Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 11:35 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 26, 2006 4:42 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Vad är det Ainu-gruppen gör för något då?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 26, 2006 4:49 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör okt 23, 2004 2:35 pm
Inlägg: 647
Nerloth skrev:
Alla blev utslängda ja. Och ja, det var omoget. Jag var arg och hämnades. För det jag bad om var inte att bli "moderator för hela forumet", utan att bli med i Ainu-gruppen, eftersom alla andra moderatorer är det. Men nej, jag blev särbehandlad av någon anledning. Jag vet inte varför, och Gustav kunde inte heller säga varför, trots att det var hans eget beslut.

Arg på Gustav hämnades på alla? :roll: Eller vad är det du menar?

Och är inte Ainu moderatorernas egna grupp? Om inte, vad gör de och varför ville du bli med i den?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 26, 2006 5:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Ainu är en grupp som består av alla som på något sätt är moderatorer på TA, utom jag, trots att jag var modererator för läsecirkeln.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 26, 2006 9:13 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Förstår inte heller varför du inte var med i gruppen, men tyarime (är det väl?) är väl moderator, och hon verkar inte vara med i Ainu-gruppen.
Verkar ju inte precis vara nåt som är nödvändigt för att kunna moderera så jag ser fortfarande inte någon anledning att "hämnas".

Citera:
T.ex. borde jag, som ansvarig för läsecirkeln få de befogenheter jag behöver för att sköta det hela på bästa sätt


Exakt vilka är det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 26, 2006 10:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Meriadoc skrev:
Citera:
T.ex. borde jag, som ansvarig för läsecirkeln få de befogenheter jag behöver för att sköta det hela på bästa sätt

Exakt vilka är det?

Trodde jag hade skrivit det, men tydligen inte. Nåja.
Läsecirkeln pågår alltså även utanför läsecirkelforumet, (det är ganska självklart att läsecirkeln inte ska vara helt isolerad då ingen upptäcker den... så var det dessvärre tidigare, jag fick flera PM av folk som inte ens visste att det pågick en läsecirkel!) T.ex. finns det en tråd i Silmarillion-forumet som visade läsecirkelns utveckling- http://tolkiensarda.se/forum/viewtopic.php?t=2729 Denna kunde jag inte redigera under flera veckor, vilket jag hade behövt för att uppdatera länkar till kapitlen. (Mina förfrågningar om att kunna göra detta ignorerades dock helt och hållet av Gustav, vilket jag också fann ytterst otrevligt!) Om jag sedan skulle fortsatt läsecirkeln med andra böcker - vilket jag själv hade planerat och även fick önskemål om - skulle jag även behövt behörighet i andra forum. Jag fick flera gånger pm:a andra "högre" moderatorer för att fixa saker jag inte hade tillgång till, detta försvårade och fördröjde arbetet avsevärt och gjorde att jag inte kunde göra det hela så bra som jag hade velat. :?

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Senast redigerad av Nerloth ons jul 26, 2006 11:52 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 26, 2006 11:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Då många är förundrade kommer här en sammanfattning vad det hela egentligen handlar om.
Först och främst vill jag be om ursäkt för att jag tillintetgjorde läsecirkeln, detta drabbade många oskyldiga och det var inte meningen. Det var en omogen och onödig handling, det är jag den första att medge. MEN. Ni bör även vara medvetna vad det var som ledde fram till denna extrema handling. För det ni (dvs. alla utom jag och Gustav) har sett är endast kulmen av en lång process som pågått utanför allmän beskådan. Så jag ska härmed försöka redogöra för denna.

Först vill jag fråga er som tycker att jag gjorde ett bra jobb med läsecirkeln medan den väl pågick, tycker ni inte att ett bra jobb kan vara värt sin belöning? Det tycker i alla fall jag. Denna belöning behöver naturligtivs inte vara i pengaform eller ens materiell form, utan kan vara en ren symbolisk belöning som inte har något egentligt mätbart (objektivt) värde, men som ändå på ett effektivt sätt visar den belönade uppskattning. Med andra ord hade det inte varit något konstigt med att jag hade fått en sådan symbolisk belöning, eftersom mitt arbete uppskattades, inte sant?

