllar Övrigt varför då inte bara strunta att kolla där så slipper ni bekymmra er för Övrigt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 15, 2004 6:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jag vill dock gärna påpeka ännu en gång att det inte var politik-tråden som fick mig att reagera, så stirra er inte blinda på just det ämnet. Även politik bör man kunna diskutera på ett sakligt sätt och det finns andra ämnen som väckt väl heta diskussioner. Inte ämnet är avgörande, utan hur diskussionen förs. "Enas om att vara oense" var så bra sagt att Sarvi får en puss på pannan av mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 16, 2004 8:51 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Mattias skrev:
Ni som inte gilllar Övrigt varför då inte bara strunta att kolla där så slipper ni bekymmra er för Övrigt.

Nu, har vi flyttat diskussionen hit istället. :) Du behöver inte vara med. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 16, 2004 8:57 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis jan 20, 2004 9:12 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Jag startade politiktråden, och jag håller med om att den spårat ut :oops: . Det var inte mitt avseende från början.
Ändå så tycker jag att man borde kunna diksutera politik på ett seriöst sätt, utan att det uppstår problem och urspårningar.

_________________
Again


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010