Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jun 05, 2026 4:07 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1766 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 118  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 20, 2005 6:22 pm 
Maia

Idag hade Erik Andersson föreläsning på gymnasiet, och självklart var jag där! Väldigt trevligt, men lite Tolkienböcker, Gollumstatyer och ett levande ljus...! Han verkade dock ganska nervös. Hur som helst så var han väldigt intressant att lyssna på, han nämnde att han tyckte om att läsa från tolkiens ardas diskussionsforum... :lol:
Det var allt en trevlig avslutning på en trevlig dag!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 20, 2005 6:24 pm 
Vala

Vad lyxigt! *blir lite lätt jätteavensjuk*
Vilken skola går du i?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 20, 2005 7:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hmm... för att följa min egna grundtanke; vad har hänt mig idag? Tja, något speciellt: jag bytte bank idag. Inte att det var så pompöst som jag i mina storslagna tolkieninspirerade drömmar hade anat, men det var ändå viktigt nog att komma med här. Varför? Det blev inte som jag hade tänkt mig. Allt stressades fram; istället för att ha en söt kassörska som - med ett issmältande leende - sa "Ska du byta till vår bank, så gulligt av dig" (sexist - javisst :twisted: ) fick jag en narcistogant (narcistisk och arrogant - i ett ord) man vars kroppstyd tydde på jag-är-stressad-så-stör-mig-inte-syndromet, vilket gjorde att mitt första intryck av den banken var, minst sagt, lågt. Vidare lyckades den mannen få mig att känna mig dum från tid till tid, då jag inte alls hängde med i detta banksnack som han kanske hade velat. Därför blev min syn på banken sämre än vad den borde ha varit. Men... det gör inget; resten av min relation med banken bör vara mycket bättre...

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 20, 2005 8:00 pm 
Maia

Miranda skrev:
Vilken skola går du i?

Hehe... Jag går på Birger Sjöberg gymnasiet i Vänersborg.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 21, 2005 12:40 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Idag blir det nog ingenting speciellt men imorgon ska vi till Skansen och titta på konstfacks utställning. En kompis är med där och vi kommer in billigare.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 21, 2005 1:30 pm 
Vala

Tyarime skrev:
Miranda skrev:
Vilken skola går du i?

vad fuskigt, själv gick man i skitskola som inte han hittade till alls. :(

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 22, 2005 1:39 pm 
Maia

Miranda skrev:
Tyarime skrev:
Miranda skrev:
Vilken skola går du i?

vad fuskigt, själv gick man i skitskola som inte han hittade till alls. :(

Tålamod, så småningon kanske han hittar dit :lol:

Idag är jag väldigt trött... och det hjälper inte att man tittar ut genom fönstret och det är helt grått där ute, då blir man ännu tröttare! Kollade på TV i typ 5 timmar i sträck igår, så det kanske förklarar saken :? :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 22, 2005 2:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kom precis hem från Sundbyberg där jag har handlat tyg att fodra klänningsärmar med. Vi besökte också Svarta Katten och gissa vad? Till min stora förvåning (och till min moders stora irritation) köpte min far ett stort horn som han just lät ljuda genom huset! 8)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 22, 2005 3:08 pm 
Wavemaster of the World

Aah, vad skönt med helg nu när man kan slappna av utan matteprov och "partidebatter" (även om det var riktigt roligt) hängande över sig. Visserligen har jag ett SO-prov på fredag, men det är låångt in i framtiden.

Jag tycker inte om mammas arbetskompisar. Ingen brydde sig ens om att hälsa på mig i pausen när vi såg Sugar, och den enda gången jag tilltalades blev jag behandlad som något slags kollektiv. Jag kan faktiskt inte representera alla ungdomars syn på teater. :roll:

Igår hade Howl's Moving Castle (Det levande slottet) premiär! Den hade jag gärna sett på bio... om det hade funnits ett alternativ till den svenska dubben, vill säga. Eländes pluttstad man bor i... :x

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 22, 2005 6:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
Ingen brydde sig ens om att hälsa på mig i pausen när vi såg Sugar, och den enda gången jag tilltalades blev jag behandlad som något slags kollektiv.

Igår hade Howl's Moving Castle (Det levande slottet) premiär! Den hade jag gärna sett på bio... om det hade funnits ett alternativ till den svenska dubben, vill säga. Eländes pluttstad man bor i... :x

Menar du kolli? ;)

Just Det levande slottet har jag lite info om... Det finns 5 kopior av filmen på originalspråk med svensk text i Sverige, och även om dessa just nu befinner sig i Stockholm, Göteborg och Malmö, så kommer de cirkuleras i landet. Så håll ut, den kanske kommer till en stad nära dig! Jag vägrar blankt att se den dubbad. Dumt av Sandrews att köra med 90% dubbade kopior - det lär vara rätt många fler ungdomar/vuxna än barn som faktiskt bryr sig om att se den...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 22, 2005 7:04 pm 
Wavemaster of the World

vanja skrev:
Menar du kolli?

