Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 21, 2005 11:31 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
*slår sig för pannan* Allt är enkelt när man har lösningen. :roll:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 21, 2005 12:04 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Den stegrande kamelen skrev:
Brehmer skrev:
Ett enkelt slarvfel av Kamelen antar jag.

Ja, självklart. Men egentligen är det inte mer "rätt" med två ettor än med en etta och en tvåa. De två första talen följer ändå inte mönstret, eftersom det helt enkelt inte finns två föregående tal. Man måste definiera de två första nuffrorna explicit. Seriens definition är därför "den serie som börjar med två ettor, och där alla efterföljande tal är summan av de två föregående". Och då hade man ju lika gärna kunnat definiera det som "den serie som börjar med en etta och en tvåa", inte sant? :)


Nja, inte riktigt. Jag anser att det står ett oändligt antal nollor först i talserien. De syns dock inte precis som nollorna i hundratals och tusentalsraderna inte syns i talet 14.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 21, 2005 12:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Brehmer skrev:
Nja, inte riktigt. Jag anser att det står ett oändligt antal nollor först i talserien. De syns dock inte precis som nollorna i hundratals och tusentalsraderna inte syns i talet 14.

Ett oändligt antal nollor? Hur förklarar du då den första ettan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 21, 2005 12:32 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Den stegrande kamelen skrev:
Brehmer skrev:
Nja, inte riktigt. Jag anser att det står ett oändligt antal nollor först i talserien. De syns dock inte precis som nollorna i hundratals och tusentalsraderna inte syns i talet 14.

Ett oändligt antal nollor? Hur förklarar du då den första ettan?

Visst fan. OK,den första ettan måste man som vilken talserie som helst definera.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 21, 2005 1:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Brehmer skrev:
Visst fan. OK,den första ettan måste man som vilken talserie som helst definera.

Jag tänker envisas! :D I talserier som, likt Fibonacci, använder två tidigare tal så måste de två första siffrorna definieras. Du väljer av någon anledning att definiera dessa som 0 och 1 istället för 1 och 1, precis som jag tidigare råkade köra med 1 och 2. Det gör ju ingen skillnad när man väl kommer igång, de efterföljande siffrorna blir de samma, men det är ändå inte helt korrekt. Nollan är också en siffra!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 21, 2005 1:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Det verkar vara många här som är intresserade av matte :D

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 21, 2005 2:30 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Den stegrande kamelen skrev:
Brehmer skrev:
Visst fan. OK,den första ettan måste man som vilken talserie som helst definera.

Jag tänker envisas! :D I talserier som, likt Fibonacci, använder två tidigare tal så måste de två första siffrorna definieras. Du väljer av någon anledning att definiera dessa som 0 och 1 istället för 1 och 1, precis som jag tidigare råkade köra med 1 och 2. Det gör ju ingen skillnad när man väl kommer igång, de efterföljande siffrorna blir de samma, men det är ändå inte helt korrekt. Nollan är också en siffra!

Envisas på du, jag blir väl till slut tvungen att hålla med dig i det här fallet. Jag ville bara rätta ett slarvfel och nu får man för det. Att du anger 1,2,3,5,8,... som Fibonaccis talföljd är ju felaktigt eftersom denna talföljd uppträder ofta i naturen och då som 1,1,2,3,5,8,... så ursäkta att det blev så utdraget.
EDIT: Inlägg 300 inte illa på två månader när jag har haft skolarbete också.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 21, 2005 4:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Brehmer skrev:
Att du anger 1,2,3,5,8,... som Fibonaccis talföljd är ju felaktigt eftersom denna talföljd uppträder ofta i naturen och då som 1,1,2,3,5,8,...

Det låter spännande! Ge gärna exempel på var i naturen.

Brehmer skrev:
Inlägg 300 inte illa på två månader när jag har haft skolarbete också.

Själv tycker jag ju inte att många inlägg på kort tid är något eftersträvansvärt ur forumskvalitetsperspektiv, utan snarare tvärtom. :P
Detta förstås inte sagt med någon syftning på just dig, utan bara en allmän reflektion.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 21, 2005 5:20 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Den stegrande kamelen skrev:
Det låter spännande! Ge gärna exempel på var i naturen.

