Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 15, 2005 11:49 am 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
det jag vill ha sagt är att väldigt mycket skönlitteratur uppger sig för att vara sant. utan att någon reagerar för det.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 15, 2005 11:56 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
Théoden Ednew skrev:
det jag vill ha sagt är att väldigt mycket skönlitteratur uppger sig för att vara sant. utan att någon reagerar för det.

Jo, men det jag menar är att all skönlitteratur skapar en värld där berättelsen är sann och en ram för hur den är sann, det som kallas fiktionen; men problemen uppstår när antingen läsarna blandar ihop den här illusionen med verkligheten eller författaren t o m underblåser den och själv hävdar att "det här och det här är fakta", utan att ha täckning för det.
Författarna till "Arkiv X" t ex säger ju själva att deras enda syfte varit att skrämma skiten ur folk en gång i veckan, medan andra författare t ex skriver nyckelromaner, eller säger att de berättar "den dolda historien" om ngt, även om de blandat in en intrig för att göra det lättsmält.

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 15, 2005 12:00 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Sant men sanningen är baserat på hur vi upplever omvärlden och rent personligt. Alltså är det egentligen helt värdelöst att tala om sanning som ett begrepp. Dan Brown säger ju att det han skriver är sant, vad vet vi om det? han kanske sitter på information som vi helt har missat. Att då fördömma honom som lögnare kanske bara gör att vi ser dumma ut när "sanningen" väl kommer fram.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Senast redigerad av Théoden Ednew tis maj 03, 2005 10:12 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 15, 2005 12:10 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
Théoden Ednew skrev:
Sant men sanningen är baserat på hur vi upplever omvärlden och rent personligt. Alltså är det egentligen helt värdelöst att tala om sanning som ett begrepp. Dan Brown säger ju att det han skriver är sant, vad vet vi om det? han kanske sitter på information som vi helt har missat att då fördömma honom som lögnare kanske bara gör att vi ser dumma ut när "sanningen" väl kommer fram.

Jo. Men om DB gör anspråk på att berätta en sanning får han också tåla att vi med de kunskaper och metoder vi har granskar honom och säger att det där håller inte, särskilt om han hemlighåller bevis/information, eller det han säger inte kan styrkas. Det är än så länge den vedertagna metoden.
Mycket handlar om hur man värderar saker, men en del av det jag sett i sammanhanget tycker jag handlar om att vi tolkar saker efter våra normer.

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 15, 2005 12:16 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Lingling skrev:
Författarna till "Arkiv X" t ex säger ju själva att deras enda syfte varit att skrämma skiten ur folk en gång i veckan


Inför pilotavsnittet sade de minsann att det byggde på verkliga händelser...

Citera:
Men om DB gör anspråk på att berätta en sanning får han också tåla att vi med de kunskaper och metoder vi har granskar honom och säger att det där håller inte, särskilt om han hemlighåller bevis/information, eller det han säger inte kan styrkas. Det är än så länge den vedertagna metoden.


Självklart. Men hur vi bedömer honom som skönlitterär författare har inget med detta att göra. Att såga "Da Vinci-koden" som skönlitterärt verk på dessa grunder är ett misstag som många verkar göra.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 15, 2005 5:35 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör okt 02, 2004 4:45 pm
Inlägg: 416
Ort: Här och omkring
Danne skrev:
Lingling skrev:
Författarna till "Arkiv X" t ex säger ju själva att deras enda syfte varit att skrämma skiten ur folk en gång i veckan


Inför pilotavsnittet sade de minsann att det byggde på verkliga händelser...


Att man sa det har jag faktiskt helt missat - å andra sidan bygger den ju
på moderna myter som en del tror på, MiB osv, och andra händelser kring mörkläggning av diverse "skunk works" och liknande har inträffat, frågan är vad man menar med "verkliga händelser" - ivf ser jag det som marknadsföring, på samma sätt som man sålde "Blair Witch Project".

Danne skrev:
Självklart. Men hur vi bedömer honom som skönlitterär författare har inget med detta att göra. Att såga "Da Vinci-koden" som skönlitterärt verk på dessa grunder är ett misstag som många verkar göra.


Jag har inte bedömt "Da Vinci-koden" som litterärt verk, för efter att maken läst den litade jag på honom när han sa att jag inte missade ngt om jag lät honom ge bort den, så jag yttrar mig inte om den i det avseendet, men däremot har jag läst "The Holy Blood And The Holy Grail" för några år sedan (och "Ödets Spjut" för mer än 20 år sedan :)) och sett en del av diskussionerna kring den.

(Hört flera kalla den rätt tafflig deckare, men också sett att många tycker den är lysande, en tyckte att man absolut inte fick driva med den för även om den är usel handlar den om ett "mycket allvarligt ämne" och det var lika illa som att skoja om Förintelsen att skoja om hypen (apropå en Berglinare som jag just nu inte hittar länk till och nu börjar jag få brått iväg) ).

