Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 25, 2024 9:57 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 5:05 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Jag vet inte om man tekniskt sett kan räkna dem som historiska romaner -- fantasyinslaget är visserligen nedtonat, men det finns där -- men Mary Stewarts version av Arthursagan, berättad av Merlin, ger ofta ett ganska trovärdigt intryck. Det finns i alla fall inget som motsäger de källor som finns från tidsperioden ifråga. Fast de källorna är å andra sidan få och knapphändiga, så Stewart har haft ganska fritt spelrum ändå.

En av de bästa tolkningarna av Arthursagan som jag har läst.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 5:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Nämnde jag inte lite sent att jag menade "rentvå"? Jag vill faktiskt minnas att jag gjorde det. Ja, jag visste redan då att jag borde sätta in "just då", men jag sket i det. Om nån undrar så hittade jag inget passande ord just då. Kan vara av trötthet. Men iaf; med "rentvå" menar jag absolut inte att de ska rentvås, utan att de ska "rentvås". (jag kan hålla på hur länge som helst... tyvärr kan jag knappast komma med nåt bättre)

iaf. Ursäkta om nån tar anstöt...

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 8:20 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag förstod ingenting av vad du menade... :?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 27, 2004 10:27 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Martinus,

även Mark Twain har gjort en underbar version av Arthursaga. "En yankee vid kung Arthurs hov" som handlar om en amerikansk ingenjör som flyttas tillbaka i tiden. Humoristisk satir över romantiska medeltida hjältesagor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 27, 2004 12:47 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Stewarts böcker har jag läst och jag tyckte de var riktigt bra. Mera jordnära liksom.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 8:29 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Måste rekommendera Livläkarens besök. Mycket bra bok av Per Olov Enquist. Handlar om det danska hovet under den sinnessjuke Christian den sjunde där hans drottning från england blir förtjust i konungens livläkare osv.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: mån maj 02, 2011 1:28 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Den stegrande kamelen skrev:
Jag vill slå ett slag för Patrick O'Brian och hans serie om Aubrey och Maturin. Jag kan lika gärna kopiera vad jag skrev i ett annat sammanhang, så slipper jag formulera mig en gång till: :P

Bild

Info: Det här är en serie om tjugo böcker, sjöromaner som utspelar sig under napoleonkrigen i början av 1800-talet. Jack Aubrey är när serien börjar en löjtnant i engelska flottan som sitter på landbacken på Minorca, på halv lön, och väntar på att bli befordrad och få en sjöpostering. På en konsert träffar han på - ja, råkar faktiskt i luven på - läkaren och naturfilosofen Stephen Maturin. De båda försonas snart, och när Aubrey så får sin befordran till "Master and Commander" och får befälet över briggen Sophie, då tar han Maturin med sig ombord som sin fartygsläkare. Detta blir starten på ett mångårigt samarbete som för dem båda över hela jordklotet i ständig kamp mot Englands fiender.

Åsikt: Jag är uppväxt med C. S. Foresters underbara böcker om Hornblower, och har läst dem ett otal gånger. Eftersom det i båda fallen rör sig om sjöromaner från napoleontiden så ligger det nära till hands med en jämförelse. Men det vore nästan orättvist mot Forester, då O'Brian är så oerhört mycket bättre: Detaljrikedomen, kunskapen om tidseran, personskildringarna, språket... Trots likheterna i ämnesval tillhör de båda verken nästan olika genrer. Medan Hornblower-böckerna är charmiga, lättillgängliga äventyr så är Aubrey/Maturin-böckerna historiska romaner av en helt annan dignitet. Lite förenklat skulle man nästan kunna säga att Forester skriver ungdomsböcker och O'Brian vuxenböcker. Förutom det skyhöga underhållningsvärdet så lär man sig också mycket om det tidiga 1800-talets samhälle och stormaktspolitiska strävanden. Det kan kanske ta lite tid att komma in i O'Brian - framför allt om man läser på engelska, då hans språk är avancerat - men man blir mycket rikt belönad för besväret. Rekommenderas å det varmaste!

Mer info: Serien består som sagt av tjugo böcker. De tre första heter i original i tur och ordning Master and Commander, Post Captain och H.M.S. Surprise. Åtminstone dessa, och förmodligen ett par till, har också hunnit översättas till svenska. Om någon är orolig för att detta är en evighetsserie i vardande så kan jag "lugna" denne: O'Brian dog tyvärr härom året, så några fler än de tjugo böckerna i serien (plus några kapitel som början på den tjugoförsta) kommer det aldrig att bli. För mer info om böckerna och om Patrick O'Brian hänvisar jag till hans amerikanske förläggare.