Det betyder väl ungefär att man är dum, korkad, oförmögen att göra något själv? Njä, jag menade att jag förväntades fungera som representant för alla svenska ungdomars teatersyn.

vanja skrev:
Jag vägrar blankt att se den dubbad.

Word! Dubbhatare världen över, förenen eder.

Har du sett fler av Miyazakis filmer (förutom Spirited Away)? Jag vill jättegärna se Mononoke-hime, men den verkar ju inte finnas att få tag på någonstans. Grave of the fireflies verkar också bra...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 22, 2005 7:13 pm 
Master of Doom

Beledhel skrev:
Kom precis hem från Sundbyberg där jag har handlat tyg att fodra klänningsärmar med. Vi besökte också Svarta Katten och gissa vad? Till min stora förvåning (och till min moders stora irritation) köpte min far ett stort horn som han just lät ljuda genom huset! 8)

Vad kul! Jag bor i Sundbyberg men jag har aldrig varit på Svarta Katten... Däremot köpte jag tyget till min medeltidsklädnad efter Bockstensmannens mönster i den tygaffär där jag är rätt bergsäker på att du var i.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 22, 2005 7:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
Har du sett fler av Miyazakis filmer (förutom Spirited Away)? Jag vill jättegärna se Mononoke-hime, men den verkar ju inte finnas att få tag på någonstans. Grave of the fireflies verkar också bra...

Jag har (och har sett) Spirited away, Prinsessan Mononoke och Totoro. Alla är underbara och väldigt olika. Mononoke är verkligen ingen barnfilm (avhuggna kroppsdelar etc...), och den är mycket mörkare än de andra två. Totoro är ju enbart mysig och gullig och alldeles fantastisk. Spirited away faller nog alldeles precis mellan de två, och det är också min favorit, mycket på grund av de vackra bakgrunderna och musiken. Det känns som att Miyazaki fortfarande bryr sig om det tecknade i tecknat! För Disney har det ju gått stadigt utför med kvaliteten. Det enda bra som kommer därifrån är Pixars filmer, och då är det ju, ja, Pixar.

Miyazaki är verkligen ett kulturfenomen i Japan. När jag var där var nästan den första frågan jag fick av alla jag träffade "Har du sett någon Miyazaki-film?" och sedan "Vilken är din favorit?". En 70-någonting tant förklarade för mig att alla, unga som gamla, har en favorit. Man måste ha en favorit... Hennes var Totoro :)

Erh... För att inte komma allt för långt ifrån ämnet kan jag väl berätta att jag faktiskt var på bio nyss. Jag såg Broken Flowers (Jim Jarmusch) som var precis som jag hade förväntat mig att Lost in Translation skulle vara... Hmm...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 22, 2005 7:32 pm 
Wavemaster of the World

Jag svarar i "vilken film såg du senast"-tråden istället, så att inte vår grymma, drakoniska moderator Älva straffar oss för offtopicande genom att hänga upp oss i tummarna eller nåt. :wink:

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 23, 2005 1:27 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

vanja skrev:
Jag har (och har sett) Spirited away, Prinsessan Mononoke och Totoro. Alla är underbara och väldigt olika. Mononoke är verkligen ingen barnfilm (avhuggna kroppsdelar etc...), och den är mycket mörkare än de andra två. Totoro är ju enbart mysig och gullig och alldeles fantastisk. Spirited away faller nog alldeles precis mellan de två, och det är också min favorit, mycket på grund av de vackra bakgrunderna och musiken. Det känns som att Miyazaki fortfarande bryr sig om det tecknade i tecknat! För Disney har det ju gått stadigt utför med kvaliteten. Det enda bra som kommer därifrån är Pixars filmer, och då är det ju, ja, Pixar.

Miyazaki är verkligen ett kulturfenomen i Japan. När jag var där var nästan den första frågan jag fick av alla jag träffade "Har du sett någon Miyazaki-film?" och sedan "Vilken är din favorit?". En 70-någonting tant förklarade för mig att alla, unga som gamla, har en favorit. Man måste ha en favorit... Hennes var Totoro :)

Erh... För att inte komma allt för långt ifrån ämnet kan jag väl berätta att jag faktiskt var på bio nyss. Jag såg Broken Flowers (Jim Jarmusch) som var precis som jag hade förväntat mig att Lost in Translation skulle vara... Hmm...
Mononoke var grym liksom spirited away, Totoro har jag inte sett vad handlar den om?

Grave of the fireflies. Vad är det för film?

Den nya han har släppt ska jag ladda ned och se odubbad så fort jag får tillfälle. Han är grym!!!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1766 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 118  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]