Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jun 05, 2026 11:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 54  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 24, 2008 8:44 pm 
Uruk

Jag utgår ifrån att en ny skribent kommer att märkas - så jag kan lika gärna avisera min ankomst 8)

Jag är en hängiven Tolkien vän och är helt förtrollad av hans verk. Varje möte med Tolkien gör mig dysfunktionell i flera dagar. Jag kan inte släppa tankarna vare sig dag eller natt. Efter att just ha läst Silmarillion för fyrahundra fjortonde gången känner jag att jag behöver sällskap. Någon att dela tankarna med så jag slipper bli introvert i en vecka :roll:

Jag är bokmal, friluftmänniska, inbiten scout som pluggat på KTH och hackar Java till vardags. Jag är född för länge sedan och skulle säkert kunna vara mamma till flera av er :P

Dock är jag långt ifrån någon expert, så vi får se om jag törs göra några inlägg...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 24, 2008 10:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

välkommen. alltid roligt när det kommer nya!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 25, 2008 8:03 am 
Maia
Användarvisningsbild

välkommen

PS. kolla in våran scouttråd den behöver flera inlägg :D

The fall of Gondolin

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 25, 2008 8:25 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Välkommen Sairë! Hoppas att du ska trivas här och vi är inte alla så superunga trots att det kanske inte är de flesta jag skulle kunna vara mamma till, så skulle det kunna vara några...

Nåja, välkommen hit återigen! :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 25, 2008 11:26 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Välkommen Sairë

åldern här är nog lite mer mixad en du först kan uppfatta nu för tiden.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 06, 2008 7:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kom just på att jag inte presenterat mig.

Iaf jag har bott i Umeå i större delen av mitt liv o nu studerar jag Biologi o Geovetenskap där.

Jag har egentligen inget huvudintresse men det blir ganska mkt datasittande för mig; spelar såna spel som BFM2 eller andra real time strategy spel. Springer även en del (fast det blev mer sånt tidigare). Och när föret är bra så åker jag gärna skidor (skating).

Jag var iaf väldigt Tolkien intresserad för några år sen, numera så är jag mera distanserad till det dock. Det är en fascinerande värld men det kan vara lite onödigt att lägga mkt tid på det.

kuriosa: jag kunde 630 decimaler av pi ett tag, men jag har inte övat på 1 år ungefär så nu kommer jag bara ihåg lite drygt 400.

P.S jag hatar rubix kub :twisted: försökte lära mig att behärska den men det var inte alls min grej.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 06, 2008 8:38 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Egalmoth skrev:
jag kunde 630 decimaler av pi ett tag, men jag har inte övat på 1 år ungefär så nu kommer jag bara ihåg lite drygt 400.

inte fler? det var dåligt :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 06, 2008 10:16 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Eglamoth: Då övar du inte tillräkligt.

Mmm decimaler om pi, det återviner minnen för mig. agh

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2008 11:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

schack har jag varit intresserad av till o från....blev lite förvånad när jag såg det här http://chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=5003

anand=sauron eh?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2008 8:57 am 
Noldoli
Användarvisningsbild

Nja, bara enligt honom (Anand) verkar det som. "What does the name "Viswanathan" mean? The original Sanskrit translates to "Master" (nathan) "of the Universe" (vishwa). Anand himself somewhat flippantly tells us it means "Lord of the Rings"." Det är bara om man betraktar Sauron som universums herre som det namnet funkar, och det var han ju aldrig. Det understrukna i citatet visar att det enbart är hans påhitt, och dessutom är ju namnet Vishwanathan bara ett alias han tagit. Han får kalla sig Illúvatar i fortsättningen.

Kul artikel!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2008 2:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Som ett alias? Nej, det är hans efternamn men journalister messade upp för längesen o trodde att hans efternamn var Anand o så har det blivit allmänt accepterat t.om. för Anand.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2008 7:40 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Ok, men det betyder fortfarande inte Ringarnas herre! Många indier har ju namn som har med religion att göra, men inget med Tolkiens värld. Att han dragit till med den översättningen gissar jag beror på att han vill ha lite extra uppmärksamhet, vilket den tolkningen av namnet onekligen ger. Och som sagt, den tolkningen är hans egen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 09, 2008 1:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Egalmoth skrev:

kuriosa: jag kunde 630 decimaler av pi ett tag, men jag har inte övat på 1 år ungefär så nu kommer jag bara ihåg lite drygt 400.

:shock: :shock: 630 st. du lär ha ett hyfsat minne!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 13, 2008 8:41 pm 
Uruk

Jag brukar titta in här och läsa då och då.
Bor i Uppsala, gillar fantasy, historia, konst, hantverk och sånt. Läste Bilbo i mellanstadiet och fortsatte med trilogin allt eftersom. Tolkiens verk är nästan den enda high fantasy jag gillar, har väldigt svårt för "efterföljarna" t ex Fionavars Vävnad och liknande. Jag är mer förtjust i Neil Gaiman, Diana Wynne Jones och annat åt det hållet.
Jag gillar att sy och hantverka och lever ut mina lustar i Uppsala Tolkiensällskap, aka Midgårds Fylking ( http://www.ennorath.nu/ ), där jag varit med i över 10 år. Där får man en anledning att fantisera kring Tolkiens värld och fylla i luckorna, och försöka skapa det i levande livet. Tolkiens böcker är en outsinlig källa till olika uppslag och idéer, det tar aldrig slut! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 13, 2008 9:31 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är alls så svårt som de flesta tror. Jag har indelat alla decimaler om block på 5 decimaler och det gör det mkt lättare. Då handlar det mest om att lägga blocken i rätt ordning vilket inte är så svårt om det inte är väldigt många decimaler.

Tex säger nån "33057" kan jag ganska snabbt säga att det börjar vid decimal 401, efter 9415116094. Och efter det följer 270365759591953
det årtal stalin dog o everest bestegs =).

Pröva att lära dig 50 decimaler genom att lära dig ett eller 2 block om dagen, då tränar du minnet o snart så tycker du det är ganska lätt o vill lära dig fler.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 54  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]