Ok, en presentation var det... Jag är ju ny och allt.
Jag är född 1977 och jag gillar att teckna, måla, läsa, skriva, spela tvspel (mest rpg och äventyrsspel på senaste tiden om jag ska vara ärlig), se anime, läsa manga, och jag har samlat vampyrprylar sen -84 eller tidigare. Jag brukade även spela rollspel under en kort period i mitten av 80-talet och har fortfarande kvar två karaktärsblad och några kartor. Jag är nog lite av en skräpsamlare är jag rädd.
Jag brukade läsa flera travar böcker i veckan när jag var liten, men min högstadielärare i svenska dödade det intresset genom att tvinga oss att recensera en bok i veckan, muntligt inför min mycket otrevliga klass, och gav betyg beroende på vilken bok man läst... Spelar ingen roll hur bra recensionen var om man inte läst något han gillade. Det sade han rakt ut när jag till slut ifrågasatte. Nu, efter drygt 10 år, har jag börjat läsa så smått igen. Discworld, Liftarens Guide till Galaxen, Harry Potter och liknande blir det mest för tillfället. Man måste ju mjukstarta.
Jag läste Sagan om Ringen i början av högstadiet om jag minns rätt. Handlingen tyckte jag var väldigt bra, men den var väldigt jobbig att läsa så jag måste erkänna att jag hoppade över en del sidor när jag kom till kriget i Konungens Återkomst för att få fortsätta läsa om Frodos färd. Jag blev väldigt förtjust i Tolkiens värld, men kände ingen annan som också läst (mer än ett par sidor) och gillat boken. Jag hade ingen aning om att det fanns Tolkienföreningar och sånt. Fanns antagligen ingen här uppe i norr heller.
När jag sedan hörde att filmerna var på väg, så tänkte jag läsa boken på orginalspråk innan jag gick och såg dem på bio. Jag hade länge tänkt läsa den, men det har bara inte blivit av eftersom jag räknade med att den skulle vara mer tröttsam att läsa än Ohlmarks översättning i och med att den är på engelska. Då visste jag ju inte att Ohlmarks broderat ut texten så mycket, utan trodde att det var en vanlig översättning. Dessutom så har alla lärare av någon orsak sagt till mig att jag är väldigt dålig på engelska vilket har stoppat mig från att läsa engelska böcker... Konstigt att jag fortfarande trodde på dem efter att för ett par år sedan ha upptäckt att jag inte har några problem med att läsa Discworld på engelska.
Hur som haver, det visade sig att LotR var betydligt mer lättläst på engelska och berättelsen kändes varmare på något vis, så nu är jag återigen fast, och därför är jag här.
Det var väl allt jag kan komma på nu i alla fall.
Ingen vidare bra presentation, men den får duga.
/Soot