Jag minns att det var något om virvlar på något sorts löv b.l.a.. Jag vet att det uppträder ganska ofta i naturen och om jag inte minns fel så var det Fibonacci som först på visade detta och därför har föjden fått hans namn. Är ledsen att jag inte kan ge något mer exakt men jag såg det på en film som min mattelärare visade mig i tvåan på gymnasiet och det var snart fyra år sedan och jag fäste inte så stor uppmärksamhet. Men jag kan se om jag kan hitta något i en kursbok som jag har här hemma. Om jag inte minns fel så stod det något om Fibonacci-följden där och det kan ha stått något om det jag nämde som kuriosa. Jag hittar inget i Whalströms och Widstrands matematiklexikon och kan just nu inte hitta kursboken. Det stod dock en del intressant om Fibonacci-földens matematiska egenskaper.

EDIT: Jag skriver svar på klagomål,frågor och åsikter i mina inlägg. Jag antar att jag har lagt omkring 20 -30 oväsentliga inlägg under min period här.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 21, 2005 5:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Brehmer skrev:
Den stegrande kamelen skrev:
Brehmer skrev:
Nja, inte riktigt. Jag anser att det står ett oändligt antal nollor först i talserien. De syns dock inte precis som nollorna i hundratals och tusentalsraderna inte syns i talet 14.

Ett oändligt antal nollor? Hur förklarar du då den första ettan?

Visst fan. OK,den första ettan måste man som vilken talserie som helst definera.

Det här verkar du ha hittat på själv.

Brehmer skrev:
Den stegrande kamelen skrev:
Brehmer skrev:
Visst fan. OK,den första ettan måste man som vilken talserie som helst definera.

Jag tänker envisas! :D I talserier som, likt Fibonacci, använder två tidigare tal så måste de två första siffrorna definieras. Du väljer av någon anledning att definiera dessa som 0 och 1 istället för 1 och 1, precis som jag tidigare råkade köra med 1 och 2. Det gör ju ingen skillnad när man väl kommer igång, de efterföljande siffrorna blir de samma, men det är ändå inte helt korrekt. Nollan är också en siffra!

Envisas på du, jag blir väl till slut tvungen att hålla med dig i det här fallet. Jag ville bara rätta ett slarvfel och nu får man för det. Att du anger 1,2,3,5,8,... som Fibonaccis talföljd är ju felaktigt eftersom denna talföljd uppträder ofta i naturen och då som 1,1,2,3,5,8,... så ursäkta att det blev så utdraget.

Som jag förstod det envisas Kamelen med att det krävs två startvärden. Tillåt mig att hålla med. Vilka som är de "rätta" startvärdena kan sedan diskuteras. En del anger 0 och 1. Andra föredrar 1 och 1. Ett fåtal håller sig till 1 och 2. Det handlar i alla tre fallen om väsentligen samma följd. Vad som är bäst beror på vad man är ute efter. Termen "fibonacciföljd" används ibland dessutom i den mer allmänna betydelse som Kamelen anger, dvs. för en godtycklig oändlig följd där alla termer utom de två första är lika med summan av de två närmast föregående termerna.

Att Kamelen valde att starta med 1 och 2 uppfattade jag inte som slarv. Det är just följden med dessa två startvärden och inte någon av de andra följderna som man lätt kommer att tänka på i samband med melkors problem. Jag gick också först in i den återvändsgränden.

Brehmer skrev:
Den stegrande kamelen skrev:
Det låter spännande! Ge gärna exempel på var i naturen.

Jag minns att det var något om virvlar på något sorts löv b.l.a.. Jag vet att det uppträder ganska ofta i naturen och om jag inte minns fel så var det Fibonacci som först på visade detta och därför har föjden fått hans namn. Är ledsen att jag inte kan ge något mer exakt men jag såg det på en film som min mattelärare visade mig i tvåan på gymnasiet och det var snart fyra år sedan och jag fäste inte så stor uppmärksamhet. Men jag kan se om jag kan hitta något i en kursbok som jag har här hemma. Om jag inte minns fel så stod det något om Fibonacci-följden där och det kan ha stått något om det jag nämde som kuriosa. Jag hittar inget i Whalströms och Widstrands matematiklexikon och kan just nu inte hitta kursboken. Det stod dock en del intressant om Fibonacci-földens matematiska egenskaper.

