Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 9:35 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Läs min serie!
InläggPostat: fre maj 12, 2006 5:14 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Hejsan!
Har just startat en blogg där jag lägger upp min självbiografiska serie. Det vore jättekul om folk kunde gå in där och läsa lite och sedan komma med konstruktiv kritik! Adressen är http://franzserie.blogspot.com/
Tackar på förhand!
MvH, Franz


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 15, 2006 7:48 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Den verkar i mitt tycke vara en serie som har potential att bli något. Humorn är nog av ett sådant slag att många kan ta den till sig för att de flesta känner igen sig. Emellanåt så påminner den en smula om Nemi. Mest i temperamentet.
Jag måste också vara ärlig och säga att humorn kanske inte riktigt är min men jag tror att jag är mer eller mindre ensam om det och att din serie faktiskt skulle kunna slå igenom.

Lycka till!

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 16, 2006 11:50 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Tack så jättemycket för den positiva kritiken!
Hur menar du att den påminner om Nemi i tempramentet?
Jag förstår att humorn inte tilltalar alla, den är ju rätt grabbig på sina ställen, men att du ändå gav den så positiv respons gör mig jätteglad!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 16, 2006 12:52 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Den påminner en smula om Nemi. Den ger samma känsla när folk "tänder till" så att säga.

Man måste ju se objektivt på saker fast man kanske inte har samma tycke. :wink:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 12, 2006 7:04 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 25, 2006 9:58 am
Inlägg: 78
Ort: Mirkwood
Jag måste säga det var mycket underhållande att läsa. Det här är precis min humor :D
Mycket bättre än serierna i t ex expressen.

_________________
"Do ents get morning wood?"


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 12, 2006 7:31 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 25, 2006 9:58 am
Inlägg: 78
Ort: Mirkwood
Jag läste precis sommarpladder, den är absolut min favorit! Såååå rolig :D

_________________
"Do ents get morning wood?"


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 12, 2006 8:18 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Något jag måste kritisera om du ska få någon större spridning är ju att gå någon slags serietecknarskola, och finner din egen teckningsstil. Det är ju det som måste till i ditt fall tror jag. Humorn är ju helt ok men stilen känns väldigt vanlig och opersonlig tyvärr.

men som sagt, kör på.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 13, 2006 7:10 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Tyvärr så kan skolor verkligen motarbeta det som du efterlyser Theoden. Många gånger så lägger de upp regler och ramar för konst. Det viktigaste är väl i såna fall att hitta en skola som verkligen jobbar för att man ska ha ett eget uttryck.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 16, 2006 8:53 pm 
Offline
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 19, 2003 10:57 pm
Inlägg: 2279
Ort: Uppsala
Jag gillar serien. Den påminner mig både om Rocky, som jag älskar, samt Nemi, som jag endast älskar ibland. Plus att jag känner igen mig utav bara helvete. Fast Nietzsche är felstavat, fy fy!

Théoden Ednew skrev:
och finner din egen teckningsstil.


Och vad är det för dumheter? Tänk om något sagt till typ Monet: "uppfinn din egen stil din djävel!" Man ritar, precis som man målar, som man gör och kan. Att man precis som någon annan håller sig till samma stil är inte plagiarism. Jag menar alla surrealister plagiariserar ju inte precis grundaren av surrealismen genom att göra surrealistisk konst.

_________________
I'm just an ancient drummer boy and in the wars I used to play.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 17, 2006 9:54 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Fëanor skrev:
Och vad är det för dumheter? Tänk om något sagt till typ Monet: "uppfinn din egen stil din djävel!" Man ritar, precis som man målar, som man gör och kan. Att man precis som någon annan håller sig till samma stil är inte plagiarism. Jag menar alla surrealister plagiariserar ju inte precis grundaren av surrealismen genom att göra surrealistisk konst.
Visserligen, men min tanke är att om hon vill ha en större spridning på serien, så funkar den inte med den nuvarande stieln, enligt mig. Den är för outvecklad och gråskalig, Snobben exempelvis har ju visat att sådant går hem ändå, men då gäller det en lite barnslig serie, ska den vara träffande för en vuxen ungdom, bör den ändå efterspana litegrann på exempelvis de två serier du nämner, Nemi samt Rocky. Detta är alltså vad jag tror.

Sedan gällande grejjen med att påpeka för Monet att han skulle finna sin egna stil, så beror det ju på vad Morningstar som sagt vill uppnå. Som många andra konstnärer inklusive möjligtvis Monet? (ty därom är jag okunnig) Så måste kanske Morningstar välja mellan lidandet av att hålla fast vid sin nuvarande stil och uppnå en stor berömmelse i efterhand, eller böja sig för de kommersiella krafterna och bli stor i detta liv.




OBS! oerhört långdragna liknelser och massa blaj från min sida och allt är som sagt mina egna åsikter, blir Morningstars serie känd även med sin nuvarande stil är jag bland de första att gratulera.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 19, 2006 1:33 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Citera:
Visserligen, men min tanke är att om hon vill ha en större spridning på serien, så funkar den inte med den nuvarande stieln, enligt mig.


Vilken hon? Franz?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 19, 2006 11:34 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Oj, nu blev det många svar. Kul att folk läser serien och verkar finna den uppskattade!

Älva: Aha, det var så du menade att den påminde om Nemi. Jo, det kan nog stämma, det är ju mycket tusch och svarta ytor i båda serier.

Manwë: Tack så jättemycket, det är jätteskoj att höra! Hoppas att du även kommer att gilla dom som dyker upp inom kort :)

Théoden Ednew: Nu vill jag verkligen inte låta som en sådan som inte kan ta kritik, för det kan jag, men jag håller inte riktigt med dig. Eller, det är klart att du är i din fulla rätt att tycka att jag tecknar tråkigt, men det vore mycket dumt av mig att ändra teckningsstil, för jag tecknar så som jag tycker är roligast att teckna och skulle jag teckna på ett annat sätt så skulle jag nog tröttna. Jag testteckande med många olika stilar innan jag bestämde mig för denna jag använder nu och bestämde mig för denna för att jag upptäckte att det var roligast såhär. Så jag håller tummarna för att du har fel i att denna teckningsstil kan hindra mig att få spridning på serien. Däremot finns det mycket inom den stil jag använder som jag verkligen tycker att jag måste förbättra, typ perspektiv, anatomi och balansen i bilderna.
Angående att gå teckningsskola tackar jag för tipset men det är tyvärr helt uteslutet. Allt jag som tyckt varit roligt och sedan börjat gå i skolor för att lära mig har jag tappat lusten på. Det har nog att göra med att jag verkligen inte klarar med skolan så som den är konstruerad, med klasser och den typen av lärare som finns. (Nu låter jag som värsta problembarnet, men så är det verkligen inte, hade bra betyg men vantrivdes bara)

Fëanor: Tack så jättemycket! Att vara lik Rocky är ju en fet komplimang så han är en av mina absoluta storfavoriter! Aj tusan, har jag stavat Nietzsche fel?! Slår mig på fingrarna och skriver hans namn hundra gånger för att inte göra om det!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 30, 2006 6:45 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Ville bara tipsa om att jag nu uppdaterat min serieblogg. Ta er gärna en titt! http://franzserie.blogspot.com/


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010