Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 7:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2005 10:32 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 20, 2003 10:13 am
Inlägg: 1981
Ort: Hemma
Kate Winslet är helt fantastisk. Jennifer Ehle också.

_________________
Zis is ze German Coastguard. What are you zinking about?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 03, 2005 11:00 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Är det någon mer än jag som tycker att kvinnliga skådisar är väldigt anonyma? Om ni vill kan jag nämna hur många manliga skådespelare som helst som enligt mig verkligen är duktiga på vad det gör men när det gäller kvinnor så blir det genast mycket svårare och då är de dessutom förhållandevis äldre. Gäller det svenska skådisar blir det lite lättare. (Trodde jag men så det blev det inte)

Andledningarna till detta är självklart flera.
Punkt 1.) kan vara vilka filmer jag tittar på, eftersom jag är man (missförstå ej) så tittar jag förhållandevis väldigt mycket på Action, komedi och rysare. Där spelar ju ofta kvinnan objekt och således är hon ofta väldigt utbytbar och ofta tar produktionsteamet bara en snygg tjej som inte behöver ha en speciellt stor meritlista. Jämför tex highschool komedier manliga skådisar figurar ofta i många filmer men kvinnorna är nya varje gång (oftast)

Punkt 2.) Det är en mansdominerad filmvärld. Oavsett filmer så spelar en man ofta huvudrollen, kvinnan är en bifigur som ska samverka med mannen inget mer.

Punkt 3.) Fördommar. Min syn präglas av en tro på mannen i filmen ska vara den bäste skådisen, således misstänker jag redan från början kvinnan för att ha fått rollen på grund av sin skönhet och inget annat, medan mannen måste vara duktig eftersom alla män som är skådisar måste vara duktiga. Se nedstående.

Punkt 4.) Manliga skådisar har mer behov av att kunna spela eftersom de inte kan gå på utseende likadant som kvinnorna. således blir de bättre på att agera och man minns dom således bättre.
Vilken punkt ser ni som viktigast? har ni andra, delge dom gärna...

Manliga skådisar som har talang enligt mig. Ett urval. Johnny Depp, Edward Norton, Brad Pitt, Marlon Brando, John Malkovich, Ewan McGregor, Morgan Freeman, Samuel L Jackson, Sidney Pottier, Jim Carrey, Woddy Harellson, Kevin Spacey, Christian Slater.
Svenska manliga skådisar. Kjell Bergkvist, Gösta Ekman, Rolf Lassgård, Stellan Skarsgård, Max Von Sydow, Peter Stormare.

Kvinnliga skådisar som har talang enligt mig. Susanne Sarandon, Jane Fonda, Jodie Foster, Cameron Diaz, Julianne Moore, Nicole Kidman, Uma Thurman.
Svenska kvinnliga skådisar. Lena Endre, (Sedan hjärnsläpp)

Nu märker jag att väldigt få unga smugit in överhuvudtaget. men min känsla är att män ändå dominerar i den åldern. Det känns som att vi har tonvis med unga snygga tjejskådisar som gör en eller två filmer och sedan försvinner på grund av talanglöshet och att de blir för gamla för Hollywood.

Edit: tack älva Det var Moore jag hade på tungan :P Hur jag kunde glömma Kidman är en gåta eftersom det är min absoluta favorit bland kvinnorna.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Senast redigerad av Théoden Ednew tis jan 04, 2005 1:16 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 04, 2005 8:27 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Julianne Moore är ju en bra kvinnlig skådis. Nicole Kidman är också bra med tanke på de skilda roller hon fått utföra. Uma Thurman.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 04, 2005 12:57 pm 
FarbrorTora skrev:
Kate Winslet är helt fantastisk....

Håller med :D hon är en jättebra skådespelare, iaf i de filmer jag har sett med henne.. ! (dvs. Eternal sunshine och Titanic .. :roll: )


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 12, 2005 5:48 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:44 pm
Inlägg: 192
Ort: Nyköping
Den bästa skådespelaren genom tiderna är nog Christopher Lee. Har gjort en jäkla massa bra roller(Sagan om ringen, Star Wars, Young Indiana Jones etc.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 13, 2005 8:08 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 18, 2004 6:38 pm
Inlägg: 249
Ort: Stockholm/Hithlum/Lyrön
Undomiel skrev:
FarbrorTora skrev:
Kate Winslet är helt fantastisk....