Nu var det dock inte ENS en symbolisk belöning detta handlade om, det hade jag aldrig bett om och det var aldrig på tal hos någon part. Det detta handlade om var inget annat än en enkelt önskemål från min sida om att inte bli särbehandlad! Det jag helt enkelt undrade var varför jag, som moderator på Tolkiens Arda, inte var med i gruppen Ainu, vars beskrivning lyder "Moderatorerna på Tolkiens Arda"? Jag fann detta högst besynnerligt och orättvist!

Nu kan man fråga sig, var detta ett konstigt önskemål från min sida? Var det orimligt? Var det omöjligt att genomföra? Nej... Så varför protesterade då Gustav å det grövsta? I 6 stycken PM så försökte jag få ett svar på detta från honom, men inte i ett enda kunde han ge mig det. Istället valde han att bara bortförklara det hela, eller att rentav ignorera mina förfrågningar. Inte ett speciellt trevligt beteende! Till slut blev jag helt enkelt irriterad, bägaren rann över och i ren ilska tog jag bort läsecirkeln. Det som skedde innan ursäktar inte denna handling, dock kan det nog förklara varför jag gjorde som jag gjorde.

I stundens hetta beslutade jag mig även för att lämna forumet, och det tror jag att jag står fast vid. Förhoppningvis kan Gustav lära sig att ett gott arbete som uppskattas av många också bör belönas, eller i minsta fall behandlas rättfärdigt! Han verkar redan ha gjort det till viss del, då den som fortsätter läsecirkeln ser ut att få gratis böcker och monetär lön. Lyx! Detta är dock inget jag får se det minsta lilla av. Det arbete jag gjorde blev visserligen uppskattat av många (och det glädjer mig!) men några formella gåvor fick jag inte se röken av.

Så vad kan man lära sig av allt detta? Tja, att ett gott arbete som uppskattas av många för den sakens skull inte behöver belönas ett dugg, utan kan rentav bestraffas, medan någon annan oförtjänt får gotta sig på premien mitt framför näsan på en. Inte så kul att se, men vad ska man göra? Jag kan inte göra något åt det i alla fall.

Hur som helst hade jag kul här på forumet så länge det varade. :) Ta hand om er alla.
Synd att att det ska sluta i förfall, kommer sakna att vara inne här. :cry:
Mvh Nerloth

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 27, 2006 6:29 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor jun 10, 2004 8:11 pm
Inlägg: 673
Nu lägger jag mig i en sista gång.. :wink:

Denna gång vill jag bara säga att en genuin ursäkt i mina ögon alltid (nästan) förtjänar en andra chans. Det vore mycket tråkigt om du av denna anledning försvinner från forumet, Nerloth, och jag hoppas att du och Gustav kan reda ut de missförstånd och problem som uppstått.

Finns det inte möjlighet att skapa en liten tråd inom läsecirkeln där alla på forumet har möjlighet att titta in och skåda vad som sker? Detta tycker jag vore bra oavsett om Nerloth fortsätter som läsercirkelansvarig eller inte..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 27, 2006 11:41 am 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Olórin skrev:
Denna gång vill jag bara säga att en genuin ursäkt i mina ögon alltid (nästan) förtjänar en andra chans. Det vore mycket tråkigt om du av denna anledning försvinner från forumet, Nerloth, och jag hoppas att du och Gustav kan reda ut de missförstånd och problem som uppstått.

Jag håller med!

Citera:
Finns det inte möjlighet att skapa en liten tråd inom läsecirkeln där alla på forumet har möjlighet att titta in och skåda vad som sker? Detta tycker jag vore bra oavsett om Nerloth fortsätter som läsercirkelansvarig eller inte..

