Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 7:53 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Historiska romaner
InläggPostat: mån sep 13, 2004 10:14 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Historiska romaner såg jag en önskan om att debatter så jag flytar ämnen till en separat tråd. Med historiska romaner tänker jag främst på romaner som utspelar sig i en historisk miljö, mer eller mindre korrekt, samt innehåller äkta historiska personer.

Ett par böcker jag gärna skulle rekommendera i dessa sammanhang är Robert Graves böcker om Claudius. Han har låtit Claudius skriva sina memoarer, vilket inte är så dumt med tanke på att det är känt att Claudius skrev historiska verk. Man får följa intrigspelet i Rom från Augustus, Tiberius, Caligulas och Claudius dagar.

Annars är i mitt tycker Alexandre Dumas dä den stora mästaren på området. Med romaner som De tre musketörerna med fortsättning, Greven av Monte-Christo samt i stora delar av sin produktion väver han in historiska händelser i sina romaner för att ge en verklighetskänsla som gav stora framgångar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 11:02 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Gillade ett par romaner som jag inte minns författaren på men de hette : Nåd och Onåd, samt: Musik och Tystnad. Gillade dem hemskt mycket och humorn var skön.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 3:28 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 07, 2003 9:52 am
Inlägg: 193
Ort: I love Hjo :)
Kathleen Herbert: Queen of the Lightning
:) finns två till på det temat, men jag har bara läst den här ...

_________________
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
Where do I take this pain of mine
I run but it stays right by my side

MetallicA - Load - Until It Sleeps


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 3:37 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: sön aug 10, 2003 1:12 pm
Inlägg: 459
Ort: Minnesberg
Räknas Rosens namn (Umberto Eco) som en historisk roman? Den är hur som helst bland det tråkigaste jag har läst.

Älva: Den där Musik och tystnad har jag hört talas om (dock inte läst). Jag får för mig att författaren heter Rose någonting?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 4:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag vill slå ett slag för Patrick O'Brian och hans serie om Aubrey och Maturin. Jag kan lika gärna kopiera vad jag skrev i ett annat sammanhang, så slipper jag formulera mig en gång till: :P

Bild

Info: Det här är en serie om tjugo böcker, sjöromaner som utspelar sig under napoleonkrigen i början av 1800-talet. Jack Aubrey är när serien börjar en löjtnant i engelska flottan som sitter på landbacken på Minorca, på halv lön, och väntar på att bli befordrad och få en sjöpostering. På en konsert träffar han på - ja, råkar faktiskt i luven på - läkaren och naturfilosofen Stephen Maturin. De båda försonas snart, och när Aubrey så får sin befordran till "Master and Commander" och får befälet över briggen Sophie, då tar han Maturin med sig ombord som sin fartygsläkare. Detta blir starten på ett mångårigt samarbete som för dem båda över hela jordklotet i ständig kamp mot Englands fiender.

Åsikt: Jag är uppväxt med C. S. Foresters underbara böcker om Hornblower, och har läst dem ett otal gånger. Eftersom det i båda fallen rör sig om sjöromaner från napoleontiden så ligger det nära till hands med en jämförelse. Men det vore nästan orättvist mot Forester, då O'Brian är så oerhört mycket bättre: Detaljrikedomen, kunskapen om tidseran, personskildringarna, språket... Trots likheterna i ämnesval tillhör de båda verken nästan olika genrer. Medan Hornblower-böckerna är charmiga, lättillgängliga äventyr så är Aubrey/Maturin-böckerna historiska romaner av en helt annan dignitet. Lite förenklat skulle man nästan kunna säga att Forester skriver ungdomsböcker och O'Brian vuxenböcker. Förutom det skyhöga underhållningsvärdet så lär man sig också mycket om det tidiga 1800-talets samhälle och stormaktspolitiska strävanden. Det kan kanske ta lite tid att komma in i O'Brian - framför allt om man läser på engelska, då hans språk är avancerat - men man blir mycket rikt belönad för besväret. Rekommenderas å det varmaste!

Mer info: Serien består som sagt av tjugo böcker. De tre första heter i original i tur och ordning Master and Commander, Post Captain och H.M.S. Surprise. Åtminstone dessa, och förmodligen ett par till, har också hunnit översättas till svenska. Om någon är orolig för att detta är en evighetsserie i vardande så kan jag "lugna" denne: O'Brian dog tyvärr härom året, så några fler än de tjugo böckerna i serien (plus några kapitel som början på den tjugoförsta) kommer det aldrig att bli. För mer info om böckerna och om Patrick O'Brian hänvisar jag till hans amerikanske förläggare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 14, 2004 8:11 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Kata: Mycket möjligt och jag tycker du ska läsa den. Den är riktigt bra.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 1:18 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Den stegrande kamelen,

Hornblower är ju en känd romanserie, jag håller för närvarande på att skaffa serien på engelska. Jag vill dock läsa dem i kronologisk ordning så jag har inte kunnat börja än.

