Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 50, 51, 52, 53, 54  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: presentera er
InläggPostat: mån sep 22, 2014 11:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Välkommen till forumet, Johan! :)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: presentera er
InläggPostat: mån sep 22, 2014 11:21 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tis aug 26, 2014 1:57 pm
Inlägg: 114
Tack så mycket :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: presentera er
InläggPostat: tis sep 23, 2014 7:08 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Min tur då;

Jag gillar mest allt som har att görs med Midgård/Valinor, men spelar även schack och orienterar. Sen spelar jag alla möjliga andra spel också. Ålder: 12

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: presentera er
InläggPostat: fre sep 26, 2014 12:06 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Och så min tur.

Jag är medeltidare och älskar hantverk av diverse sorter nästan lika mycket som jag älskar Midgård. Jag studerar skog, lajvar och har sedan ett år ungefär börjat studera sindarin med viss framgång. Jag läste Bilbo för jag vet inte hur många år sedan i något sorts serieformat, läste den några år senare i bokform och hade kommit halvvägs med första ringboken när första ringfilmen kom. I skrivande stund är jag 25 år, bosatt i Ume och funderar över varför jag hänger på nördiga forum mitt i natten :-)

No vaer, mellyn!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: presentera er
InläggPostat: fre sep 26, 2014 12:27 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Hialmr skrev:
och funderar över varför jag hänger på nördiga forum mitt i natten :-)

Jag vet varför jag gör det i alla fall: För att jag är en nörd! :mrgreen:

Verkligen trevligt med ett antal nya presentationer! Välkomna till forumet, allihop! :D (Även om ni ju inte är några pinfärska nykomlingar någon av er, numera.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: presentera er
InläggPostat: fre sep 26, 2014 2:30 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Om mn jämför med de flesta andra är vi nya.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: presentera er
InläggPostat: mån nov 24, 2014 2:05 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis maj 06, 2014 7:04 pm
Inlägg: 74
Ort: (utanför) Göteborg
Hmm... Jag har ändå skrivit ett par inlägg redan, men kan lika gärna göra en sen presentation.

Jag bor nära Göteborg, på en ö. Jag är 21 år gammal, intresserad av mycket, men speciellt språk (framförallt germanska), historia (med specialintresse för "vikingatiden", Sveriges historia och allt som rör mina förfäder). Däremot var mina förfäder snarare norrmän än svenskar eftersom Sverige inte erövrade Bohuslän från Danmark-Norge förrän mitten på 1600-talet. Manga och Pokémon är två andra intressen. Japan är fascinerande. Ett av de allra största intressena är Lego.

Jag är tyvärr en obotlig samlare. När jag blir intresserad av något så måste jag samla... Har samlat mycket på pokémonkort och gjort av med mer pengar än jag borde. Så därför skall jag aldrig mer köpa några sådana. Köper många böcker nuförtiden och har fler än jag har tid att läsa, då jag för närvarande pluggar till gymnasielärare.

Musiksmak: främst metal, och då och då folk- och medeltidsmusik. Favoritbanden: Burzum, Bathory, Falkenbach, Odroerir, Arkona, Ensiferum, Skálmöld, Iron Maiden...

Och mest relevant för forumet: Min väg till Tolkien.
Jag blev intresserad av Midgård när jag var omkring 8 år. Morsan hade läst alla Narnia-böcker för brorsan och mig. Ungefär samtidigt som första LotR-filmen utkom, köpte oss morsan alla Sagan om Ringen-böckerna plus Bilbo. Vet inte om det var före eller efter filmen faktiskt... I vilket fall hann jag se första filmen på VHS innan jag gav mig i kast med böckerna, av vilka jag började med Två Tornen. Jag resonerade som så att eftersom jag hade sett första filmen kunde jag börja med andra boken (visste inte på den tiden att böcker och filmer kunde skilja sig åt så mycket). Så jag gick i andra klass när jag läste Tolkien, medan mina klasskamrater hade problem att läsa kapitelböcker över huvud taget xD Så kan det vara. Sedan följde åratal av LotR-lekar och eget fantasyskrivande och -lekande tillsammans med min bror och en kompis. Det tog lång tid innan jag faktiskt läste alla böckerna. Bilbo läste jag dock ett par gånger, och på engelska först i högstadiet. Förrförra året, om jag inte missminner mig, skaffade jag Silmarillion, Children of Húrin, Hobbit och LotR-trilogin på engelska (och läste dem alla). Skaffade även The Lays of Beleriand och Sigurd and Gudrún (två av mina favoritböcker). Har även The Fall of Arthur och Beowulf. Är väldigt ledsen att Professor T. aldrig skrev färdigt sin Arthur-dikt. Den hade kanske kunnat mäta sig med Tennysons "Idyller"!

