Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 2:02 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Vet ej. Men numera loggar jag alltid in på det sätt jag nyss beskrev.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 2:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Kan någon moderator vänligen flytta det här senaste pladdret någonstans där det inte är fullt lika malplacerat? (Och passa då gärna på att ta bort det här inlägget.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 2:21 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Den här tråden har varit off nästan de tre senaste sidorna så. Ville inte bara starta en ny tråd för att få typ två svar vilket har hänt förrut. men visst nu har jag fått svar så de kan gärna radera.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Senast redigerad av Théoden Ednew ons nov 03, 2004 6:32 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 2:32 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det finns faktiskt en gammal tråd som heter inloggningssvårigheter. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 6:53 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Jag undviker att flytta runt inläggen nu, eftersom de inte stört något.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 10:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Gustav skrev:
Jag undviker att flytta runt inläggen nu, eftersom de inte stört något.

Ja, det var ju också ett sätt att se på det där med modererande... :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 03, 2004 11:26 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Och Jag bryr Mig inte om om folk tar bort Mina inlägg. Jag säger det Jag tycker. Så länge folk är ärliga och säger vad de tycker till Mig så är Jag nöjd.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Senast redigerad av Fëanor tor nov 04, 2004 11:41 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 3:34 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Den stegrande kamelen skrev:
Gustav skrev:
Jag undviker att flytta runt inläggen nu, eftersom de inte stört något.

Ja, det var ju också ett sätt att se på det där med modererande... :roll:


Jag tycker att man inte ska gå in och rota i inlägg som inte stör en pågående diskussion, oavsett om de är off-topic. Antar man en sådan doktrin så går det att flytta inlägg i nästan varje tråd. Kul för den som gillar att utöva makt, tråkigt för alla andra ...

Fëanor: Jag har inte rört något i den här tråden, men jag kan naturligtvis inte svara för vad andra moderatorer gör.

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 9:29 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Gustav skrev:
Fëanor: Jag har inte rört något i den här tråden, men jag kan naturligtvis inte svara för vad andra moderatorer gör.


Inte heller jag har rört dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 11:40 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:58 am
Inlägg: 92
Ort: Hobbiton
Det kanske härjar ett spöke här, jag menar med min avatar som kom från ingenstans och inlägg som försvinner spårlöst :wink:

_________________
Go back to the Shadows!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 3:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Gustav skrev:
Jag tycker att man inte ska gå in och rota i inlägg som inte stör en pågående diskussion, oavsett om de är off-topic. Antar man en sådan doktrin så går det att flytta inlägg i nästan varje tråd. Kul för den som gillar att utöva makt, tråkigt för alla andra ...

Jaha. Då har vi helt enkelt väldigt olika sätt att se på forumet. För dig är det tydligen bara pågående diskussioner som har ett värde. Jag däremot tittar väldigt ofta tillbaka i tidigare trådar, omvärderar gamla argument och tar gärna upp avklingade diskussioner igen när jag tycker att jag har något nytt att tillföra. Forumet är som ett stort arkiv för mig, ett arkiv där jag vill ha lite ordning för att kunna hitta. Jag betraktar det därmed också som självklart att man försöker hålla sig något så när inom en tråds ämne i diskussionerna, och jag får gärna påpekat för mig om jag sneddar iväg för långt ifrån den utsnitslade stigen. Det handlar inte om "maktutövning" från moderatorerna utan är en tjänst som dessa tillhandahåller för allas trevnad, och också måste tillhandahålla för att ett forum av hyfsad storlek skall klara sig i längden. Vill man diskutera andra ämnen än det aktuella går det ju alltid bra att starta en ny tråd, eller öppna upp en gammal i ämnet om sådan finns.

Sedan är det klart att det ofta handlar om gränsfall vad som hör till ämnet och inte. Ibland kan det också vara bättre att byta namn på tråden för att bredda ämnet lite än att knoppa av till en annan tråd. I tveksamma fall är det bättre att moderatorn inte går in och rotar, det kan jag hålla med om. Men att låta bli att hålla efter en tråd bara för att ingen skrivit några inlägg i dess egentliga ämne på några dagar känns helt fel.

