Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 23, 2026 8:00 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Går det att hitta någon som läser? En femtiofemårings funder
InläggPostat: mån sep 21, 2026 3:00 pm 
Snaga

Hej,

det här hör hemma under Övrigt om något gör det.

Jag har varit ensam i sex år och trivs för det mesta med det. Men i vintras läste jag om Ringen igen och kom på mig själv med att vilja läsa ett stycke högt för någon. Det fanns ingen att läsa för, och det kändes mer än jag hade väntat mig.

Mina vänner säger att jag ska prova nätdejting. Jag har tittat lite försiktigt, och nästan alla profiler listar resor, träning och vin. Ingen skriver att de läser, och absolut ingen skriver att de har läst Silmarillion tre gånger utan att komma igenom.

Är det någon här som har träffat en partner som delar läsandet, eller åtminstone respekterar det? Var träffades ni? Och vågar man skriva Tolkien i en profil, eller sorteras man bort direkt?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Går det att hitta någon som läser? En femtiofemårings fu
InläggPostat: ons sep 23, 2026 5:10 pm 
Maia
Användarvisningsbild

SusanneL71 skrev:
Är det någon här som har träffat en partner som delar läsandet, eller åtminstone respekterar det? Var träffades ni? Och vågar man skriva Tolkien i en profil, eller sorteras man bort direkt?

Jag har ingen som helst erfarenhet av nätdejtingsidor, så på det sista kan jag inte svara. Men jag för min del träffade faktiskt min fru just på det här forumet! Så vi möttes i Tolkienintresset först, och så gick det vidare därifrån. Kanske ett enklare sätt än att börja i andra änden? Nu är ju just det här forumet inte direkt översållat av hugade singlar (eller av någon annan heller) nu för tiden, även om vi är ett litet gäng trogna som fortfarande tittar in ibland. Men varför inte prova att aktivera dig i vad du hittar av Tolkiengrupperingar i din närhet? Hittar du ingen partner så hittar du säkert vänner i alla fall, och det är minsann inte det sämsta!

Jag vet inte om det finns ett "officiellt" Tolkiensällskap i Västerås. Men om du råkar vara i Göteborg första tisdagen i någon månad så har vi i Mithlond, Göteborgs Tolkiensällskap, öppna pubträffar, där vem som helst är välkommen att komma och tjöta Tolkien med oss. Jag vet inte men misstänker att Forodrim i Stockholm har något liknande också. Mithlond har emellanåt även läsecirklar över nätet – just nu läser vi Húrins barn. Silmarillion körde vi i fjol, och det var flera som inte hade tagit sig igenom förut som gjorde det med hjälp av den!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]