Är för övrigt innehavare av Ohlmarks namnteckning (i hans De isländska sagorna). Är det ovanligt?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: presentera er
InläggPostat: ons nov 26, 2014 4:32 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Du har lego som stort intresse. Innefattar det lego hobbit och the lord of the rings?

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: presentera er
InläggPostat: tor nov 27, 2014 5:32 am 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis maj 06, 2014 7:04 pm
Inlägg: 74
Ort: (utanför) Göteborg
DurinVoronwe skrev:
Du har lego som stort intresse. Innefattar det lego hobbit och the lord of the rings?


Det gör det sannerligen :) Tyvärr saknas en del i samlingen. Kommer nog aldrig kunna köpa Orthanc. Eller Lonely Mountain... Det är för högt pris på det setet för att jag skulle kunna tänka mig att köpa det. 1200 kostar Lonely Mountain på billigaste stället, men det är bara typ 800 bitar i bygget. Så om man tänker sig ett genomsnittligt pris på 1 kr/kloss i de flesta byggen, så är priset/kloss mycket högre i det... Antagligen är det Smaug som gör att det är så fasligt dyrt. Hobbit-byggena har för övrigt varit dyrare än LotR-byggena tror jag.
Samlar du på LotR-legot? :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: presentera er
InläggPostat: tor nov 27, 2014 3:16 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag samlar, men saknar honmonstrets håla, dol guldor battle, lake town chase, alla i battle of five armies och Orthanc. Orthanc kommer jag nog aldrig kunna skaffa, och jag har valt bort alla de andra utom wich king battle, battle of five armies och lonely mountain. Dock tänker jag skaffa de tre sistnämnda någon gång (när?).

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: presentera er
InläggPostat: tor nov 27, 2014 5:46 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tis maj 06, 2014 7:04 pm
Inlägg: 74
Ort: (utanför) Göteborg
Ah... Jag saknar förutom Orthanc och Lonely Mountain följande: Riddles in the Dark, Lake Town Chase, Dol Guldur Ambush, Dol Guldur Battle, Attack on Lake Town, Battle of Five Armies... Tror inte något av LotR-byggena, förutom just Orthanc, saknas i min (och brorsans) samling. Sedan saknas vissa specialare också, typ Elrond-polybagen och special-Bilbo från filmen.

Samlar du på byggena av tolkienintresse, legointresse eller bådadera? :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: presentera er
InläggPostat: tor nov 27, 2014 8:25 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Båda. :)

Men sedan har jag byggt egna versioner av Minas tirith, osgiliath och byggt om trädet i warg attack till ett ungefär Lothlorien-träd (fast med gröna löv). Min lillasyster har även lake town chase. Men av specialsaker så saknar jag allt.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: presentera er
InläggPostat: mån feb 02, 2015 2:45 am 
Offline
Östring

Blev medlem: tis jan 06, 2015 10:54 pm
Inlägg: 33
Det verkar som jag kommer bli fast här ett tag framöver så kan väl likaväl presentera mig själv:

Född och och uppvuxen i Lilla Edet, men bor nu i Trollhättan. (båda ligger ca. en timme norr om GBG om det nu är nån som inte hade koll). Nyss fyllda 28, och långtidssjukskriven pga. GAD (generaliserat ångesttillstånd/"kronisk ångest").

Förutom några riktigt stora intressen - minigolf, kendama, schlager - så läser jag oerhört mycket, men väldigt sällan skönlitteratur. Facklitteratur i alla humanistiska ämnen slukar jag med enorm aptit, och har nån av mina vänner en fråga om religion/historia/språk/osv så brukar det vara jag eller Google som får hjälpa dem på vägen! :D

Just min fascination för "religion/historia/språk/osv" var det som fick mig att fastna för Tolkien. Hade aldrig läst böckerna när filmerna kom, och tyckte inte ens filmerna vad vidare bra... men jag såg om dem då och då, och kom på mig själv med att hela tiden googla namn och fraser och saker från filmerna, och sen fastnade jag rejält. Jag sträckläste ringtrilogin på fem dagar när jag väl kom iväg till biblioteket för att låna dem första gången! Nu sitter jag här och försöker ta mig igenom all böcker i HoME-serien och nördar ner mig rejält!

En sista, liten udda, sak med mig kan vara att jag faktiskt inte läst något som helst av Tolkien på svenska - med undantag för Ainulindalë och Valaquenta, men innan jag kom till Quenta Silmarillion hittade jag boken som engelsk ebok, så jag slapp våndan över att läsa på svenska! :D

_________________
Fanuilos, le linnathon, nef aear, si nef aearon!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: presentera er
InläggPostat: fre maj 01, 2015 2:42 am 
Offline
Snaga
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 21, 2014 8:47 pm
Inlägg: 3
Ort: Kramfors
Jag borde väl ha presenterat mig när jag blev medlem, men bättre sent än aldrig som man säger.

Jag heter Annica och bor i Kramfors. Jag gillar att läsa men är i en svacka nu och läser inte så mycket, gillar musik och att se tv-serier/filmer. På min bild ser ni min favoritkaraktär från Midgård, önskar bara att Tolkien utvecklat honom mer, men skulle jag levat i Midgård skulle jag vilja bo i Rohan då det är min favoritplats.

Jag började läsa böckerna året innan första filmen kom (eftersom jag ville ha läst dom innan jag såg filmerna) och fastnade direkt. De är de första - och enda - fantasyböcker jag läst än så länge. Har också läst några andra av böckerna i samma värld - Silmarillion, De förlorade sagorna 1 och 2 och Sagor från Midgård. Planerar även att läsa HoME men det har inte blivit av än, köpte dem förra året nån gång men de står fortfarande och samlar damm.

Eftersom ingen jag känner verkade gilla böckerna lika mycket som jag så började jag, efter första filmen kom ut att leta på internet efter ett forum som jag kunde gå med i, men hittade från början inget som verkade vara tillräckligt bra. Eller så kanske jag bara var för kräsen. Men jag hittade till slut ett som jag blev intresserad av och fortfarande är aktiv på. Forumet har två huvuddelar, en del där man kan diskutera allt som har med Midgård att göra och en del där man skapar karaktärer och spelar rollspel i Midgård, men det finns även plats för sånt som inte har med Midgård att göra.

Mitt användarnamn Seirduin skapade jag som efternamn till en karaktär på forumet jag nämnde ovan. Det var inte meningen att skapa ett alviskt namn men en av de andra medlemmarna uppmärksammade mig på att jag använt alviska ord ('duin' som bedyder flod och 'seir' som egentligen inte är ett alviskt ord men liknar 'sereg' som betyder blod).

Förutom Sagan om Ringen är jag ett stort fan av Diana Gabaldon's Outlander-serie som även gjorts till tv-serie. De är historiska romaner men passar inte in i någon speciell genre eftersom de innehåller tidsresor och romantik. För att citera Diana från en intervju är de "jag skriver stora, feta, konstiga, obeskrivliga böcker".


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: presentera er
InläggPostat: fre maj 01, 2015 1:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Välkommen hit, Seirduin! :) Hoppas att du kommer att trivas på det här forumet också, som ett komplement till LotrPlaza. Om inte annat kan det kanske vara trevligt att få prata Tolkien på svenska ibland!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 50, 51, 52, 53, 54  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010