I naturen torde bara ändliga delföljder till Fibonaccis talföljd förekomma, vilka dessutom ofta hoppar över ett antal inledande termer. Historiskt var det väl så att Fibonacci löste ”kaninproblemet”, där naturen är högst förenklad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 7:41 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Ohlmarxisten skrev:
Brehmer skrev:
Visst fan. OK,den första ettan måste man som vilken talserie som helst definera.

Det här verkar du ha hittat på själv.

Vad då att man alltid måste definera första siffran i en talföljd. Det är självklart. Att jag klantade mig lite och försökte söka en förklara hur jag alltid har sett på Fibonacciföljden. Fibonacciföljden skall definieras på följande sätt enligt tidigare nämt matematiklexikon. Fibonaccitalet f(n) = f(n-1)+ f(n-2) där f(1)=f(2)= 1. Bokstäverna och siffrorna inom paranteser skall stå som index längst ner men eftersom jag inte kan göra det här så får det bli så här.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 8:30 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Är inte det som kallas "det gyllene snittet"? Vi fick lära oss det i skolan när vi hade konstundervisning. Sen läste jag om det i nån vetenskapstidning. Det återkommer i snöflingor, snäckskal och allt möjligt och det kan tydligen räknas ut med någon matematisk formel.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 9:32 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: ons jan 19, 2005 8:43 pm
Inlägg: 478
Ort: Trollhättan
Älva skrev:
Är inte det som kallas "det gyllene snittet"? Vi fick lära oss det i skolan när vi hade konstundervisning. Sen läste jag om det i nån vetenskapstidning. Det återkommer i snöflingor, snäckskal och allt möjligt och det kan tydligen räknas ut med någon matematisk formel.

Det gyllene snittet är en historia för sig och uppträder också väldigt ofta i naturen. Oftare och exaktare än Fibonacci-följden. Enligt mitt matematiklexikon så finns det ett samband mellan Fibonacci-talen och det gyllene snittet som dock är alldels för krångligt att gå in på. Man måste helt enkelt läsa det själv och jag kan inte skriva det kortfattat så ni som är intresserade för kolla upp det själva.

_________________
Speaking words of wisdom: Let it be- Paul McCartney


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 9:50 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Ok. Tyvärr är jag väl kanske inte såå intresserad, jag visste bara att det fanns något som hette så. Men rebellisk som jag är så tror jag inte att konst är en logisk eller matematisk sak som man kan räkna ut. Lika lite som diktning (Döda poeters sällskap.)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 22, 2005 3:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Brehmer skrev:
Ohlmarxisten skrev:
Brehmer skrev:
Visst fan. OK,den första ettan måste man som vilken talserie som helst definera.

Det här verkar du ha hittat på själv.

Vad då att man alltid måste definera första siffran i en talföljd. Det är självklart. Att jag klantade mig lite och försökte söka en förklara hur jag alltid har sett på Fibonacciföljden.

Jaja, det var väl lite oklart vad jag menade att du hade hittat på själv. Men allt detta med ett oändligt antal nollor och att det skulle fungera om man "definierar" den första ettan (men inget mer) förstod jag inte alls hur du fick ihop. Men du verkar ju nu ha återgått till en av de vanliga definitionerna. Så det är väl inget mer att säga om detta.

Brehmer skrev:
Fibonacciföljden skall definieras på följande sätt enligt tidigare nämt matematiklexikon. Fibonaccitalet f(n) = f(n-1)+ f(n-2) där f(1)=f(2)= 1.

Medan t.ex. Nationalencyklopedin vill ha det till 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, …

Brehmer skrev:
Det gyllene snittet är en historia för sig och uppträder också väldigt ofta i naturen. Oftare och exaktare än Fibonacci-följden. Enligt mitt matematiklexikon så finns det ett samband mellan Fibonacci-talen och det gyllene snittet som dock är alldels för krångligt att gå in på. Man måste helt enkelt läsa det själv och jag kan inte skriva det kortfattat så ni som är intresserade för kolla upp det själva.

Det är väl inte så svårt att förklara sambandet! Det gyllene snittet brukar beskrivas som uppdelningen av en sträcka A i två delar B och C så att C/B = B/A, dvs. så att den mindre delen förhåller sig till den större delen som den större delen förhåller sig till hela sträckan. Kvoten mellan två på varandra följande tal i Fibonaccis talföljd går mot just talet B/A, dvs. talföljden 1/1, 1/2, 2/3, 3/5, 5/8, 8/13, … går mot talet B/A.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010