Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 1:33 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 54  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2004 7:50 pm 
Master of Doom

Nej, inte Kerr. Ta något som är beprövat Jordan t.ex. Jag tycker personligen att Eddings är bättre än Kerr.
Nej, jag vet att ingen håller med så ni behöver inte skriva det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2004 10:25 pm 
Redaktionen

Trodde detta var en tråd för att presentera sig men jag hade kanske fel? :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2004 10:45 pm 
Mandos
Användarvisningsbild

Låter inläggen vila då jag inte vet om de blivit lästa av berörda personer.
Men f.r.o.m. nu är det som Mattias säger: presentations-tråd innehåller
presentationer, ingen annat. Allt annat snack kommer att raderas utan
förvarning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2004 7:53 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

Ok, en presentation var det... Jag är ju ny och allt.

Jag är född 1977 och jag gillar att teckna, måla, läsa, skriva, spela tvspel (mest rpg och äventyrsspel på senaste tiden om jag ska vara ärlig), se anime, läsa manga, och jag har samlat vampyrprylar sen -84 eller tidigare. Jag brukade även spela rollspel under en kort period i mitten av 80-talet och har fortfarande kvar två karaktärsblad och några kartor. Jag är nog lite av en skräpsamlare är jag rädd.

Jag brukade läsa flera travar böcker i veckan när jag var liten, men min högstadielärare i svenska dödade det intresset genom att tvinga oss att recensera en bok i veckan, muntligt inför min mycket otrevliga klass, och gav betyg beroende på vilken bok man läst... Spelar ingen roll hur bra recensionen var om man inte läst något han gillade. Det sade han rakt ut när jag till slut ifrågasatte. Nu, efter drygt 10 år, har jag börjat läsa så smått igen. Discworld, Liftarens Guide till Galaxen, Harry Potter och liknande blir det mest för tillfället. Man måste ju mjukstarta. :)

Jag läste Sagan om Ringen i början av högstadiet om jag minns rätt. Handlingen tyckte jag var väldigt bra, men den var väldigt jobbig att läsa så jag måste erkänna att jag hoppade över en del sidor när jag kom till kriget i Konungens Återkomst för att få fortsätta läsa om Frodos färd. Jag blev väldigt förtjust i Tolkiens värld, men kände ingen annan som också läst (mer än ett par sidor) och gillat boken. Jag hade ingen aning om att det fanns Tolkienföreningar och sånt. Fanns antagligen ingen här uppe i norr heller.

När jag sedan hörde att filmerna var på väg, så tänkte jag läsa boken på orginalspråk innan jag gick och såg dem på bio. Jag hade länge tänkt läsa den, men det har bara inte blivit av eftersom jag räknade med att den skulle vara mer tröttsam att läsa än Ohlmarks översättning i och med att den är på engelska. Då visste jag ju inte att Ohlmarks broderat ut texten så mycket, utan trodde att det var en vanlig översättning. Dessutom så har alla lärare av någon orsak sagt till mig att jag är väldigt dålig på engelska vilket har stoppat mig från att läsa engelska böcker... Konstigt att jag fortfarande trodde på dem efter att för ett par år sedan ha upptäckt att jag inte har några problem med att läsa Discworld på engelska.

Hur som haver, det visade sig att LotR var betydligt mer lättläst på engelska och berättelsen kändes varmare på något vis, så nu är jag återigen fast, och därför är jag här.

Det var väl allt jag kan komma på nu i alla fall.

Ingen vidare bra presentation, men den får duga.

/Soot

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 14, 2004 10:53 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Hei hei!
Jeg heter Kaja, og er fra Norge, så er litt vanskelig å forstå noe av det som dere skriver.
Men jeg tenkte jeg kunne prøve meg på ett medlemsskap her, for det virket som et hyggelig forum :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 18, 2004 6:21 pm 
Dvärg

Jag får väl ta och presentera mig jag med då:

Jag heter Annie och bor i en liten by utanför Halmstad. Jag är femton år och jag gillar att läsa, lyssna på musik, snacka i timmar med kompisar m.m.

Det var för ett antal år sedan som jag såg ett litet inslag om att Härskarringen skulle filmatiseras. Jag som då aldrig tidigare hade läst fantasy-böcker blev väldigt intresserad. Då sade min kära lilla mor att hon hade dessa böcker stående i bokhyllan. Jag blev mäkta glad och letade genast fram dessa. Redan efter första kapitlet förstog jag att detta var något mycket annorlunda.
Ja, man kan säga att efter den boken var jag fast...