Jag har också hört att detta ska vara en mycket fin bokserie. Jag stötte på serien helt nyligen då det gick upp för mig att att en av mina favoritfilmer "Master and Commander" (där bland annat b l a Billy Boyd har en roll) var baserad på denna bokserie och då framförallt "The far side of the world". Så jag har nu tänkt att ta mig an denna serie på engelska. Förhoppningsvis kommer man lära sig en massa för vardagslivet helt oanvändbara facktermer om 1800 -talets sjömanskap och fregatter :) .

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: mån maj 02, 2011 3:42 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Turgonin skrev:
Jag har också hört att detta ska vara en mycket fin bokserie. Jag stötte på serien helt nyligen då det gick upp för mig att att en av mina favoritfilmer "Master and Commander" (där bland annat b l a Billy Boyd har en roll) var baserad på denna bokserie och då framförallt "The far side of the world". Så jag har nu tänkt att ta mig an denna serie på engelska. Förhoppningsvis kommer man lära sig en massa för vardagslivet helt oanvändbara facktermer om 1800 -talets sjömanskap och fregatter :) .

Min rekommendation kvarstår definitivt, trots att det har gått sju år sedan jag gav den. Jag läste faktiskt om en av böckerna så sent som i förra veckan. De är verkligen storartade!

Här är första tre meningarna i första boken, bara för att ge en känsla av språket:

Patrick O'Brian skrev:
The music-room in the Governor's House at Port Mahon, a tall, handsome, pillared octagon, was filled with the triumphant first movement of Locatelli's C major quartet. The players, Italians pinned against the far wall by rows and rows of little round gilt chairs, were playing with passionate conviction as they mounted towards the penultimate crescendo, towards the tremendous pause and the deep, liberating final chord. And on the little gilt chairs at least some of the audience were following the rise with an equal intensity: there were two in the third row, on the left-hand side; and they happened to be sitting next to one another.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: mån maj 02, 2011 6:42 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Den stegrande kamelen skrev:
Turgonin skrev:
Jag har också hört att detta ska vara en mycket fin bokserie. Jag stötte på serien helt nyligen då det gick upp för mig att att en av mina favoritfilmer "Master and Commander" (där bland annat b l a Billy Boyd har en roll) var baserad på denna bokserie och då framförallt "The far side of the world". Så jag har nu tänkt att ta mig an denna serie på engelska. Förhoppningsvis kommer man lära sig en massa för vardagslivet helt oanvändbara facktermer om 1800 -talets sjömanskap och fregatter :) .

Min rekommendation kvarstår definitivt, trots att det har gått sju år sedan jag gav den. Jag läste faktiskt om en av böckerna så sent som i förra veckan. De är verkligen storartade!

Här är första tre meningarna i första boken, bara för att ge en känsla av språket:

Patrick O'Brian skrev:
The music-room in the Governor's House at Port Mahon, a tall, handsome, pillared octagon, was filled with the triumphant first movement of Locatelli's C major quartet. The players, Italians pinned against the far wall by rows and rows of little round gilt chairs, were playing with passionate conviction as they mounted towards the penultimate crescendo, towards the tremendous pause and the deep, liberating final chord. And on the little gilt chairs at least some of the audience were following the rise with an equal intensity: there were two in the third row, on the left-hand side; and they happened to be sitting next to one another.


Härligt att rekommendationen står kvar! :) Fint smakprov, han formulerar sig ledigt och elegant. Trots den korta texten får man intrycket av att han verkar ha ett rikt ordförråd. Det ska bli ett nöje att börja läsa serien. Jag har dessutom läst att O'Brian var mycket väl påläst på tidsperioden och det nautiska i stort. Serien anses därför vara en skönlitterär skildring som i stort innehåller många historiskt korrekta fakta, inte minst i skildringar av slag etc även om många av karaktärerna är fiktiva.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Historiska romaner
InläggPostat: mån maj 02, 2011 7:25 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Vill i sammanhanget flagga för italienaren Valerio Massimo Manfredi som ni inte bör läsa.

Har läst två av hans böcker, båda på temat Romarriket; Drakarnas rike och Den sista legionen.
De hade precist samam dramaturgi som bara lämnade en smått besviken, karaktärernas potentiella djup offras för bekväma Hollywood-klischéer och de historiska lärdomarna känns ganska måttliga.
Kanske jag bara råkat på hans lågvattenmärken (även om Drakarnas rike om romerska legionärer i Kina var tematiskt intressant) men inte upplagd för att chansa ;)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Historiska romaner
InläggPostat: mån maj 02, 2011 8:55 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Ngugi skrev:
Vill i sammanhanget flagga för italienaren Valerio Massimo Manfredi som ni inte bör läsa.