_________________
Lingling

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 18, 2005 6:52 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag tycker att boken är väldigt bra men jag irriterar mig vid tanken på hur många människor som luras att tro att det han skriver är på riktigt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 18, 2005 7:20 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Jag har inte lurats utav boken. Beskrivningar av bygnader, konstverk och liknande är ju korrekta. Jag vill bara påpeka att dokumentären som gick för ett tag sedan tog upp felaktigheter kring en kyrka som var ett villospår. Skulle inte munken kunnat lura sig av att PS som stog för kyrkans grundare var beteckning på det hemliga sällskapet som jag inte kan stava till. (Jag vet vad det heter men boken är inte tillgänglig för mig just nu.) Jag vill dock säga att hur en munk klädd i munkkåpa kan undgå uppmärksamhet är för mig en gåta. Att han är albino gör ju inte saken lättare.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 18, 2005 9:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:32 pm
Inlägg: 1817
Ort: Vid Aver Peddrolocs skogar
Beskrivningarna av byggnader, konstverk och liknande håler hög klass. Men det är inte perfekt. Det är pinsamt felaktiga beskrivningar i vissa fall. Mona Lisa hänger inte i ett enskilt rum (i alla fall enligt mina källor. Jag har inte sett henne själv), "madonna on the rocks" är större än Neveu, Lovuerenpyramiden har inte 666 glasplattor, geografin är totalt felaktig med mera (reu Haxo, eller hur bankadressen löd, är på andra sidan av Paris). Det är som att han har sämre faktakoll än vad min samhällskunskapslärare tolererar.

Du har helt rätt angående Silas. Jag skulle defenetivt upptäcka en munk med fullständig munkutstyrsel.

Vilken kyrka menar du? Jag kan inte åminna en kyrka som "Priory of Sion" skapade som villospår.

_________________
Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker

Åt samma håll - Lars Winnerbeck


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 19, 2005 3:51 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Där munken dödar nunnan är ett villospår. Han tror att gralen finns där.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 03, 2005 9:58 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Jag håller på och läser boken nu, som jag sa i "Läser för tillfället"-tråden.

Medryckande story, men fruktansvärt illa skriven (se bara på missbruket av frågetecken och oförmågan att böja "millennium" rätt!), och när Dan Brown säger att Priory of Sion finns på riktigt glömmer han att notera att det grundades 1956. Att Johannes döparen skulle vara Maria Magdalena i "Sista nattvarden" är också trams, eftersom det var traditionellt inom den konstnärliga skola som Leonardo tillhörde att avbilda en man som ännu inte hittat sin plats i livet såsom varande långhårig och skägglös.

M.m., m.m, m.m.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 03, 2005 4:46 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Martinus skrev:
Jag håller på och läser boken nu, som jag sa i "Läser för tillfället"-tråden.

Medryckande story, men fruktansvärt illa skriven (se bara på missbruket av frågetecken och oförmågan att böja "millennium" rätt!), och när Dan Brown säger att Priory of Sion finns på riktigt glömmer han att notera att det grundades 1956. Att Johannes döparen skulle vara Maria Magdalena i "Sista nattvarden" är också trams, eftersom det var traditionellt inom den konstnärliga skola som Leonardo tillhörde att avbilda en man som ännu inte hittat sin plats i livet såsom varande långhårig och skägglös.

M.m., m.m, m.m.

Ursäkta men det är inte Johannes Döparen som är avbildad på Nattvarden utan Jesus lärjunge Johannes som var en helt annan person. Johannes Döparen var enligt bibeln en smula "huvudlös" vid tillfället för nattvarden. Sedan tycker jag att det liknar en kvinna på de korta bilder jag har sett på Nattvarden men du har säkert rätt.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 03, 2005 5:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Lingling skrev:
(Hört flera kalla den rätt tafflig deckare, men också sett att många tycker den är lysande, en tyckte att man absolut inte fick driva med den för även om den är usel handlar den om ett "mycket allvarligt ämne" och det var lika illa som att skoja om Förintelsen att skoja om hypen (apropå en Berglinare som jag just nu inte hittar länk till och nu börjar jag få brått iväg) ).



Var det den här?
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 03, 2005 5:17 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Aah, vad vore livet utan satir?

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 03, 2005 5:23 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Brehmer skrev:
Martinus skrev:
Jag håller på och läser boken nu, som jag sa i "Läser för tillfället"-tråden.

Medryckande story, men fruktansvärt illa skriven (se bara på missbruket av frågetecken och oförmågan att böja "millennium" rätt!), och när Dan Brown säger att Priory of Sion finns på riktigt glömmer han att notera att det grundades 1956. Att Johannes döparen skulle vara Maria Magdalena i "Sista nattvarden" är också trams, eftersom det var traditionellt inom den konstnärliga skola som Leonardo tillhörde att avbilda en man som ännu inte hittat sin plats i livet såsom varande långhårig och skägglös.

M.m., m.m, m.m.

Ursäkta men det är inte Johannes Döparen som är avbildad på Nattvarden utan Jesus lärjunge Johannes som var en helt annan person. Johannes Döparen var enligt bibeln en smula "huvudlös" vid tillfället för nattvarden. Sedan tycker jag att det liknar en kvinna på de korta bilder jag har sett på Nattvarden men du har säkert rätt.


Helt korrekt. Freudian slip of the key från min sida.

Freudian slip: When you say one word and think of a mother.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 108 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010