Den här Master and Commander som du skrev om, var det den som filmatiserades nyss?

Slutligen ett tips för dem som uppskattar historia i kombination med djur. Traveller av Richard Adams. Den handlar om Lees häst som berättar om sina minnen av det amerikanska inbördeskriget för gårdskatten. Ett annorlunda perspektiv än vad man är van vid. Adams är annars mest känd för Watership Down.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 1:55 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Citera:
Slutligen ett tips för dem som uppskattar historia i kombination med djur. Traveller av Richard Adams. Den handlar om Lees häst som berättar om sina minnen av det amerikanska inbördeskriget för gårdskatten. Ett annorlunda perspektiv än vad man är van vid. Adams är annars mest känd för Watership Down.


Det blir ju nästan ett måste att kolla upp! :D

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 2:19 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
A propos amerikanska inbördeskriget: om någon är intresserad av det så kan Jag rekommendera far och son Shaaras böcker.

Michael Shaara skrev "The Killer Angels" som skildrar slaget vid Gettysburg. Främst via Robert E. Lees, James Longstreets och Joshua Lawrence Chamberlains ögon. Han vann Pulitzerpriset för den boken. Boken har även filmatiserats och blivit en 4 timmar lång film vid namn "Gettysburg".

Hans son Jeff Shaara har skrivit två böcker om samma ämne.

"Gods and Generals" som sträcker sig från alldeles innan kriget upp till efter slaget vid Chancellorsville. Boken handlar om Robert E. Lee, Thomas "Stonewall" Jackson, Winfield Scott Hancock samt Joshua Lawrence Chamberlain.

"The Last Full Measure" fortsätter där "The Killer Angels" slutade och fortsätter till krigets slut. I den är huvudpersonerna Robert E. Lee, Joshua Lawrence Chamberlain samt Nordstatarnas nye överbefälhavare Ulysses S. Grant.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 3:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
andersson skrev:
Hornblower är ju en känd romanserie, jag håller för närvarande på att skaffa serien på engelska. Jag vill dock läsa dem i kronologisk ordning så jag har inte kunnat börja än.

Den här Master and Commander som du skrev om, var det den som filmatiserades nyss?

Filmen grundar sig huvudsakligen på tionde boken i serien, The Far Side of the World, men också lite småplock från de andra böckerna, vad jag förstår. (Jag har av någon anledning inte sett filmen än.)

Hornblower rekommenderas varmt! Första boken är nästan den allra bästa, med den stackars unge osäkre kadetten som blir sjösjuk redan för ankar vid Spithead.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 23, 2004 5:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Varför inte de nya böckerna om västvärldens mest psykparanoida makthavare någonsin; Hitler och Stalin? Jag har bara läst lite om dem, inte läst dem. Men visst skulle det vara intressant att läsa hur forskare försöker rentvå skurkarnas namn? Idiotiskt tyckte väl många när de först hörde om "Die Undergand"; att göra Hitler till en känslomässig person. Men om Hitler rentvås måste hans vapenbroder också rentvåas. Märk väl, i efterhand, "rentvås".

Ville bara göra ett inflik. Och jag vill gärna läsa de böckerna som ni rekomenderar. Bara så ni vet

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 12:05 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor feb 19, 2004 2:31 pm
Inlägg: 454
Ort: Göteborg
Arwens_vän,

jag har inte läst de nya böckerna om Hitler och Stalin. Jag förstår inte heller varför de skulle rentvås för att deras privatliv porträtteras. Kopplingen känns långsökt. Du tror inte att de omdömen du hört om böckerna är något färgade?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 12:20 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: tor apr 15, 2004 8:06 pm
Inlägg: 541
Ort: Tyresö
Många blandar ofta ihop rentvås och anledning. När man ger en anledning till att någon gjort något hemskt brukar många uppfatta det som en ursäkt, ett sätt att rentvå.

_________________
Är du dosan som passar till min stickpropp? Den behöver lite närkontakt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 3:17 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Tror någon allvarligt att alla diktatorer och andra "ondingar" inte har en enda mänsklig sida eller älskar någon människa?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 24, 2004 5:05 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Jag vet inte om man tekniskt sett kan räkna dem som historiska romaner -- fantasyinslaget är visserligen nedtonat, men det finns där -- men Mary Stewarts version av Arthursagan, berättad av Merlin, ger ofta ett ganska trovärdigt intryck. Det finns i alla fall inget som motsäger de källor som finns från tidsperioden ifråga. Fast de källorna är å andra sidan få och knapphändiga, så Stewart har haft ganska fritt spelrum ändå.

En av de bästa tolkningarna av Arthursagan som jag har läst.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010