Kan man helt enkelt inte ha den öppen för allmänheten som Gamla Tookars klubb?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 27, 2006 8:24 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Nu när Gustav är på semster och bara dyker in ibland ska jag förklara det jag kan. Ska bara säga att jag inte varit delaktig i diskutionerna mellan Nerloth och Gustav även om jag stödjer Gustav fullt ut.

Gruppen Ainu är för de moderatorer som sköter modereringen här på forumet. Dit har vi inte räknat de som sköter Gamla Tookars klubb, Tookiga ungars klubb eller Läsarcirkeln. Detta för att de sköter enskilda avdelningar som inte vem som helst har behörighet till. Att Tyranime visas som moderator beror på att hon är moderator i en speciell grupp som är osynlig (rätta mig om jag har fel) som heter Esgaroth. Detta var en ång i tiden ett försök till en tolkienföreing i Fyrstad vilken jag själv även var delaktig. Om man blir medlem i gruppen Ainu får man automatiskt full behörighet för moderering för hela forumet samt tillgång till ett speciellt forum för moderatorer samt redaktionsmedlemmar. Därav den anldningen att Nerloth inte kunde bli medlem i denna grupp.

Jag anser att du kunde sköte den tråd som finns i forumet "Silmarillion" om du (?) inte hade låst eller bett denna låsas. Du kunde bara bett vilken moderator som helst på forumet att låsa upp denna eller uppdatera den åt dig. Du kunde även utan problem själv skapa en liknande tråd i andra forum för en framtida läsarcirkel.

Belöning med pengar sa Gustav att han hade planerat in att erbjuda även dig. Böcker var inte menat att gälla bara moderatorn för Läsarcirkeln utan den/de som ville vara med men saknade den aktuella boken.

Har ni gjort så alla kan läsa i det forumet men bara medlemmar kan skriva. Tyvärr ser det ut som medelandena är förlorade men ni som var medlemmar innan skicka ett PM till mig så ska jag göra er till medlemmar igen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 27, 2006 9:07 pm 
Nöjd med att bara kunna läsa. Tycker att det var en bra idé att alla kan läsa.


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 29, 2006 7:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Bra att du ändrade Mattias, denna är nog den bästa lösningen.
Hoppas att du ändrar dig och stannar på forumet, Nerloth.
Jag väntar spänt på en (eventuell) förklaring också från Gustavs sida.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 30, 2006 7:18 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Efter att ha varit på landstället ett tag är jag nu som hastigast förbi en Internet-ansluten dator igen.

Jag vill nämna att jag inte, som det sägs, har ignorerat något: det som har hänt är att mina svar har dröjt på grund av att jag har varit bortrest.

Som Mattias påpekar så medför alltså medlemskap i gruppen Ainu automatiskt att man är moderator för hela forumet (undantaget "Gamla Tookars klubb" och några ytterligare specialforum). Den som är moderator för delar av forumet, i nuläget läsecirkelmoderatorn och vissa av moderatorerna i forumet Esgaroth, är alltså av teknisk nödvändighet inte med i Ainu, och det är hela saken.

Vill också passa på att tacka Olórin med flera för stödet.

Líndaletaros erbjudande om att ta över läsecirkeln tar vi tacksamt emot -- användaren har från och med nu moderatormöjligheter för det forumet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 12, 2006 9:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Faktum kvarstår dock att ett väl utfört arbete bör belönas, vilket inte skedde här. :(

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 13, 2006 7:11 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det är så synd att du är besviken Nerloth. Jag utför också en del arbete åt TA men förväntar mig inga "belöningar" för det eftersom jag vill att TA ska leva och jag gör det ideéllt. Men jag förstår att man kan uppleva saker och ting annorlunda. Ändå hoppas jag att du kommer tillbaka till oss åtminstone som debattör på forumet om inte annat. Även om man blir besviken i livet och på människorna så kan man också lämna det bakom sig även om man inte vill förlåta. De flesta mår bäst av att gå vidare och åtminstone jag saknar dina friska fläktar inom forumet.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 13, 2006 5:38 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Älva skrev:
och åtminstone jag saknar dina friska fläktar inom forumet.

Jag också!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010