Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 1:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vet inte ifall denna fråga passar in i övrigt..
InläggPostat: sön aug 10, 2003 3:18 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 12:32 pm
Inlägg: 327
Ort: Sundsvall
men ifall den inte gör det får jag väl be någon admin att flytta den till ett bättre.

Jag undrar vem C.S Lewis är?
Fick hem HoME-serien här om dagen och det står mycket kommentarer från honom...

_________________
42


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 10, 2003 4:26 pm 
Offline
Manwë
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:16 pm
Inlägg: 350
Ort: Borås
Författare som bl.a. har skrivit om Narnia...
Han och Tolkien var mycket goda vänner och var båda med i Inklings, en litterär grupp som de startade när de båda läste på universitetet(?) Var det så?

_________________
Anders Karlsson - Chefsmoderator
Forumregler | Tolkiens Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: C.S. Lewis
InläggPostat: tis aug 12, 2003 9:01 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Han skrev mycket riktigt böckerna om Narnia, för övrigt mycket bra böcker. han har även skrivit Utflykt från tyst planet och Prelanda (stavningen kan var fel)...

Rent stilmässigt hörde Lewis till den skola som inom fantasy brukar kallas för mytopoetiskt.

Hans kristna drag slår igenom med kraft i alla hans böcker, i bland blir allegorierna i Narnia nästan FÖR tydliga för min smak i alla fall...

Johan, denna gång utan fel singularändelse.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 13, 2003 4:04 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: ons aug 13, 2003 3:02 am
Inlägg: 11
Ort: Stockholm
Som sagts var CS Lewis Tolkiens goda vän under många år. Tillsammans med några andra ingick de i sällskapet The Inklings som träffades två gånger i veckan, dels hemma hos Lewis och dels på puben Eagle and Child. När de träffades läste de bla högt ur sina ofullbordade verk och gav varandra konstruktiv kritik. Så man kan nog på sätt och vis utgå från att påverkat varandra en hel del i sitt skrivande, vilket också märks ibland när man läser deras böcker tycker jag...
Vill du veta mer om The Inklings kan du läsa här: http://hem.fyristorg.com/gumby/sf/oktober/2g.html
Är du intresserad av CS Lewis finns det mycket information på den här sidan: http://cslewis.drzeus.net/


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 31, 2003 12:21 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: sön aug 31, 2003 12:42 am
Inlägg: 97
Ort: Falun
Har för mig att C.S. Lewis höll till på Oxford och att han höll på med matematik... men jag kan ha blandat ihop honom med någon annan... kommentarer?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 6:39 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 07, 2003 9:44 am
Inlägg: 90
Ort: Göteborg
Oxford stämmer, men inte matematik. Han undervisade i engelska, först vid Magdalen College i Oxford, sedan som professor i Cambridge. I ett försök att fylla luckor i sina studenters utbildning ordnade han bl a Beer and Beowulf-kvällar (som jag gärna hade deltagit i; alldeles för lite sådant på dagens universitet). Hans första fantastiska verk, The Pilgrim's Regeress, är full av historiska och kristna allegorier och allusioner, och mycket svårläst i första utgåvan. Andra utgåvan är kommenterad och har kapitelinledningar som gör att man förstår lite bättre. Läser dem just nu -- fascinerande. Där kan vi prata om övertydlighet. Narnia är ett intet jämfört med dessa.

_________________
Expect to feel pleasure. Knowledge is sexy.
Expect to feel pain. Knowledge is torture.
-- Jeff Noon, Vurt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 6:50 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
jag gav mig på The Pilgrim's Regeress (den okommenterade) för många år sedan, men gav upp. Den tillhör en exklusiv liten trojka bestående av The Pilgrim's Regeress, Ulysses (J. Joyce) och Processen (F. Kafka) som jag påbörjat men som jag inte klarat av att slutföra för att dom helt enkelt tar för mycket av min kraft att smälta.

Sorgligt men sant!

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 7:29 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 07, 2003 9:44 am
Inlägg: 90
Ort: Göteborg
Kommentarerna underlättar avsevärt :)

Ulysses kan jag förstå -- bitvis är den, erm, lite tung. (Men det finns underbara bitar också. Synd att det inte går att få tag i en Best of...-version.

Processen är bara att beklaga. Jag rekommenderar att du åtminstone kikar på episoden "Inför lagen" (borde den heta på svenska), som ligger utanför berättelsen om Josef K. Den ligger, om mitt minne inte sviker mig, mot slutet i episoden i kyrkan. Finns som utdrag i Borges et als The Book of Fantasy. Intressant nog påminner den mycket om en av berättelserna i Coetzees Elizabeth Costello, även om C.'s är mer utarbetad och roligare.

Kan f. ö. rekommendera Coetzee -- Hans Foe är en underbar vridning av Robinson Crusoe (bland annat därav titeln: deFOE) och Waiting for the Barbarians har sin charm. Varför han fick Booker Prize för Disgrace kan jag dock inte förstå. Bortkastad tid, kände jag nog. Eller så har jag inte nog kunskaper om Sydafrika...

_________________
Expect to feel pleasure. Knowledge is sexy.
Expect to feel pain. Knowledge is torture.
-- Jeff Noon, Vurt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010