Håller med :D hon är en jättebra skådespelare, iaf i de filmer jag har sett med henne.. ! (dvs. Eternal sunshine och Titanic .. :roll: )


Håller med.
Min favorit bland kvinnliga skådesspelare. Förutom ovanstående filmer var hon väldigt bra i Jane Austen's hörnuft och känsla.

Ska jag välja en manlig skådesspelare blir det nog Jack Nicholson, han har en otrolig utrycksförmåga. (har jag kommit på det ordet själv, eller? :roll: )

_________________
Tappa inte sugen!
Världen är full av tappade sugar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 14, 2005 4:15 pm 
Okej.. erkänner.. Jag har bara sett Jack i The Shining.. och mjaaa.. jag vet inte.. han är nog bra.. eller galen ;D


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 15, 2005 2:09 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 18, 2004 6:38 pm
Inlägg: 249
Ort: Stockholm/Hithlum/Lyrön
Undomiel skrev:
han är nog bra.. eller galen ;D


Både och, kanske? :D

_________________
Tappa inte sugen!
Världen är full av tappade sugar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 15, 2005 7:04 pm 
Precis som Jim Carrey.. :D
Jim Carrey är bra och GALEN hehe

Men jag tror bara inte att man kan dömma honom efter att ha sett The Shining.. Och vänta, jag har sett Galen I Kärlek.. på Tyska..
Fast jag betalade inte för att se den,, kollade från en kulle *LOL* :lol:


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 16, 2005 11:45 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 18, 2004 6:38 pm
Inlägg: 249
Ort: Stockholm/Hithlum/Lyrön
ärligt talat har jag inte sett jättemycket med honom heller, men när jag har sett han har han vart lysande.

_________________
Tappa inte sugen!
Världen är full av tappade sugar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 16, 2005 1:32 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör sep 20, 2003 10:13 am
Inlägg: 1981
Ort: Hemma
lillsundarn skrev:
Undomiel skrev:
FarbrorTora skrev:
Kate Winslet är helt fantastisk....

Håller med :D hon är en jättebra skådespelare, iaf i de filmer jag har sett med henne.. ! (dvs. Eternal sunshine och Titanic .. :roll: )


Håller med.
Min favorit bland kvinnliga skådesspelare. Förutom ovanstående filmer var hon väldigt bra i Jane Austen's hörnuft och känsla.


ja, visst är hon. men den enda filmer jag inte riktigt gillar av hennes filmer är faktiskt Titanic, men det är då inte hennes prestation jag inte tycker om utan snarare att jag inte tycker speciellt mycket om Leonardo DiCaprio. men DET kan ha att göra med att alla verkade vara galna i honom när Titanic kom...*suck*

en film med Kate Winslet som är ganska okänd (tror jag iallafall) är Quills. den handlar om Marquis deSade, så det kanske inte är så konstigt att man blir lite småkonstigt i huvudet efter att ha sett den. :)

_________________
Zis is ze German Coastguard. What are you zinking about?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 16, 2005 3:35 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 18, 2004 6:38 pm
Inlägg: 249
Ort: Stockholm/Hithlum/Lyrön
Jag tror att hon gjort nån film med Pj också.

Hette typ Heavenly Creatures eller nåt

_________________
Tappa inte sugen!
Världen är full av tappade sugar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 16, 2005 4:02 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 10, 2005 6:12 pm
Inlägg: 56
Al Pacino för tusan! :wink:
Robert De Niro, Morgan Freeman, Nicolas Cage.. Ja det finns många favoriter.. Peter haber :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 17, 2005 10:24 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Kvinnan som spelade Lida och som spelade rik miljonärska på Titanic. Hon är bra.

Jack Nicholsons första filmroll är i Easy Rider. En riktigt bra film för övrigt.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 17, 2005 2:26 pm 
FarbrorTora skrev:
ja, visst är hon. men den enda filmer jag inte riktigt gillar av hennes filmer är faktiskt Titanic, men det är då inte hennes prestation jag inte tycker om utan snarare att jag inte tycker speciellt mycket om Leonardo DiCaprio. men DET kan ha att göra med att alla verkade vara galna i honom när Titanic kom...*suck*


Jag hatar Leo ;) tycker inte att han är bra.. men jag gillar titanic ändå..


Upp
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010