Vad gäller just den här tråden så har den, trots vissa utsvävningar, hållit sig kring en ganska nyttig debatt om forumets kvalitet och tonläge. Diskussionen om inloggningssvårigheter som utbröt i det sista är till hundra procent, utan minsta tolkningssvårighet, utanför trådens ämne. Jag kan väl inte påstå att jag direkt brinner för avdelningen Klagomål, men hade det här hänt i en av "mina" trådar i avdelningen Översättningar (dvs trådar som jag varit såpass inblandad i att jag känner viss "äganderätt", vare sig jag startat tråden eller ej), hade en diametralt felplacerad diskussion tolererats av moderatorerna i en fram tills dess hyfsat stringent tråd bara för att diskussionen där legat nere under några dagar (t ex i tråden "Versöversättningar", som fram till i går hade haft uppehåll i någon vecka), så hade jag blivit helt vansinnig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 4:11 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: fre sep 17, 2004 11:17 pm
Inlägg: 128
Ort: Göteborg
Gustav skrev:
Jag tycker att man inte ska gå in och rota i inlägg som inte stör en pågående diskussion, oavsett om de är off-topic. Antar man en sådan doktrin så går det att flytta inlägg i nästan varje tråd. Kul för den som gillar att utöva makt, tråkigt för alla andra ...

Och bortsett från Kamelens svar, som jag helt håller med, är det ju också så att ju mer tillåtande man är (genom att inte ingripa mot off topic), desto mer utnyttjas denna acceptans, och desto mer off topic får man därmed.

Det är väl just det som är orsaken till att det finns sådant i nästan varje tråd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 04, 2004 5:00 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Den stegrande kamelen skrev:
Gustav skrev:
Jag tycker att man inte ska gå in och rota i inlägg som inte stör en pågående diskussion, oavsett om de är off-topic. Antar man en sådan doktrin så går det att flytta inlägg i nästan varje tråd. Kul för den som gillar att utöva makt, tråkigt för alla andra ...

Jaha. Då har vi helt enkelt väldigt olika sätt att se på forumet. För dig är det tydligen bara pågående diskussioner som har ett värde. Jag däremot tittar väldigt ofta tillbaka i tidigare trådar, omvärderar gamla argument och tar gärna upp avklingade diskussioner igen när jag tycker att jag har något nytt att tillföra. Forumet är som ett stort arkiv för mig, ett arkiv där jag vill ha lite ordning för att kunna hitta. Jag betraktar det därmed också som självklart att man försöker hålla sig något så när inom en tråds ämne i diskussionerna, och jag får gärna påpekat för mig om jag sneddar iväg för långt ifrån den utsnitslade stigen. Det handlar inte om "maktutövning" från moderatorerna utan är en tjänst som dessa tillhandahåller för allas trevnad, och också måste tillhandahålla för att ett forum av hyfsad storlek skall klara sig i längden. Vill man diskutera andra ämnen än det aktuella går det ju alltid bra att starta en ny tråd, eller öppna upp en gammal i ämnet om sådan finns.

Sedan är det klart att det ofta handlar om gränsfall vad som hör till ämnet och inte. Ibland kan det också vara bättre att byta namn på tråden för att bredda ämnet lite än att knoppa av till en annan tråd. I tveksamma fall är det bättre att moderatorn inte går in och rotar, det kan jag hålla med om. Men att låta bli att hålla efter en tråd bara för att ingen skrivit några inlägg i dess egentliga ämne på några dagar känns helt fel.

Vad gäller just den här tråden så har den, trots vissa utsvävningar, hållit sig kring en ganska nyttig debatt om forumets kvalitet och tonläge. Diskussionen om inloggningssvårigheter som utbröt i det sista är till hundra procent, utan minsta tolkningssvårighet, utanför trådens ämne. Jag kan väl inte påstå att jag direkt brinner för avdelningen Klagomål, men hade det här hänt i en av "mina" trådar i avdelningen Översättningar (dvs trådar som jag varit såpass inblandad i att jag känner viss "äganderätt", vare sig jag startat tråden eller ej), hade en diametralt felplacerad diskussion tolererats av moderatorerna i en fram tills dess hyfsat stringent tråd bara för att diskussionen där legat nere under några dagar (t ex i tråden "Versöversättningar", som fram till i går hade haft uppehåll i någon vecka), så hade jag blivit helt vansinnig.


Jag tror att vi har rätt båda två. Med detta vill jag säga att ovanstående absolut ska invägas när man fattar beslut (vilket jag till stor del tyckte innan också, jag tror mest att vi missförstod varandra). Tack för synpunkterna!

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 12:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Fëanor skrev:
Det är inte för intet som Jag bär just det här namnet.


Det är så sant. Faktiskt så påminner du lite grann om Feanor i Silmarillion men du är inte en idiot som han var.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 4:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
En idiot var han väl inte, men väldigt fanatisk.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010