Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor feb 27, 2020 8:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 1441 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95 ... 97  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 05, 2008 8:53 pm 
Maia

Narnia - Prins Caspian... Hmm.. gillade häxan och lejonet mycket bättre men det var mysigt att se Nya Zeeland igen. Jag var på stranden de kommer till i början när jag var i NZ! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 05, 2008 10:24 pm 
Maia

Narnia, prins Caspian, den började bra sen så blev liknelserna med lord of the ring alldelles för många. Jag undrar om det var Lewis som snodde detaljer från Tolkien eller tvärtom, men magin försvinner tyvärr. Skulle någon på det här forumet mot förmodan :lol: inte sett lord of the ring filmerna så kommer ni att tycka bra om denna filmen.

Betyg: svag 3/5

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 07, 2008 8:43 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Har nu även jag sett Prins Caspian och måste hålla med föregående talare det är många likheter med Sagan om Ringen och tja de kanske valt en väl snutfager prins men utöver det tyckte jag den var väldigt bra. Upptäkte då jag senare läst boken att filmen var mer em action..
Så har jag även sett Arn;Tempelriddaren.. uch säger jag bara ganska seg och typiskt svensk film..Och varför talade alla engelska plötsligt?...

Dont say I didn't trye

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 08, 2008 2:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Corintur skrev:
Narnia, prins Caspian, den började bra sen så blev liknelserna med lord of the ring alldelles för många. Jag undrar om det var Lewis som snodde detaljer från Tolkien eller tvärtom, men magin försvinner tyvärr.

Jag skulle då inte säga att det har något som helst med författarna att göra, utan att det helt enkelt är ett försök av Narniaregissörerna att rida på LotR-vågen genom att uttnyttja PJ:s framgångskoncept. :roll:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 09, 2008 11:16 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

En långvarig förlovning. Fransk film med Audrey Tautou som utspelar sig efter första världskriget. Mathildes fästman är försvunnen efter kriget, men hon är säker på att han lever.

En mycket bra film. En kombination av våldsam krigsfilm, gullig kärlekshistoria och deckare. 4/5

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 09, 2008 12:50 pm 
Sinda

Lord of the Grey Havens skrev:
En långvarig förlovning. Fransk film med Audrey Tautou som utspelar sig efter första världskriget. Mathildes fästman är försvunnen efter kriget, men hon är säker på att han lever.

En mycket bra film. En kombination av våldsam krigsfilm, gullig kärlekshistoria och deckare. 4/5

Jag håller med dig en väldigt bra och vacker film. Borde ta och se om den snart. Gillar du även dom andra filmerna som Jean-Pierre Jeunet har gjort? :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 09, 2008 3:30 pm 
Användarvisningsbild

De två jag har sett:

Amelie från Montmartre är ett måste. Har en stil som gör den bättre än ovan nämnda film. Och musiken sen... Konst i filmform som en kompis sa.

Alien 4 är rätt bra för att vara en fjärde film i en serie, men jag är lite Aliennörd också :wink:

Vansinnigt förälskad är en annan bra film med Audrey Tautou. Härlig och lite creepy historia som berättas ur två perspektiv.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 10, 2008 2:06 pm 
Sinda

Håller med dig om Amelie och En långvarig förlovning. :)

Delicatessen och The City of Lost Children är två andra bra filmer av Jean-Pierre Jeunet som jag kan rekommendera. Väldigt klurig handling och väldigt vackra filmer (foto, scenografi och så vidare)

Alien 4 var okej, dock tyckte jag att hela serien dog ut efter film 2.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 10, 2008 5:09 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Senast sedda: Notes on a Scandal. Mkt välspelat brittiskt drama, med hyfsat förutsägbar handling. 3/5.

Ska strax se Arn. Tror den är ganska dålig, både vad gäller handlingen (avskyr historieförvanskning) och skådespeleriet (några bra skådisar i rollistan, men överlag tror jag de agerar för tafatt eller spelar över). Men man kan ju alltid hoppas...

Till er som gillar Jeunet kan jag bara instämma. Delicatessen är en absolut favorit och hans övriga är riktigt bra de också. Finns det förresten en tråd om filmtips? Det vore roligt att ge och ta del av olika tips (kanske främst rörande Middle-earth). Jag har tex en finsk version av Lord of the Rings från 90-talet!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 11, 2008 10:28 pm 
Maia

Såg nyss Arn. Jag blev positivt överaskad, trodde att jag skulle bli bedrövad av att se den, men den var nog den bästa svenska film jag sett.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 12, 2008 9:57 pm 
Maia

Drop dead gorgeous, satiren i denna film var helt grym och åtskilliga komiska moment. Det är sällan jag utdelar ett såpass här högt betyg och absolut inte till den här typen av film men jag måste ju vara ärlig :lol:

Betyg: 5/5

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 13, 2008 2:26 am 
Maia
Användarvisningsbild

Lord of the Grey Havens skrev:

Tror att vi såg den filmen i skolan förra terminen, väldigt bra!

Ikväll så såg jag trots viss motvilja den nya Rambo filmen, egentligen var den väll inte bra, men jag kan acceptera att filmen bara är våld om jag förväntar mig det, ganska roligt dock

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 14, 2008 3:53 pm 
Användarvisningsbild

Kiss Kiss Bang Bang.
Action/thrillerkomedi med Robert Downey Jr och Val Kilmer. Handlar om två personer i Hollywood som blir indragna i ett par mordfall. Det låter väl inte så fantastiskt men det är det. Två riktigt sköna huvudkaraktärer som är rappa och sarkastiska. Och framför allt är det en film som driver med massor av filmklyschor. Se den!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 14, 2008 5:31 pm 
Maia

Mamma Mia! the movie! Jag som är Mamma Mia!-nörd av den värsta graden gillade den så klart.
När jag väl lyckades trycka in i min hjärna att Meryl Streep inte är Gunilla Backman (som spelade huvudrollen i den svenska uppsättningen och som enligt mig har en helt sanslöst underbar röst) blev jag kanonförtjust i filmen. Det är visserligen en massa överspel, men hela handlingen är ju sån så det hade nästan varit fel om det varit "normalspel".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 16, 2008 8:53 pm 
Maia

Hotet inifrån, en spännande thriller om ett hot mot USA:s president med Michael Douglas, Kiefer Sutherland, ....

Betyg: 4/5

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1441 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95 ... 97  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme