Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:07 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1438 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 92, 93, 94, 95, 96
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 11, 2009 12:08 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Är också väldigt förtjust i Pythons filmer (och tv-serier).
Såg ryska "Min höna Riaba" (1994) ikväll. Gillar ni Kusturicas filmer (tex "Svart katt, vit katt" eller "Underground" lär ni gilla denna också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 11, 2009 10:49 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Eldalie skrev:
Såg ryska "Min höna Riaba" (1994) ikväll. Gillar ni Kusturicas filmer (tex "Svart katt, vit katt" eller "Underground" lär ni gilla denna också.


Är det lika bra musik?

(jag gillar Ziburs version http://www.myspace.com/ziburklezmer )

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 11, 2009 6:49 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
virre skrev:
Är det lika bra musik?


Nä, inte i närheten av Bregovic, men den är inte dålig, och på sina ställen är den kaotisk precis som i tex Underground, även om det aldrig blir lika effektfull.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 11, 2009 8:02 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
oh underground hade glömt bort den! Måste kolla "Min höna Riaba" isf. tack för tipset!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 11, 2009 8:24 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
ordagnir skrev:
oh underground hade glömt bort den! Måste kolla "Min höna Riaba" isf. tack för tipset!


Fast lika bra som den är den inte, men den har lite av samma galenskaper. Skruva ner förväntningarna något om du gillar Underground.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 11, 2009 8:27 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
ok.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 12:46 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Turgon skrev:
Minb favorit var Cesar och steningen ibörjan av filmen.


Nja, det var ju Pontius Pilatus. Caesar hade varit död i ungefär 85 år om man antar att Brian ska vara ungefär trettio år.

Det senaste jag såg var Paths of Glory från 1957 med Kirk Douglas i huvudrollen. Det är en film om skyttegravskriget under första världskriget. Den skildrar orättvisorna i den franska armén och den vanlige soldatens utelämning när högre officerare spelar maktspel. Man blir väldigt engagerad i filmen och i de menigas öden, vilket jag tycker är ett stort plus.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 5:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Den senaste filmen jag såg var In the Name of the King (och det berättar jag inte för dig, Túrin, för du var med :wink:). Vad säga om denna film, mer än att den mest bestod av action och fantasyklicheer staplade ovanpå varandra utan att någonsin ge ett ögonblicks andrum? Man upphör aldrig att förvånas över hur fruktansvärt likriktade och fantasilösa filmmakare kan bli när de ska ge sig på att göra något inom denna stackars genre ... I alla fall blev filmen faktiskt betydligt bättre när den tog slut, för under eftertexterna spelades "Skalds and Shadows" och "Carry the Blessed Home" med Blind Guardian och "The Fire Burns Forever" med Hammerfall! :D De flesta här vet förhoppningsvis att Blind Guardian är mitt favoritband sedan många år tillbaka, så det var en mycket rolig överraskning. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 5:33 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Túrin Turambar skrev:
Turgon skrev:
Minb favorit var Cesar och steningen ibörjan av filmen.


Nja, det var ju Pontius Pilatus. Caesar hade varit död i ungefär 85 år om man antar att Brian ska vara ungefär trettio år.


Jaha. För jag tyckte att dem sa Caesar.

Men om du säger det så.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 03, 2010 5:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
De filmer jag har sett på senare tid:

Sherlock Holmes: En ganska ny film (2009 tror jag). Jag tycker att den var väldigt bra, en av de bästa filmerna jag sett på länge. Skådespelarinsatserna tycker jag är bra, och Sherlock och Watson blir väldigt intressanta personer. Jag har inte läst originalböckerna, men jag kan tänka mig att det är lite mer action och fight i filmen.

The Holy Grail: Jag tycker att detta är den roligaste Monthy Python-filmen. Otroligt rolig.

De vilda Gässen: En ganska gammal film, men ändå riktigt bra. Ett gäng erfarna elitsoldater sätts ihop för att rädda en afrikansk president. Spännande, men har ett lite tråkigt slut.

Indiana Jones 2: Ganska underhållande även denna. Den kan stundtals bli lite töntig, men har en del roliga scener.

Framom främsta linjen: En verklighetsbaserad film om ett svensktalande frivilligförband under finska forstättningskriget, innehållande mest finlandssvenskar men även svenskar. En film som var bra, mycket bättre än jag trodde. Huvudpersonen är Harry Järv, som efter att ha trampat på en mina fördes till sjukhus i Stockholm där han blev kvar och levde fram till sin död 2009.

Enemy at the gates: En mycket bra film om prickskytten Vasilij Zajtsev under slaget om Stalingrad. Riktigt bra.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2010 7:48 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Orophin skrev:
De filmer jag har sett på senare tid:

Sherlock Holmes: En ganska ny film (2009 tror jag). Jag tycker att den var väldigt bra, en av de bästa filmerna jag sett på länge. Skådespelarinsatserna tycker jag är bra, och Sherlock och Watson blir väldigt intressanta personer. Jag har inte läst originalböckerna, men jag kan tänka mig att det är lite mer action och fight i filmen.

jag har inte sett filmen men jag tycker det verkar som om de har gjort Sherlock och Watson en otjänst det som är så bra i Sherlock Holms böckerna är att det inte måste vara så mycket pang pang, dessutom så är jag ganska osäker på Sherlock Holms som långfilm det känns som det kan vara mycket utfyllnad som inte har att göra någonting med fallet att göra

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2010 7:52 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
jag har inte sett filmen men jag tycker det verkar som om de har gjort Sherlock och Watson en otjänst det som är så bra i Sherlock Holms böckerna är att det inte måste vara så mycket pang pang, dessutom så är jag ganska osäker på Sherlock Holms som långfilm det känns som det kan vara mycket utfyllnad som inte har att göra någonting med fallet att göra
Instämmer. Jag är mycket tveksam till den här versionen av Holmes/Watson.

Jag såg "Lornas tystnad" på bio igår. En mycket bra, men mycket tragisk film av bröderna Dardenne. Det var inte deras bästa, men å andra sidan har jag sett fem andra riktigt bra filmer av dem, så de håller en jämn hög klass.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 10, 2010 9:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Eldalie skrev:
treebeard skrev:
jag har inte sett filmen men jag tycker det verkar som om de har gjort Sherlock och Watson en otjänst det som är så bra i Sherlock Holms böckerna är att det inte måste vara så mycket pang pang, dessutom så är jag ganska osäker på Sherlock Holms som långfilm det känns som det kan vara mycket utfyllnad som inte har att göra någonting med fallet att göra
Instämmer. Jag är mycket tveksam till den här versionen av Holmes/Watson.

Jag såg "Lornas tystnad" på bio igår. En mycket bra, men mycket tragisk film av bröderna Dardenne. Det var inte deras bästa, men å andra sidan har jag sett fem andra riktigt bra filmer av dem, så de håller en jämn hög klass.


Självklart jag håller med, men om man särställer filmen och böckerna så får man otroligt bra böcker (självklart) men också en väldigt underhållande film.

I filmen har man lånat tiden och miljön samt drag ur karaktärpersonligheterna. I övrigt har dessa kanske inte så mycket gemensamt. Filmen har nog också tjänat på att heta "Sherlock Holmes" eftersom det är ett namn som folk känner igen, vilket har gett filmen draghjälp. Jag påstår dock fortfarande att det är en väldigt bra film.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1438 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 92, 93, 94, 95, 96

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010