Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön jun 21, 2026 5:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 2:45 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Daniel skrev:
Ibland har jag en känsla av att Fëanor inte alltid är så värst seriös i allt han skriver! Han gillar att väcka debatt, har starka åsikter om allt och formulerar sig därefter !

Det stämmer bra det. Men här är Jag faktiskt seriös.

Grön

Kungen är ett hån mot demokratin då grundprincipen i en demokrati är att alla människor är jämlikar.

För att citera Lieutenant-Colonel Joshua Lawrence Chamberlain i boken "The Killer Angels" (filmen Gettysburg):

"No man has to bow. No man born to royalty. Here we judge you by what you do, not by what your father was."

Så talade en vis man i Amerika innan landet degenererade till den skräphög det är idag. Jag anser att han hade rätt. Det gör tydligen inte du.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 3:03 am 
Sinda

Jaha!?

Så i en republik försvinner automatiskt alla klass-skillnader och orättvisor? Alla världens republiker kännetecknas alltså av att där finns det inga familjer som är "finare" än andra, där bryr sig ingen om vem din far var, osv? I republiker råder frihet, jämliket och broderskap? Javisst! Se på USA, Ryssland, Kina, Afrika, Sydamerika, Nordkorea, osv! Vilken tur dessa länders invånare har som får leva i republiker!

Dumt! :x

Senast redigerad av Daniel sön jan 25, 2004 3:18 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 3:15 am 
Sinda

Fëanor skrev:

För att citera Lieutenant-Colonel Joshua Lawrence Chamberlain i boken "The Killer Angels" (filmen Gettysburg):

"No man has to bow. No man born to royalty. Here we judge you by what you do, not by what your father was."

Så talade en vis man i Amerika innan landet degenererade till den skräphög det är idag.

Hmm...?? Detta sades alltså vid slaget vid Gettysburg? INNAN Amerika blev en skräphög? Du menar alltså att på den tiden de hade slaveri, rassegregation och slaktade indianer så var Amerika ett "bra" land?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 10:07 am 
Vala

OK. Jag skrev fel dem sa inte gud bevare konungen i gudbevaremig-stil utan det ver mer
GUD BEVARE KONUNGEN!!!!!

Eftersom dem skrek det mer eller mindre uppfattade jag det inte som ett vanligt gudbevaremig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 10:46 am 
Sinda

Nej, men som sagt: även om de skrek det så är det ändå bara en artighetsfras, och har inget med att kungen är av guds nåde.

Och du sade att han svarade likadant? Hur då? Han kan ju inte säga gud bevare konungen själv, väl?

Senast redigerad av Daniel sön jan 25, 2004 1:16 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 12:37 pm 
Master of Doom

Det här var en hätsk debatt... Jag anser att kungahuset ska bort men man behöver inte gå till ytterligheter. Att de representerar Sverige utomlands är bara ett svepskäl för att få ha dem kvar. Ett bra tillfälle att avskaffa kungamakten är väl när Karl XVI Gustaf dör. Victoria blir nog aldrig drottning även om hon nog skulle vara en bättre statschef än vår nuvarande kung.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 1:21 pm 
Sinda

Jo, det blir alltid hätsk och "meningslös" debatt som inte leder någonvart när politik och monarki ska diskuteras, och just därför tycker jag att detta ämne inte hör hemma här på TA ( även om jag själv inte kunnat låta bli att debattera!)
Det leder bara till att avståndet ökar mellan folk, och istället för att förenas i det som vi har gemensamt - Tolkien - så glider vi ifrån varandra och blir mer eller mindre osams p.g.a. alla åsikter i olika övriga ämnen - särskilt politik!!!

Under kategorin " övrigt" tycker jag att övrigt tolkien-relaterat ska diskuteras, som inte hör hemma i någon annan kategori här på forumet.

Inte övrigt vad som helst!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 2:27 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Ämnet låst för tillfället pga klagomål.

Öppnas igen när jag har haft tid att läsa igenom allt.

Mvh

Johan

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]