Har läst två av hans böcker, båda på temat Romarriket; Drakarnas rike och Den sista legionen.
De hade precist samam dramaturgi som bara lämnade en smått besviken, karaktärernas potentiella djup offras för bekväma Hollywood-klischéer och de historiska lärdomarna känns ganska måttliga.
Kanske jag bara råkat på hans lågvattenmärken (även om Drakarnas rike om romerska legionärer i Kina var tematiskt intressant) men inte upplagd för att chansa ;)


Jag håller med dig. Jag har läste i tonåren de inledande tre delarna i hans Alexander-serie om Alexander den store. De var inte speciellt bra. Jag har även läst (och köpt :shock: ) de ganska bedrövliga "Den sista legionen" och "Drakarnas rike". Båda två ganska tunna historier med "platta karaktärer". Trots det nya greppet med romare i Kina är den senare klyschig och förutsägbar. Okej semesterunderhållning förvisso, ifall man vill läsa något med historiskt anknytning. Men speciellt bra tycker jag inte det är.

En intressant roman däremot som förvisso utspelar sig något tidigare men i den romerska världen är svenskan Marianne Fredrikssons "Den som vandrar om natten". Det är en mycket fin historia med intressanta karaktärer. Rekommenderas.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Historiska romaner
InläggPostat: mån maj 02, 2011 9:14 pm 
Online
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
Turgonin skrev:
En intressant roman som förvisso utspelar sig något tidigare men i den romerska världen är svenskan Marianne Fredrikssons "Den som vandrar om natten". Det är en mycket fin historia med intressanta karaktärer. Rekommenderas.

Tack för tipset! Det där låter riktigt intressant, skall kollas in när jag är på biblioteket nästa gång.

När vi ändå är inne på romare rekommenderar jag gärna Uppsalaprofessorn Stig Strömholms trilogi Dalen, Fälten, Skogen, som utspelar sig under romarrikets sista tid på 400-talet. Det är en mycket intressant epok, den där kring imperiets sönderfall (man kan kanske rent av dra lite paralleller till vår nutid), och böckerna var vad jag minns mycket välskrivna. (Som vanligt var det så länge sedan jag läste dem att jag inte kan säga något mer konkret än så.)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Historiska romaner
InläggPostat: mån maj 02, 2011 9:36 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 05, 2010 8:14 am
Inlägg: 123
Ort: UK
Den stegrande kamelen skrev:
Turgonin skrev:
En intressant roman som förvisso utspelar sig något tidigare men i den romerska världen är svenskan Marianne Fredrikssons "Den som vandrar om natten". Det är en mycket fin historia med intressanta karaktärer. Rekommenderas.

Tack för tipset! Det där låter riktigt intressant, skall kollas in när jag är på biblioteket nästa gång.

När vi ändå är inne på romare rekommenderar jag gärna Uppsalaprofessorn Stig Strömholms trilogi Dalen, Fälten, Skogen, som utspelar sig under romarrikets sista tid på 400-talet. Det är en mycket intressant epok, den där kring imperiets sönderfall (man kan kanske rent av dra lite paralleller till vår nutid), och böckerna var vad jag minns mycket välskrivna. (Som vanligt var det så länge sedan jag läste dem att jag inte kan säga något mer konkret än så.)


Tack själv för tipset! Låter verkligen intressant! Som antikintresserad har jag en svaghet för historiska romaner som utspelar sig i romarriket. Jag har aldrig hört talas om Strömholm tidigare. Kan bli ett intressant projekt att läsa senare. Men först ska jag bekanta mig med Jack Aubrey och Stephen Maturins äventyr :wink:.

När vi ändå är inne på romargenren kan jag också nämna att Steven Saylors böcker generellt är hyfsade deckare. Det rör sig nästan (?) alltid om autentiska rättsfall. Stephen Saylor är dessutom mycket kunnig och skildrar den romerska världen på ett livfullt sätt. Helt ok nöjesläsning i hängmattan.

Likaså finns Conn Igguldens serie "Kejsaren" om Julius Caesar och Marcus Brutus. Förvisso snäppet mera klicheéartad än Saylors romerska värld men kan ändå fungera som tidsfördriv. Betydligt bättre än Manfredis romaner även om de förvisso säger mer om den senares än om de två andras verk.

_________________
Nulla Saulus Sine Amor


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Historiska romaner
InläggPostat: mån maj 02, 2011 9:55 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Vill man hoppa lite i tiden föreslår jag den mycket tunna "Jag skall dundra", snarare en novell på 170s, av Peter Englund och Kristian Petri.
Utspelar sig under några dagar 1706 bland svenska karoliner i Polen och en ganska bitter situation de dras in i.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010