Sedan såg jag filmerna, men jag anser att dessa bara är små förkortade tolkningar av Tolkiens underbara trilogi... Ska försöka mig på böckerna på engelska nu tänkte jag. Får hoppas att man lär sig någonting i skolan i alla fall...

Jag har efter att ha läst en del Tolkien-böcker försökt mig på andra fantasy-böcker, men jag har dessvärre alltid blivit besviken eftersom jag tycker att ingen kommer upp i samma nivå som Tolkien.
Så jag har inte läst så mycket annan fantasy, utan håller mig till The one and only: Tolkien...

Det var lite om lilla mig det...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 18, 2004 10:50 pm 
Mandos
Användarvisningsbild

Är det ok om vi låter presentationstråden vara en tråd för presentationer, och
låta vanliga konversationer skötas på andra ställen? Rensat en del.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 16, 2004 2:20 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Och nu är det inga nya som presenterar sig längre... :(

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 16, 2004 7:44 pm 
Östring

Jodå, Älva, visst kan vi det... :) Trodde tråden var rätt inaktiv bara...

Jag kommer från det idag soldränkta Dalarna och har varit fascinerad av Tolkiens verk sedan jag var en rätt liten parvel. Främst är det väl Silmarillion, Lord of the Rings och Bilbo som jag läst nästan varje år (utan att för den skull lägga alla detaljer på minnet). Jag har så länge jag kan komma ihåg inspirerats av berättelser om riddare och medeltid. Det har i sin tur lett till en hel del sena kvällar med olika slags rollspel. Nu för tiden är det nog bara böcker om Arda och medeltiden som hinns med jämte familjen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2004 12:30 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Bra! Tråden blir ju lätt inaktiv eftersom det känns lite fånigt att presentera sig igen men alla nya får gärna skriva om sig själva. Man blir ju nyfiken på de som dyker upp. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 28, 2004 3:39 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Ja, då var det dags för en presentation.

Jag är en glad filur som är född 1985 och allså är 18 år. Det kan kanske vara bra att säga redan nu att jag är extremt blyg av mig och kommer kanske inte skriva så mycket, men jag ska försöka. :D

Jag har nyligen börjat läsa Tolkiens underbara böcker, än så länge har jag bara hunnit med Bilbo och Ringarnas herre eller vad den nu kommer att kallas. :)

Det blev väl lite svårt att hänga med ibland eftersom Ohlmarks översättning är lite... ja, ni vet. :lol: Dessutom har jag dyslexi och det underlättade inte läsandet precis. Därför har jag inte kunnat läsa ge mig på Tolkiens böcker tidigare. Min polare Soot har tjatat på mig sedan jag var 12-13 år att jag måste läsa dem, men Ohlmarks gjorde det omöjligt för mig. Jag längtar verkligen efter den nya översättningen.

Andra böcker jag gillar att läsa är Harry Potter (jättebra om man ska öva sig på att läsa engelska), Inger Edelfeldts böcker, Terry Pratchetts böcker om Discworld, Lejoninnans Sång och lite blandade ungdoms böcker.

Annars så brukar jag rita, se på anime, vara med polare, sitta vid datorn, spela tv-spel, simma och lata mig rent allmänt.

Fantasy har jag gillat sedan jag var 12 år då jag upptäckte tv-spelens värld. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 28, 2004 5:45 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Välkommen hit Såpbubblan! Hoppas du ska trivas här. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 28, 2004 10:11 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Jag trivs redan! :)

Oj, jag glömde nämna att jag gillar serien V som gick på tv förr, och att lyssna på japansk musik och 80-tals låtar. :mrgreen:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 29, 2004 12:36 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

V?
Den gick nästan innan du var född tror jag men det var någon repris för nåt år sen. Kollade den när jag var liten och då tyckte jag att den var urhäftig! Hade till och med serietidningen som utkom i samma veva... :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 29, 2004 7:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

V ja, den älskade jag när den gick första gången!
Minns att det var rätt stort mediaståhej kring den då. I samband med avsnittet där Robin (hette hon så?) födde sina "ödlebarn" var det en bild på läskig ödlebebis som kröp upp på hennes mage och texten "BILDERNA DU INTE FÅR SE I KVÄLL!" el. dyl. på löpsedlarna på Expressen eller Aftonbladet...
Vilken oskyldig tid det var...!
(Hade en kompis som bara fick se inspelade avsnitt som hennes föräldrar hade censurerat. Hon blev lite utanför på skolgården när snacket om senaste avsnittet gick...)

Jaha, off topic igen....

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 54  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]